Én af de første renovationsbiler med en brint/brændselscelle-drivline er netop leveret til den skotske by Aberdeen.
Den nye renovationsbil er bygget på et HH-Mercedes-Benz Econic brint-chassis med en akselafstand på 4200 mm og har en tankkapacitet på 15 kg ved 350 bar og 140 kWh batterier med 700 V.
Renovationskøretøjet, som vil blive forsynet med brændstof via Aberdeen City Council’s eget grønne brintinfrastruktur, vil have en rækkevidde på 250 km, hvilket gør det muligt at køre længere afstande end med et elektrisk køretøj.
Brintbusser i 2012
Køretøjet er det seneste skridt i “H2 Aberdeen”-initiativet, som har til formål at skabe en brintøkonomi i byområdet.
Aberdeen City Council indførte først ti brintbusser i 2012 efterfulgt af verdens første introduktion af 15 dobbeltdækkerbusser i 2020. I 2018 indsatte byen i øvrigt Storbritanniens første brintdrevne fejebil.
Europæisk brint-projekt
Renovationsbilen er også en del af EU’s Interreg HECTOR-projekt, hvor syv europæiske regioner har til formål at demonstrere, at renovationslastbiler, der kører på brændselsceller, kan hjælpe med at reducere emissioner fra vejtransport.
Grøn brint – fremstillet af vedvarende energikilder via elektrolyse af vand – er fuldstændig kulstoffri.
Skræddersyet til køretøjet
Hyzon producerer i øjeblikket de brintbrændselscelle-moduler med den højeste energitæthed i verden, der er i stand til at levere god nyttelast-kapacitet og rækkevidde til medium duty og tung transport.
Brændselscellens effekt kan skræddersyes til køretøjets maksimale totalvægt og driftskrav.
Valgte Allison gearkasse
Fælles for de fleste at brint-køretøjerne i Aberdeen er valg af Allisons fuldautomatiske gearkasser. De er tilpasset til næste generation af drivliner.
Andre køretøjer i projektet har også Allison-gearkasser, såsom et renovationskøretøj fra AGR, et affaldshåndteringsfirma i Herten, Tyskland, der er bygget på et DAF-chassis.
Fra diesel til brint
Byen Aberdeens beslutning om at koble en 250 kW Hyzon elektrisk motor til en Allison 3000 Series gearkasse og sammen med en 45 kW brændselscelle viser, at Allisons gearkasser fortsat er velegnede i takt med, at flåderne skifter fra dieseldrevne forbrændingsmotorer.
”Selvom Allisons gearkasser oprindeligt blev designet til dieselmotorer, er de lige så velegnede til køretøjer med alternativt brændstof og alternativ drivkraft. Af disse grunde anmodede Aberdeen City Council specifikt om, at dets nye brintdrevne renovationskøretøj også skulle have en Allison-gearkasse.” udtaler Nathan Wilson, Account & Area Sales Manager i Storbritannien for Allison Transmission.
Hollandsk komprimator
Aberdeen City Councils nye brintdrevne lastbil kombinerer Econics kabine med lav indstigning med en komprimotor, produceret i Holland af Geesinknorba Group.
Udstyret med en kombilift til delte skraldespande, blev den nye brint-skraldebil taget i brug på en renovationscyklus, som indebærer konstant stop-start i 7,5 timer om dagen og fem dage om ugen.
Mindre vedligeholdelse
En manuel eller automatiseret manuel gearkasse (AMT) ville kæmpe med sådanne driftscyklusser på grund af slid på koblingen, men Allisons fuldautomatiske gearkasse erstatter den mekaniske kobling med en patenteret moment-omformer.
Dette reducerer kravene til vedligeholdelse, forbedrer køreegenskaberne samt gør køretøjet nemmere at kontrollere under stop-start og lavhastighedsmanøvrer.
Aberdeen City Council kører i øvrigt allerede 500 køretøjer udstyret med Allison gearkasser.
–
Fakta: Allison Transmission
Allison Transmission er verdens største producent af fuldautomatiske gearkasser til mellemstore og tunge erhvervskøretøjer, mellemstore og tunge taktiske amerikanske forsvarskøretøjer samt leverandør af fremdriftsløsninger til erhvervskøretøjer, herunder hybrid- og fuldt elektriske fremdriftssystemer.
Virksomheden blev grundlagt i 1915 og har hovedkontor i Indianapolis, USA. Allison er til stede i mere end 80 lande og har regionale hovedkontorer i Holland, Kina og Brasilien med produktionsfaciliteter i USA, Ungarn og Indien. Allison har ca. 1.500 uafhængige distributør- og forhandlersteder over hele verden