Rygter om kartelsag imellem de største tyske bilproducenter viser at Dieselgate-sagen mod Volkswagen måske kun var begyndelsen.

Dieselgate-sagen mod Volkswagen har kostet den tyske bilgigant mililliarder af Euro i ombygninger, erstatninger og bøder, men nu verserer der kraftige rygter om teknisk samarbejde mellem bilfabrikkerne, så de fra flere vinkler kunne omgå miljøregler for dieselmotorer.

Tyske medier med “Spiegel” i spidsen mener, at det kan blive én af de største kartelsager i tysk erhvervsliv nogensinde. Bilfabrikkerne nægter at udtale sig om sagen, som Volkswagen kalder spekulationer.

Både Euro5 og Euro6

Det drejer sig både om Euro5 og Euro6 motorer, som er monteret i såvel personbiler og varebiler, da fabrikkerne bruger deres motorer så bredt som muligt.

Samarbejdet med hemmelige arbejdskredse skulle allerede være indledt i 1990’erne ifølge fagbladet Autoindustrie. Faktisk skriver Spiegel, at det handler om 200 medarbejdere og 60 arbejdskredse på tværs af producenterne.

En væsentlig detalje er påfyldning af AdBlue til Euro6 motorer. Noget som vognmænd og lastbilchauffører i reglen har vænnet sig til at efterfylde på deres lastbiler – bortset fra de mange, der snyder.

For små AdBlue tanke

Men i personbilerne er det mere omstændeligt, for de færreste bilister har lyst til at rode med det selv. De venter helst til bilen alligevel skal til service på værkstedet. Men så skal AdBlue tanken ofte være større, og det gik du over bl.a. pladsforhold, som ikke er et problem i lastbiler.

Derfor skulle fabrikkerne have justeret på dieselmotorernes efterbehandlingssystem, så AdBlue-tankenes størrelse og dermed efter-påfyldning passede til servicetiderne. Men det betyder, at NOx tallet stiger mere end tilladt.

Andre aftaler ud over teknik handler om normale kartel-problemer med prisaftaler og aftaler med underleverandører.

Bundeskartellamt undersøger

Det er bl.a. tyske Bundeskartellamt, der undersøger sagen, og her har man overfor “Automobilwoche“ bekræftet, at man allerede sidste sommer har opsøgt og gennemsøgt seks virksomheder – med en styrke på 50 medarbejdere.

“Spiegel“ skriver også, at VW-koncernen kort derefter meldte sig selv til Bundeskartellamt, som dog understreger, at man alene har indsamlet materiale for at kaste lys over sagen, men at der p.t. ikke er tale om anklager.

I forvejen arbejder myndighederne på at klarlægge andre lovovertrædelser, hvor flere bilfabrikker i stil med Volkswagen har manipuleret med efterbehandlingssystemet, så forureningen ser lavere du end i virkeligheden – så biler på et testfelt forurener mindre end, når de kører på landevejen. Altså i stil med Dieselgate-anklagerne, men både omfattende Euro5 og Euro6 motorer.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk