Mens mange bilproducenter sender deres klassiske stationcar-modeller på pension – ikke mindst i takt med øget salg af SUV-modeller – så går kinesiske MG den anden vej og præsenterer nu den første elektriske stationcar med navnet MG5.

Hvordan 5-tallet er valgt, vil salgsdirektør Rasmus Aagaard fra den danske importør ikke gætte på. For selv om MG’s topmodel hedder Marvel 3 – så er der ingen MG1 eller MG2 eller MG4 endnu.

MG5 vil typisk have interesse for mange familier – men også for mange virksomheder, som traditionen tro altid har brugt stationcars som biler for bl.a. sælgere. Og med en pris på 300.000 kr. er den ikke dyrere end en benzin-stationcar i samme størrelse.

MG5 Van fin på jobbet

Som led i mange myndigheder- og kommuners krav om elektrisk erhvervstransport, vil en MG5 Van heller ikke være et dårligt valg.

Om end det kun er momsen, som man sparer på en elektrisk bil, hvor der p.t. ikke betales afgifter. Så et godt bud ville være 240.000 kr. plus moms.

Forskellen på topmodellen Luxery og indstignings-modellen Comfort er på hvide plader 10.000 kr. Så Luxery må anbefales.

500 kg. trailervægt

MG tilbyder også trailervægt på 500 kg med eller uden bremser – som svarer til den typiske havetrailer, hvor man så lovligt kan laste den med ca. 350 kg. affald.

Erhvervsvirksomheder med behov for trailer kan nok ikke forliges med den lille trailervægt. Her er diesel nok fortsat det optimale valg. Men varerummet på ca. 1.400 liter er stort.

En tung trailer og fuld last vil dog også gå ud over ræk kevidden.

Dobbelt så mange forhandlere

I øvrigt er der nu kommet dobbelt så mange forhandlere herhjemme – inklusive Færøerne og Grønland. MG købes typisk på nettet – og Rasmus Aagaard fortalte, at halvdelen af kunderne bestiller deres MG udenfor åbningstid. Nok efter at have prøvet bilen.

Der er dog p.t. ikke planer om flere MG forhandlere herhjemme – selv om der er mørke pletter Sydhavsøerne samt Vest- og Sønderjylland – men også områder med knap så mange ladestationer.

El-biler går stærkt frem

Lige nu er det salget af elbiler, der går mest frem herhjemme regnet i år til dato – til 16,9 pct. fra kun 6,4 pct. af salget i 2021.

Salget af plug-in hybrid biler er faldet beskedent fra 17,2- til 16,7 pct. i samme periode – men det kan skyldes leveringsproblemer. Hybrid-elektriske biler er steget fra 4,7- til 6,9 pct.

Diesel er ”yt” – og er faldet fra 17- til 11 pct. i samme periode. Benzinbilerne er faldet fra 55- til 49 pct.

MG plug in hybrid topsælger

Hos MG Brand Store på Københavnske Østerbro sælges mest plug-in hybrid biler.

Mest solgte MG i Danmark i år til dato er plug-in hybrid modellen EHS med 323 enheder – eller 10,5 pct. af det danske SUV C plug in hybrid salg (nummer tre).

Elbilen MG ZV solgte 50 enheder eller 11,3 pct. af elbiler i SUV-B klassen (nummer tre).

Soltag ikke muligt

MG5 er ikke med i topmodel-gruppen hos MG – hvor Marvel R er toppen af poppen – det er nok forklaringen på, at bilen ikke fås med soltag – ligesom de øvrige MG-modeller på markedet.

Der er heller ikke varmepumpe, som ellers kunne være med til at spare på strømmen fra batteriet.

MG5 præstationer

MG5 har en elmotor på 156 hk og 280 Nm – samt en batteripakke på 61,1 kWh – og det skulle give en WLTP rækkevidde op mod 400 km.

Topfarten på 185 km/t – og man når 100 km/t på 8,3 sekunder.

Man kan vælge imellem tre køremetoder – eco, normal og sport. Og bilen samler strøm op ved opbremsninger og medløb.

Bag rattet i MG5

VOTY.dk har kortvarigt prøvet nyheden – og den er som elbiler generelt behagelig lydløs og ganske hurtig.

Et særligt system med lige lange trækaksler giver en meget lige acceleration uden at bilen trækker til siden.

Bilen er ganske letkørt og en ny type sædepolstring giver en komfortabel siddestilling. Og så er der massser af plads i bagage/varerummet – og godt med aflæggeplads i kabinen.

20 pct. længere rækkevidde

Der er et kooperativt bremsesystem med tre styrker af rekuperation. Som kan give op til 30 ampere til batteriet – og dermed øge rækkevidden med 20 pct. Virker også ved adaptiv fartpilot.

Man kan også købe et ekstra kabel (3.000 kr.) med omformer, som man kan bruge bilen så strømkilde f.eks. på byggepladsen.

Man kan trække 230 V ud af bilen eller max 2.200 W. Og systemet sikrer, at man ikke tærer for meget på strømmen.

MG5 med tre faser

MG5, der er fjerde MG model herhjemme, har i øvrigt tre-faset vekselstrøms-opladning med op til 11 kW – og jævnstrøms lynladning med 87 kW, så batteriet kan oplades 80 pct. på ca. 40 min. Ellers tager det 5,5 timer.

Med en app (iSmart) kan man følge med i sin bils gøren og laden (f.eks. blive fulgt hen til bilen, hvis man ikke kan finde den.)

Masser af udstyr

Der er som nævnt to udgaver: Comfort og Luxery.

Comfort-versionen har et omfattende standardudstyr inklusive aircondition LED-forlygter og -baglygter, opvarmede forsæder, parkeringshjælp, syv tommer skærm mellem urene, læderbetrukket multifunktionsrat, 16 tommer aluminiumsfælge og nøglefri adgang

Et højt sikkerhedsniveau omfatter ni førerassistentsystemer som standardudstyr -det gælder adaptiv fartpilot, frontassistent til undgåelse af kollisioner inklusive automatisk nødbremse, vognbaneassistent og køassistent.

Kun lille prisforskel

Luxury-versionen har desuden regnsensor, klimaanlæg, 360 graders parkeringskamera, bakspejl med automatisk nedblænding, elektrisk indstilleligt førersæde med lændestøtte, indtræk i kunstlæder og 17 tommer aluminiumsfælge.

Så denne giver jo mest mening at vælge Luxery, da forskellen er 10.000 kr. som personbil.

MG iSMART

MG iSMART Lite-systemet omfatter opkoblingssystem med 10,25 tommer touchskærm med navigation, Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth, fire USB-porte, DAB+ og mulighed for fjernbetjening af forskellige funktioner via en smartphoneapp.

MG5 kan bestilles nu – men man må forvente i hvert fald fire-seks måneders leveringstid

MG5 Electric – specifikationer:

Maks. ydelse: 156 hk (115 kW)
Maks. drejningsmoment: 280 Nm
Acceleration 0-100 km/t:  8,3 sek.
Tophastighed: 185 km/h.
Batterikapacitet: 61,1 kWh
WLTP rækkevidde: 380/400 km (Luxury/Comfort)
Energiforbrug: 175 Wh/km
Oplader i bilen (AC) : 11 kW
DC-opladningstid: 5-80 pct.:  40 min.
Længde: 4.600 mm.
Bredde: 1.818 mm.
Højde: 1.543 mm.
Akselafstand: 2.659 mm
Bagagerum/varerum: 479-1.367 liter
Egenvægt: 1.562 kg.
Maksimal anhængervægt: 500 kg.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris Van: ca. 240.000 ekskl. moms.
Pris personbil (Luxery): 300.000 kr.

:

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk