For den store private bilimportør Interdan, som importerer Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi, har det været de franske mærker, som har klaret sig bedst i 2019 – og det vil gentage sig i år. Men nu med fokus på el- og hybridudgaver.

”For varebilerne betød det forgangne år et mindre fald, men det skyldes, at salget af ombyggede varebiler er gået tilbage. Ser man alene på de fabriksbyggede varebiler, er salget gået frem,” siger pressechef Hanne Sørensen, øverste informationsansvarlige for Interdan koncernen – og PR-chef for Peugeot og Citroën i Danmark.

Opel halter bagefter

Her er der især fokus på Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Peugeot Expert og Citroën Jumpy. Men de store varebiler Peugeot Boxer og Citroën Jumper er netop blevet opdateret, så det ventes at give en positiv effekt på salget.

De tilsvarende modeller for Opel er ikke kommet rigtig i gang endnu – og det gælder både Opel Combo og Opel Vivaro, der i dag begge er bygget på PSA-platform.

Bedre forståelse

”Vi har ikke fået dialogen med Opel i Tyskland ordentligt i gang, men det er ved at være på plads med bedre dialog og bedre forståelse for de forskellige Opel- og PSA systemer – så vi har hos Interdan forventning om positiv fremgang for det tyske mærke både for person- og varebiler,” fortæller Hanne Sørensen.

Opel-salget faldt med 14,5 pct. i forhold til 2018. Ikke mindst Insignia-modellen faldt meget – men det vil også ændre sig med nye strategier. Bl.a. højt udstyrsniveau.

40 pct. udskiftning

Der er kommet 40 pct. udskiftning af forhandlere, som alle er top-motiverede, er meldingen fra Interdan.

”Der vil blive købt stort hjem til lager, så der kan tilbydes hurtig levering og gode priser. Det gælder også varebilerne, hvor der er kommet et forstærket salgsteam hos forhandlerne,” siger Jesper Hermann, PR-chef for Opel og Mitsubishi i Danmark.

Ny varebiler også som el

Den nye Vivaro er netop introduceret – og sammen med Combo ventes de at få comeback hos den nye importør, hvor det før var GM ejede Opel Danmark, der solgte bilen.

I tredje kvartal kommer varebilerne Expert, Jumpy og Vivaro tillige i el-udgaver. Det gælder så også den nye Corsa (andet halvår) og den kommende plug in hybrid Crossland X. De sælges begge fortsat rimeligt godt som Van’s.

Små elbiler til distribution

De små elbiler bliver interessante, fordi de vil udgøre en vigtig del af ”Last Mile” distribution. Netop fordi der er så få små fabriksbyggede elektriske varebiler. Således dukker en ny eludgave af Partner/Berlingo/Combo først op i 2021. Interdan er for resten på vej med en ny hjemmeside om elbiler.

Varebilerne hos Interdan har haft en salgsstigning på 23 pct. – og en markedsandel på 9,8 pct. – for 2019. Det skyldes ikke mindst et talentprogram for sælgere og servicemedarbejdere. Først gennemført hos Peugeot med stor succes – og succesen er fulgt op hos Citroën.

Lidt nyt fra Citroën

For Citroën bliver 2020 ikke så stort et nyhedsår som for Peugeot – for her drejer det sig ud over e-Jumpy kun om C5 Aircross i august i år.

Men 2019 sluttede med en andenplads med C3 efter Nissan Qashqai – lige foran Peugeot 208. C3 Van blev  næstbedste varebil i sin klasse – kun overgået af Toyota Yaris.

Ser man på salg af personbiler til private, så indtager man med sine franske mærker førstepladsen.

Mange grønne Peugeot’er

For Peugeot vil 2020 betyde velkommen til mange plug-in og eludgaver af fabrikkens modeller. 208 i eludgave, ny 2008, plug in hybrid 508 og facelift 3008 og 5008. De tre SUV modeller 2008, 3008 og 5008 er de bedst sælgende ombyggede varebiler.

Luksusmærket DS har klaret sig jævnt med knap 800 biler i 2019 – men det skal en ny forhandler i Rødovre rette op på. DS3 og DS7 kommer i e-Tense eludgaver i næste måned – og det betyder lave priser på grund af lave afgifter på elbiler. Van salget i DS programmet er dog begrænset til syv DS 7 Van i 2019.

En interessant oplysning er, at kun 16,5 pct. af biler, som sælges herhjemme, sælges til kvinder. Det er 37.438 biler. Men en tredjedel af de biler kommer fra PSA.

Mitsubishi fokus på plug in hybrid

Mitsubishi-mærket har stort set levet højt på plug in hybrid udgaven af SUV modellen Outlander – og med forbedrede beskatningsregler på vej, kan den billige, grønne bil (400.000 kr.) forvente en salgsstigning. Der blev solgt 24 Outlander Van i 2019 mod fem i 2018.

”Bilmodellerne Space Star og Eclipse Cross sælger nærmest ikke – men Eclipse kommer senere som plug in hybrid. Den nye pick-up model L200 er først lige landet. Man har 50 biler til omgående levering og målet er 80 biler i hele 2020,” fortæller PR-ansvarlige Jesper Hermann.

Spændende ny pick-up

Prismæssigt ligger L200 under konkurrenterne – og med en ret smidig 2,2 liter dieselmotor og gode off road egenskaber burde den have gode muligheder.

Et minus er en trailervægt på 3,1 tons, hvor de bedste i klassen byder på 3,5 tons, som bl.a. entreprenørbranchen efterspørger.

Nye mærker til Interdan ?

For et år siden meldte Interdan ud, at man arbejdede med at få et nyt bilmærke – og mange gættede på et af de store kinesiske mærker. Men endnu er der ikke meldt noget ud.

For nylig blev FCA (Fiat Chrysler) som Opel indlemmet i PSA koncernen – og FCA biler skal efterhånden udstyres med PSA undervogn.

Men om det ændrer på importforholdene – som med Opel – kan man kun gisne om. Omvendt importeres Mitsubishi jo til Danmark af Interdan – selv om Mitsubishi i dag internationalt er en del af Renault-Nissan Alliancen.

Overtaget QuickPot

Interdan har mange nye interesser – og ud over at blive importør for Opel i Danmark er man nu også importør for Citroën i Sverige. Dertil kommer overtagelsen af den frie værkstedskæde QuickPot, som gennem årene har et kendt alternativ til de autoriserede værksteder.

Det er der ikke ændret på – men nu er kæden blevet et franchise-foretagende, og mange steder er det medarbejdere, der har taget over i ledelsen. Målet er QuickPot 100 værksteder herhjemme.

Herhjemme er Interdan med Interdan Leasing fortsat en stor spiller på leasingmarkedet – ofte for luksusbiler af mange mærker. For Interdans importmærker er privatleasing blevet stort igen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk