Ford koncernen har haft den store tegnebog fremme i forbindelse med etableringen af en kommende batterifabrik i Michigan i USA.

25 mia. kroner – eller ca. 3,5 mia dollars – lyder investeringen på fabrikken på. Den forventes åbnet i 2026 under navnet BlueOval Battery Park Michigan, USA. BlueOval er Fords kendte bomærke, som pryder Ford-biler i dag.

Der er tale om en ny type litium-jernfosfat højvoltsbatteri (LFP) til en lang række elektriske køretøjer – både personbiler og varebiler.

Begynder med Mustang Mach-E

Allerede inden fabrikken forventes at åbne, vil Ford introducere batterierne i udvalgte varianter. I år vil de blive anvendt i udvalgte nyproducerede Mustang Mach-E varianter

Hurtigere opladning og bedre holdbarhed er nogle af fordelene ved LFP-batterier. Batterierne vil i produktionen af nye biler erstatte de nuværende NCM-batterier.

Introduktionen af den nye højvolts-batteritype er en del af Fords ambitiøse Ford+ plan, hvor bilproducenten forventer at producere op mod 600.000 elbiler om året globalt i løbet af 2023 – mens dette tal forventes at stige til to millioner årligt inden udgangen af 2026.

Betyder flere elbiler

Med de nye batterier vil Ford være i stand til at producere endnu flere elbiler samt tilbyde kunderne forskellige valgmuligheder af batterier.

Økonomisk set er det målet at nå en såkaldt EBIT-margin på otte procent for Fords elektriske division, kaldet Model e, i løbet af 2026.

”Vi har sat os som mål at lede elbils-revolutionen. Det betyder, at vi vil investere i teknologi og udvikling, der vil give os et forspring i denne globale transformation af vores industri,” siger Bill Ford, executive chair, Ford Motor Company.

Derefter F 150 Lightning

Fra 2024 vil de nye batterier så fås til Fords elektriske pick up F-150 Lightning.

Derefter følger Fords næste generation af elektriske modeller – såvel person- som varebiler – der endnu ikke er lanceret.

”Fords elbiler har skabt stor efterspørgsel. Inden længe vil millioner af kunder nyde godt af fordelene ved Fords elbiler med innovative og endnu mere holdbare batterier, siger Jim Farley,” Ford President og CEO, Ford Motor Company.

Investerer ialt 350 mia. kr.

Med introduktionen af den nye type batteri forventer Ford at nedbringe ventetiden på Mustang-E og F 15 Lightning betydeligt.

Den nye type batteri vil i samme forbindelse reducere behovet for råvarer og mineraler som for eksempel nikkel og kobolt, hvilket er i tråd med Fords bestræbelser indenfor bæredygtighed.

Ford forventer at investere mere end 350 mia. kroner (50 milliarder dollars) globalt i elbiler frem til 2026. I 2035 forventes alle Fords fabrikker, leverandører og distribution i Europa at være CO2-neutrale.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk