De Danske Bilimportører (DBI) efterlyser i seneste salgs-opgørelse fra årets første tre måneder større udrulning af elektriske erhvervskøretøjer.
Men efterhånden som bilproducenterne er klar til at sælge dem, vil udviklingen nok dreje i den grønne retning.
Markant fremgang for diesel
Første kvartal af 2024 har ellers budt på markante fremgange hos både varebiler, lastbiler og busser. Man håber også på bedre politiske rammer.
Der blev indregistreret knap 2.700 nye varebiler i marts, hvilket fik antallet for kvartalet op på 6.779 nye varebiler. Det svarer til en stigning på 17,1 procent sammenlignet med første kvartal sidste år. Markedsandelen for de elektriske varebiler er også vokset med 0,7 procentpoint.
Godt fra start
2024 er kommet rigtigt godt fra start, med et flot resultat for varebilsalget i første kvartal.
Det er glædeligt at se et marked i vækst, i modsætning til 2023, der var præget af store udsving. Det er dog vigtigt for den grønne omstilling, at der kommer mere tempo på udrulningen af elvarebiler,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Lille stigning
2024 lægger ud med en tendens, hvor andelen af nye dieseldrevne varebiler hver måned er steget sammenlignet med året forinden.
De dieseldrevne varebiler forøgede i første kvartal af 2024 deres andel med 2,8 procentpoint sammenlignet med første kvartal af 2023 og udgjorde derved 80,6 procent af nyregistreringerne.
De elektriske varebiler forøgede deres markedsandel en anelse med 0,7 procentpoint fra 10,6 procent i første kvartal 2023 til 11,3 procent i år. De resterende drivlinjer havde det til fælles, at de alle gik tilbage i andel.
Flere lastbiler
Første kvartal af 2024 bød ligeledes på fremgang i antallet af nye lastbiler. Der blev indregistreret 55 flere lastbiler end i første kvartal af 2023, hvilket svarer til en stigning på 4,7 procent.
Desværre er der også stilstand i den grønne omstilling, når det kommer til drivmiddelfordelingen hos de nyregistrerede lastbiler, hvor de eldrevne lastbiler fylder mindre i nysalget end de gjorde for et år siden.
Over 2023 niveau
Lastbilsalget for 2024 ligger over niveauet for 2023.
“Men det er ærgerligt, at udrulningen af elektriske lastbiler er gået i stå. Det er formentlig en konsekvens af, at vognmændene afventer puljen fra finansloven, der er afsat til at støtte omstillingen til grøn tung transport. Det vil gavne den grønne omstilling, at midlerne fra puljen kommer ud og leve hurtigst muligt,” siger Mads Rørvig.
Tilbagegang for de elektriske lastbiler
I årets første tre måneder er udviklingen for elektrisk drevne lastbiler i nyregistreringerne gået tilbage.
Den elektriske andel er i kvartalet gået tilbage med 0,5 procentpoint. Derved udgjorde el-lastbilerne 6,8 procent af de nye lastbiler i kvartalet, hvilket var en mindre andel end i 2023.
De dieseldrevne lastbiler forblev ikke blot det mest populære valg, men steg yderligere med 3,8 procentpoint i markedsandel sammenlignet med første kvartal af 2023. Diesel-lastbiler udgjorde dermed 93,2 procent af de nyregistrerede lastbiler i kvartalet.
Bussalget næsten fordoblet
Første kvartal af 2024 bød på en markant fremgang i antallet nyregistrerede busser, hvor der blev indregistreret 49 flere enheder sammenlignet med samme periode sidste år.
Dette udgør en stigning på 90,7 procent. Dog skal der som altid tages forbehold for, at der generelt sælges relativt få enheder i bussalget og at salg ofte sker i større partier.
Derfor er analyserne baseret på et mindre datasæt, sammenlignet med varebiler og lastbiler. Dog viser første kvartal af året en betydelig vækst i bussalget.
–
Varebilsalget januar-marts 2024:
Ford Transit Custom 759 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 641 –
Renault Trafic 480 –
Mercedes-Benz Vito 453 –
Volkswagen Transporter 414 –
Volkswagen Crafter 299 –
Volkswagen ID-Buzz Cargo 279 –
Toyota Proace 255 –
Iveco Daily 192 –
Opel Vivaro 190 –
Peugeot Expert 190 –
–
Varebilsalget marts 2024:
Ford Transit Custom 338 enheder
Renault Trafic 242 –
Mercedes-Benz Sprinter 196 –
Volkswagen Crafter 158 –
Mercedes-Benz Vito 154 –
Volkswagen Transporter 143 –
Opel Vivaro 131 –
Ford Transit 2 tons 126 –
Peugeot Expert 117 –
Volkswagen ID.Buzz 101 –
—