Som én af de første kunder herhjemme, får PostNord nu leveret 25 nye elektriske Mercedes e-Sprinter, der skal erstatte 25 diesel-køretøjer.

I september 2011 leverede den tyske bilproducent 50 elektriske Vito til det danske postvæsen – som bl.a. blev brugt på Bornholm, og det må bl.a. have været gode erfaringer fra dem som gør, at Postnord gentager succesen.

Men de nye e-Sprinter passer godt til PostNords grønne omstilling, som også omfatter nye elektriske post-cykler.

Fire steder i Danmark

De 25 nye elbiler skal køre pakker og breve ud på vejene i Aalborg, Århus, på Samsø og i København.

”Vi er fuld gang med at gøre os fossilfri frem til 2030, og nu indsætter vi de 25 elbiler i vores flåde af pakkebiler. De skal køre med pakker og breve ligesom de nuværende dieselbiler, men forurener mindre, støjer mindre og koster mindre at vedligeholde,” siger Lene Reipuert, der er pakkechef i PostNord i Danmark.

De nye biler er typen Mercedes-Benz e-Sprinter, som PostNord lejer gennem sin sædvanlige partner Europcar.

Lejet hos Europcar

”For Europcar markerer det vores første større skridt mod udlejning af el-varevogne – et ønske vi igennem længere tid har set frem til at kunne opfylde, og som er i tråd med vores internationale strategi om et overordnet mål på 20 pct. el-biler i vores flåde i 2023,” siger Jesper Rasmussen der er salgschef i Europcar.

De nye elbiler til PostNord betyder, at Europcar kommer i gang med, at få konkrete erfaringer med at bruge el-varevogne i daglig brug i de større byer. Det skal danne grundlag for yderlige el-varevogne i de kommende år.

Leveret af Ejner Hessel

Bilerne er de første af sin slags, som kommer til at køre på dansk jord. De er leveret af Ejner Hessel A/S og gjort klar, så de kan komme ud med danskernes rekordmange pakker fra den eksplosivt stigende nethandel op til jul.

Hos Ejner Hessel er man glade over, at man sammen med Europcar er valgt som samarbejdspartner hos PostNord i forbindelse med overgangen til en grønnere vognpark.

Klarer reelle kørselsbehov

”Vi oplever stor nysgerrighed fra mange virksomheder omkring elektriske køretøjer, så at PostNord nu viser vejen med en investering som denne, kan vi kun bifalde. Biler som e-Sprinteren kan løse de fleste virksomheders reelle kørselsbehov – og de giver både god mening i et klimaperspektiv og i forhold til driftsomkostninger,” siger Steen Hessel, der er salgsdirektør i Ejner Hessel A/S.

Med de nye e-Sprintere bidrager PostNord både til den grønne omstilling og forbereder flåden af biler til også i fremtiden at leve op til de europæiske miljøkrav til erhvervskørsel i storbyer.

De 25 Mercedes-Benz e-Sprintere bliver fordelt sådan, at der kommer til at køre 10 i Aalborg, 10 i Århus, tre på Samsø og to i København.

Serieproduktion i et år

Mercedes-Benz begyndte serie-produktionen af eSprinter for præcis et år siden. Bilen bygges på Daimlers fabrik i Düsseldorf.

eSprinter tilbydes med højt tag og 3,5 tons totalvægt. Man kan fortsat laste 10,5 kubikmeter som i dieseludgaven.

85 kW og 300 Nm

Den elektriske Mercedes har forhjulstræk og yder 85 kW og har et drejningsmoment på 300 Nm. Som kunde kan man vælge imellem tre eller fire batterienheder.

Det betyder enten 55 kWh, som giver en rækkevidde på 168 km og en nyttelast på 891 kg. – eller 35 kWh og en rækkevidde på 115 km. Den mindre vægt øger nyttelasten til 1.040 kg.

Med hurtiglader kan man få opladet 80 procent på en halv time. Topfarten er enten 80-, 100- eller 120 km/t.

Testet af VOTY.dk

VOTY.dk har tidligere prøvet den nye eSprinter som prototype i en tidlig udgave for et par år siden, og den var meget hurtig og smidig.

Teknisk svarer e-Sprinter stort set til den seneste elektriske e-Vito, som vi har prøvekørt herhjemme.

Udfordringen er den ret korte rækkevidde, som betyder, at man skal planlægge den daglige brug af bilen – og bl.a. udnytte alle pauser til ekstra opladning.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk