Røde Kors i den tyske delstat Bayern (BRK) har som led i et pilotprojekt netop fået overdraget en elektrisk ambulance i form af en Ford E-Transit.

Projektet, der er støttet af Ford Pro, skal forløve over to år – og bevise, at en elektrisk ambulance kan lade sig gøre, selvom der er tale om et udrykningskøretøj.

Projektet foregår i området Erlangen i Bayern.

316 km rækkevidde

Den tunge ambulance i Bayern er lovet en rækkevidde på 316 km.

Med Ford E-Transit som basiskøretøj vil en fuldelektrisk ambulance blive brugt på vejene i Bayern for første gang.

Bayerns indenrigsminister, Joachim Herrmann, overdrog fredag køretøjet til redningstjenesten BRK i Erlangen.

Ny udgave af E-Transit

Der er formentlig tale om en ny udgave af Ford E-Transit, der præsenteres første gang officielt på transportmessen i Birmingham i næste måned – med ekstra lang rækkevidde, og som kommer på markedet herhjemme senere på året.

Den nye E-Transit kommer i 2024 udgaven med 183- eller 269 hk. Det er sidstnævnte, der anvendes til ambulancen i Bayern.

Den nye E-Transit er hurtigopladet med 115 kW, så batterikapaciteten kan genoplades til 80 procent inden for 35 minutter – den elektriske ambulance er derefter klar til yderligere 180 kilometer.

Udfordrende forhold

“Bayerns Røde Kors pilotprojekt giver en god mulighed for at bevise gennemførelsen af elektriske køretøjer selv under udfordrende forhold som patienttransport. Vi er glade for, at BRK stoler på Ford E-Transit som basiskøretøj for Bayerns første elektriske ambulance,” siger Wilhelm Buchmüller, chef for flådesalg, Ford Tyskland.

Projektet har til formål at sætte den fremtidige retning for en akutlægetjeneste, der er lige så effektiv, som den er økonomisk og klimavenlig.

Fokus på lade-infrastruktur

”Erfaringerne herfra vil derefter blive brugt i den videre udvikling af elektromobilitets-koncepter inden for nødredning,” siger Bayerns indenrigsminister, Joachim Herrmann.

Hos BRK anser man, at projektet er en vigtig milepæl. Men nødredning og patienttransport er helt særlige anvendelsesområder med særlige krav og udfordringer.

”For at kunne tage yderligere skridt med hensyn til alternative fremdriftsformer i redningstjenesten skal der ikke mindst sættes en bedre kurs med fokus på ladeinfrastrukturen,” siger BRK-direktør, Dr. Elke Frank.

Kun elvarebiler fra Ford

Fra 2035 og fremefter ønsker Ford Pro kun at tilbyde hele sin erhvervskøretøjsflåde i Europa med elektrisk drivline.

Ved udgangen af dette år vil hele Transit-familien være elektrificeret, og mindst én elektrificeret model vil være på markedet i hver modelserie – fra Transit Courier, Transit Connect til Transit Custom og den store Transit.

Siden lanceringen i 2022 har Ford E-Transit positioneret sig i toppen af segmentet for fuldelektriske varevogne op til to tons nyttelast i Europa med en markedsandel på mere end 40 procent.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk