475 kilometer. Så lang rækkevidde præsterede en forserie-udgave af den kommende Mercedes-Benz eSprinter, som vi skrev om her på VOTY.dk for nylig, ved en tur Stuttgart-München tur/retur – på én opladning.
Den tyske fabrik har længe måttet nøjes med at præstere en tredjedel rækkevidde med den nuværende udgave.
Og selvom universitetsundersøgelser påviser, at de færreste distributions-virksomheder kører mere end 120 km om dagen – så betyder rækkeviddeangst i elbiler stadig en masse for chaufførerne.
Elektrisk bagaksel
Fabrikken er allerede begyndt en præproduktion af varebilen nær Stuttgart – men allerede til februar vil man løfte sløret for den nye eSprinter.
Den får bl.a. en ny ”Electric Versatility” EV platform samt en fuldstændig fornyet elmotor- og batteripakke – inklusive elektrisk bagaksel.
21,9 kWt pr 100 km
Undervejs på turen præsterede den nye eSprinter et strømforbrug på 21,9 kilowattimer per 100 kilometer – på en rute med såvel motorvejskørsel som kørsel i bjergområder med markante stigninger.
Prototypen er en forløber for den nye Mercedes eSprinter, som vil blive præsenteret med tre forskellige batteristørrelser.
Lang og høj udgave
Det var versionen med det største batteri, som blev udvalgt til testkørslen, og for at demonstrere modellens evner som kurérkøretøj, blev der samtidig valgt en ekstra lang version med højt tag.
Hvor mange forbrugstest foregår på lukkede baner eller i laboratorier, valgte ingeniørerne hos Mercedes-Benz Vans at udføre denne testkørsel i naturlige omgivelser og ganske enkelt køre en virkelig ekspreskørsel mellem de to byer.
Dette betød kørsel i såvel tæt bytrafik samt på landeveje og motorveje. Ruten bevægede sig topografisk fra 210 til 785 meter over havets overflade.
20 km strøm tilbage
Ved ankomst til slutdestinationen på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart viste varebilens forbrugsmåler en resterende rækkevidde på 20 kilometer.
Hele kørslen blev fra start til slut overvåget fra passagersædet af en uafhængig ekspert fra det tyske test- og certificeringsorgan, TÜV Süd.
30 pct. markedsandel
Med den nye eSprinter vil Mercedes-Benz Vans igen være førende indenfor elektrisk mobilitet.
År til dato har Mercedes-Benz en markedsandel på 30 procent i Danmark, når det gælder elektriske varebiler – og har dermed indtaget en dominerende førsteplads i segmentet.
Tre batteri-størrelser
“Forbrugstestens resultat for den nye eSprinter lover rigtig godt for et af de mest kritiske punkter, når det gælder elektrisk omstilling på markedet for varebiler, nemlig rækkevidden,” fortæller salgschef hos Mercedes-Benz Vans Danmark, Louise Klink Raaschou.
Den nye eSprinter vil byde på et højt udstyrsniveau – og med tre forskellige størrelser batteri og et utal af chassiskonfigurationer, vil den blive mere fleksibel end nogensinde, er meldingen fra den danske importør.
”Vi glæder os dermed til at kunne række ud til et endnu bredere kundesegment,” siger Louise Klink Raaschou.
En mellemmodel
Der er planlagt investeringer på ca. 400 mio. euro (seks mia kr.) til de nødvendige foranstaltninger for eSprinter-produktionen. Derudover overvejer sydtyskerne at etablere Ludwigsfelde-fabrikken som et kompetencecenter for eVan-individualisering.
Efterfølgeren til den nuværende eSprinter repræsenterer dog et mellemliggende trin og er beregnet til at åbne nye kundesegmenter med tre batterier og flere karrosserivarianter fra kassevogne til chassisopbygninger – også til USA.
Ny generation ultimo 2023
Forberedelserne er i øjeblikket i gang til produktionen af den næste generation, som er planlagt til at starte successivt på fabrikkerne i Charleston i USA samt, Düsseldorf og Ludwigsfelde i Tyskland fra anden halvdel af 2023.
Mercedes-Benz og moderselskabet Daimler har længe talt om deres bæredygtighedsplan”Ambition 2039,” hvor alle varebiler er CO2-neutrale – fra udvikling til produktion.