Iveco viste på efterårets IAA transportmesse en spændende el- og brintbaseret lastbil fra Iveco-samarbejdspartner Nikola fra USA – som skal bygges i Ulm til det europæiske marked.

Nikola er ikke parat til Danmark endnu – men det er en S-Way med opdateret 490 hk dieselmotor, der allerede kører brændstoftest hos en række danske vognmænd.

Danmark er ikke på Nikola-landkortet fra begyndelsen, fortalte teknisk chef for Ivecos tunge lastbiler i Danmark, Henning Nielsen, som vi traf på Iveco standen på messen.

Fra 11- til 13 liter

Han kunne derimod vise en ny dieseludgave af S-Way med 490 hk på basis af fabrikkens 13-liter motor – til eksportkørsel – som sparer op mod 10 pct. brændstof i forhold til 480 hk udgaven med 11 liter motor, som den afløser.

Her er tale om S-Way med det store AS førerhus, for helt væk er S-Way 480 hk motoren dog ikke – da den fortsætter med det mindre AD førerhus eller det smalle AT førerhus.

Lavere rullemodstand

Dertil kommer så optimeringer ned i de små detaljer – og tillige bagakseludveksling på 2.31 og brændstofvenlige 315/70 dæk med lav rullemodstand på drivakslen.

Men også en opdatering på udstyr – bl.a. med adaptiv fartpilot, luftaffjedring på forakslen.

Første kundetests i år

”De nye lastbiler kan vi generelt levere til næste år, men enkelte udvalgte kunder får dem til de første tests i år,” siger Henning Nielsen.

Han peger på, at man har valgt en drivline, hvor effekten med stort drejningsmoment undgås – men samtidig med smidighed.

”Vi satset med den nye lastbil med typisk eksportkørsel sydpå med 40 tons maksimal totalvægt – og ikke den tungere skandinaviske kørsel,” siger Henning Nielsen.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk