Næsten på alle punkter er Ford lykkedes med at skabe en ny udgave af Transit Custom, og det er svært, når forgængeren har været så populær, at salgstallene ofte var bedre end salget af personbiler.

Den nye udgave kører væsentligt bedre end forgængeren – den er lettere at køre, den er sikrere og er bedre indrettet.

Test med 150- og 170 hk

Vi har tidligere kørt den nye Custom i udlandet med 150 hk dieselmotor og en ny meget smidig 6-trins manuel gearkasse.

Nu har vi herhjemme kørt i en udgave med 170 hk med en nyudviklet 8-trins automat gearkasse- af egen avl.

Motorerne er alle gengangere, men de er opdaterede og sikrer ca. seks pct. bedre økonomi end tidligere.

Mere aerodynamisk

Men her spiller også designet ind, for bilen er 13 pct. mere aerodynamisk. Samtidig er støjniveauet sænket.

Rent teknisk skal vi også pege på, at man let åbner frontklappen ved at trække to gange i udløseren i kabinen – men det er et minus, at selve frontklappen ikke er gasdæmpet, for den er tung at løfte.

Osted-testen

VOTY.dk tog igen en tur til Osted ved Lejre for at teste bilen i det kuperede terræn sammen med vores faste testkører, entreprenør Vagn Nielsen. I centrum af testen har vi den berygtede Osted bakke på landevejen mellem Roskilde og Osted.

Efterspændt Vagns Ifor Williams trailer med maksimal belastning – det vil sige 2,5 tons trailervægt – havde den kraftigste af motorerne i Custom familien ingen problemer med at trække læsset op over bakken.

En fin oplevelse med bløde skift mellem gearene. På en anden stigning udenfor Osted – hvor vi holdt en fast fart på 60 km/t – skiftede den dog et enkelt trin ned – kortvarigt.

30 pct. stivere karosseri

Ruten, vi valgte til teste, var meget kuperet – og vejene bugtede sig hele tiden. Men bilen holdt kursen – uden krængninger.

Det skyldes, at karosseriet er gjort 30 pct. stivere – samt brug af en helt nye platform.

Dertil den uafhængige affjedring på bagakslen. Egenvægten er samtidig lettet med 100 kg.

Som i en personbil

Alt sammen noget, der er med til at give bilen dens fremragende køreegenskaber – der også sikres af den skarpe styring. Man føler næsten at det er en personbil, der er til test.

Kører man på løst/glat underlag, er der også antispin-system i forhjulstrækkeren – men vil man være på endnu sikrere grund, kan man vælge bilen med firehjulstræk.

Bedre plads i kabinen

I den nye Custom har Ford flyttet foraksel og instrumentering længere frem – og øget akselafstanden.

Det betyder bedre pladsforhold i kabinen – og at man bedre kan strække det venstre ben. Fordelen er dog mest tydelig i udgaver med manuelt gearskift – og koblingspedal.

Indstigningshøjden er samtidig sænket med 80 mm. i den nye Custom. Så man kommer lettere om bord.

Øget hældning af sæde

Taglinjen i laveste udgave  (H1) er sænket til under to meter – så bilen kan komme ned i de fleste parkeringskældre.

For chaufføren kan den manglende loftshøjde kompenseres ved at sænke førersædet. Og fremrykningen af instrumentbrættet betyder, at man nu bedre kan øge hældningen af sædets ryg.

Det kan man ikke i passagersiden med dobbelt passagersæde – så her sidder passagererne tættere på loftet.

Helt fladt gulv

Gulvet er helt fladt i den nye Custom – for der er ingen gearvælger i gulvet.

Med manuelt gear er gearvælgeren placeret som en joy-stick i instrumentbrættet – og i udgaver med automatgear er den flyttet op i en stilk på ratstammen.

Her skal man også skifte ved manuelle skift af gear – ved at dreje på stilken – og det er meget besværligt. Her havde det været optimalt med skifteplader bag rattet – som man ser i både mange personbiler og i varebiler.

Opdatering med udfordringer

Vi var dog udfordret ved begyndelsen af vores test – formentlig fordi bilen var i gang med en fjernstyret teknisk opdatering – også kaldet OTA (Over the Air). Bakgearet fungerede ikke – og det var svært at dosere speeder og bremse.

Hele opdateringen skulle tage under en time. Men det havde været rart med en information via instrumenteringen eller fra værkstedet forud for testen. De kunne i hvert fald følge bilen på deres computer.

Jeg har dog ikke hørt om lignende udfordringer fra mine Van of the Year-kolleger rundt om i Europa.

Indvendigt trinbræt

Antallet af forbedringer står ellers i kø i den nye Custom – og vi skal blot nævne, at der endeligt er kommet et indvendigt trinbræt i varerummet.

Tidligere måtte man montere et udvendigt trinbræt for at lette indstigningen.

Rumindholdet i varerummet skulle være blevet lidt mindre på grund af den lavere taglinje.

Ingen beklædning

Det var desværre ingen beklædning af gulvet i testbilen til at trække ned i højden – men det bør man ofte for ikke at ridse lakken i gulvet.

Der er fortsat en lem i adskillelsen, så man kan transportere længere emner som stiger. Der er i øvrigt otte fastgørelseskroge i varerummet.

Testbilen havde LED belysning af varerummet – men det er ekstraudstyr.

Fås med flere assistentsystemer

Vi skal også rose, at Ford giver flere muligheder for at tilvælge førerassistentsystemer – selv om de burde være standard. En del af disse systemer var dog i testbilen, som bl.a. havde adaptiv fartpilot og blindvinkelassistent.

Standard er dog nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse, LED forlygter og parkerings-sensor. Man kan også bestille sin Custom med en cyklistadvarsel, når man åbner døren.

Bilen har fået digitale instrumentering – men navigation er ekstraudstyr. Der er dog Fords SYNC4 infotainment-system og mulighed for Amazon Alexy stemmestyring.

Vipbart rat

Testbilen havde ekstra 16 tommer aluminiumsfælge, integrerede tagbøjler, passager-airbag, LED lys i varerummet, venstre skydedør, ratvarme, trådløs mobil-oplader, anhængertræk – samt den nævnte førerassistentpakke.

Læderrat var standard i testbilen – og senere i år kan man få vipbart rat, så chaufføren kan lægge sin pc vandret – eller en bakke til madpakken.

Rattet i testbilen kunne dog kun justeres i én retning i forhold til chaufføren – horisontalt.

Ventilation via skærmen

For mange kontakter i instrumenteringen er desværre sløjfet – og i stedet for skal man søge via bilens 13 tommer touchscreen – det gælder bl.a. indstilling af temperaturer. Det er ikke optimalt under kørslen.

Til gengæld er der kommet langt mere aflæggeplads overalt – bl.a. i dørene og over instrumentbrættet.

Og der er to handskerum – selv med passager airbag, for den sidder nu i loftet. Der er desuden handskerumslås, mulighed for en holder til mobiltelefonen – samt både a- og c type usb-stik.

Både som el og plug-in-hybrid

Et stort plus er, at der nu ydes tre års fabriksgaranti. Det er også nemmere at give med et køretøj, hvor den overordnede samlekvalitet er forbedret og med forbedrede valg af materialer. Man fornemmer f.eks. ingen resonanslyde og vibrationer.

Senere i år kommer Transit Custom både i eludgave og som plug-in-hybrid udgave (med 2,5 liters benzinmotor, der er kendt fra personbilen Kuga.) Eludgaven har baghjulstræk – ICE udgaver (benzin og diesel) har forhjulstræk eller firehjulstræk.

Endelig vil vi minde om, at Transit Custom er blevet kåret til International Van of the Year – både i 2012 og 2020 samt for indeværende år – 2024.

Tekniske data Ford Transit Custom 320 diesel 170 hk Trend:
Motor: 4 cyl. turbodiesel. Euro 6.
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Ydelse: 170 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 390 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Gear: 8 trins aut.
Testforbrug 12,3-13 km/l.
CO2 udslip: 201-211 g/km.
P-bremse: elektronisk.
Bremser: ventilerede skiver for/skiver bag. esc, ABS.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Vendediameter v. kantsten: 10,9 m.
Trailervægt: 2,5 tons.
Totalvægt: 3,5 tons.
Læssehøjde: 580 mm.
Varerum: 6,8 kubikmeter.
Sidedør: 1.030 x 1.301 mm.
Bagdøre: 1.400 x 1.314 mm.
Dæk: Goodyear Vector 4 Seasons – 215/65 R16c.
Fabriksgaranti: 3 år.
Serviceinterval: 2 år/40.000 km.
Ford Transit Custom pris fra 251.988 kr. plus moms.
Pris testbil: fra 280.642 kr. plus moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk