Ford har altid været gode til at tilbyde små og sporty udgaver af familiebiler – og det er nu også tilfældet med den lille Puma udgave, der tilbydes i en ST-X udgave med 200 heste under hjælmen og manuel gearkasse – mod 125 og 155 hk i de normale udgaver.

Det stemmer fint overens med, at Ford har valgt at satse på Puma Hybrid Rally1 modellen til VM i rally i stedet for den tidligere Fiesta WRC version.

WRC udgaven af Puma er en håndbygget rallybil med 1,6 liter og op mod 500 hk og 500 Nn i systemeffekt. Bilen kan ikke sammenlignes med den 1,5-liters 200 hestes gadeversion her med teknik fra Fiesta ST. Bilerne kan vel nærmest kaldes GTI-biler.

Tre cylindret motor

Først og fremmest har testbilen tre-cylindret motor i stedet for rallybilens fire cylindre – og forhjulstræk i stedet for firehjulstræk.

Men Ford har dog sikret en meget fast affjedring i gademodellen – og rigtige sportssæder plus en ekstra hård lyd, når man accelererer.

Bilen fås kun med 6-trins manuelt gearskift – sådan skal det bare være, og gearskiftet er præcist at arbejde med.

Som på skinner

På en snoet landevej har man det rigtig sjovt i ST-X Pumaen. Det er ganske hurtig og vejgrebet er, som man kan forvente det i en rallybil.

Den kører som på skinner på sine 225/40 R19 dæk på aluminiumsfælge – og det er også ganske sjovt.

I dagligdagen kan man dog ikke køre race hele tiden – det er for trættende.

Vælg eco til daglig

Men man kan vælge at køre i eco og normal – hvis Sport bliver for voldsomt og for dyrt i brændstof, og så kan man faktisk køre den ganske afslappet.

Motoren trækker fra 1.500 omdrejninger – det vil sige fra 63 km/t i sjette gear og 53 km/t i femte gear – så i byen må man i fjerde, hvor den trækker fra 43 km/t.

Topfarten er 220 km/t og man når 100 km/t på 6,7 sekunder.

Penge at spare

Man kan tilmed få den som Van på gule nummerplader – som resten af Puma-serien – og så får man en rigtig sjov bud- eller servicebil. Endda med mere end 1.200 liter varerum og en læssekant på 720 mm.

Hvor hvidpladeprisen er 437.170 kroner, så koster den på gule nummerplader eksklusiv moms kun 266.488 kroner – plus ombygning, så man ender i 276.342 kroner plus moms og levering.

Til sammenligning koster billigste 125-heste Puma på gule plader 184.600 kroner plus moms.

Sportsvogne som Van’s

Tidligere havde bl.a. Volkswagen herhjemme stor succes med deres Scirocco coupé i GTI trim på gule plader.

Men tænk også på f.eks. Ford Escort Mexico og Ford Capri RS endnu længere tilbage.

Det er lidt i samme boldgade med Puma ST-X – kun skal man vænne sig til den 3-cylindrede lyd, som især høres ved høje omdrejninger. Om end det er knap så udtalt som i mange andre 3-cylindrede biler.

Masser af udstyr

Man skal bare vide, at man i ST-X måske kommer til at savne lidt komfort – især hvis den skal i arbejde hele dagen. Det kan være svært at fine sig tilrette i de smalle rallysæder.

Udstyret er righoldigt – med bl.a. full LED forlygter, nødbremse, skiltegenkendelse, læderrat med varme, el-bagklap, navigation, parkerings-assistent, tågelys for og bag, ét usb-stik, ét 12 volts stik, hækspoiler samt tågelys for og bag.

Der er fartpilot, men ikke adaptiv fartpilot – så skal man bestille bilen med førerassistentpakke, hvor man så også får bakkamera og blindvinkelalarm.

Teknik Ford Puma ST-X 1,5 200 hk:
Motor: 3 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 1.496 ccm.
Ydelse: 200 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 2.500 omdr.
Forbrugssnit: 14,7 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 155 g/km.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,7 sek.
Gear: 6 trins manuel.
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Læssehøjde udv./indv.: 720/80 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Dæk: Michelin Pilot Alpin 5 225/40 R19.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Trailervægt med bremser: 750 kg.
Køreklar vægt: 1.358 kg.
Nyttelast: 452 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 266.488 kr.
Van-opbygning: 9.854 kr. plus moms.
Hvidpladepris: 437.170 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk