Honda sælger ikke fabriksbyggede varebiler i Europa – men mestrer denne disciplin i Asien. Ikke mindst micro-Van’s, som passer til asiatiske byers snævre gyder. Men nu har japanerne muligheden for at tilbyde en bil – endda kun elektrisk – som er det fødte bybud: Honda e.

Udtrykket at vende på en tallerken passer bedre end på andre biler. 8,6 meters vendediameter er der ingen, der slår – det minder lidt om at køre i en London-taxi.

Bilen er tredørs – og uden bagsæde vil bilen kunne rumme 860 liter. Perfekt til Last Mile distribution.

Små el-varebiler kommer

Der er p.t. ingen afgifter på elbiler under 400.000 kroner – men man sparer momsen, så eksklusiv moms vil bilen koste mellem cirka 230.000- og 240.000 kroner alt efter udgave. Advance modellen er dyrest, men også med højere udstyrsgrad.

Senest har den danske Volkswagen importør markedsført den nye ID.3 udgave som Van – for den passer ind i byernes øgede krav til grønne køretøjer.

Der er bl.a. også leveret Van udgaver af Nissan Leaf og Renault Zoe – ja selv Tesla Model X.

Handel på nettet

Det handler også om, at der endnu ikke er så mange små el-varebiler til distribution i byer – et stigende behov i takt med at flere vil bo i byen og alle handler på nettet.

Tilbage til Honda e – så blev den vist på den tyske IAA bilmessen i Frankfurt i 2017.

Mange tænkte, at det var en spøg, men japanere spøger ikke på business cases – og nu er den her og er netop blevet nomineret til Årets bil i Danmark 2021 – arrangeret af Danske Motorjournalister (MKD).

Vækker glæde

VOTY.dk har kørt den i en uges tid i København – og den kan komme rundt overalt, og alle vinker og smiler af én. Den er ganske  kvik, den er sjov at køre – og den kommer rundt overalt.

Ganske vist er rækkevidden kun 222 kilometer efter WLTP målemetoden, men det er rigeligt til kørsel i byen og i omegnen. Man det kræver en Wall Box i firmaet (eller hjemme).

Ydelsen i den prøvede Advance udgave er 154 hk. Det er 18 hk mere end i basisudgaven.

Adaptiv fartpilot

Men så får man også varme i rattet, parkerings-assistent – indstilles vis bilens touch-screen – og et bedre lydanlæg.

Standard for alle Honda e er så adaptiv fartpilot, nødbremse, skiltegenkendelse, BLIS blindvinkel-assistent og linjevogter.

Dertil LED lygter, navigation, glastag, klimaanlæg, læderrat, sædevarme, bakkamera, elektrisk håndbremse, p-sensorer, skærm-forøgere og på testbilen 17 tommer aluminiumsfælge (16 tommer kan også vælges).

Mangler kopholdere

Der er en masse aflæggeplads – men ikke kop- og flaskeholdere. Kabinen er ellers lækkert apteret med kraftig stof på sæder og dørsider.

Bilen har ikke sidespejle men kameraer kombineret med monitors i begge sider af instrumentbrættet.

Mellem dem er der så tre 12,3 trykfølsomme skærme – og desuden et bakspejl, der med kamerafunktion bag også fungerer som monitor. Der er også navigation – og så er der opkobling på Apple Car Play.

God skærm-opløsning

På skærmene (i super god opløsning) kan man dykke ind i hele bilens teknik og bl.a. se strømforbrug og resterende rækkevidde.

Man kan også tale med sin bil – eller kommunikere med den via sin mobiltelefon gennem My Honda+ app’en. Så kan man planlægge ladetider, lukke ruderne og forvarme kabinen.

Gode præstationer

Den 1.542 kg. tunge bil har et moment på 315 Nm og når 100 km/t på 8,5 sekund, som er passende i byen – og topfarten er opgivet til 145 km/t.

Energiforbruget er 17,8 kWh pr. 100 kilometer.

Bilen er baghjulstrukket. Bilen har en vandkølet litium-ion batteripakke på 35,5 kWh – vægtfordelingen er 50:50.

Kør den på speederen

Bilen kan køres på speeder-pedalen alene takket været rekuperation – så bremserne bruges kun sjældent. Det øger også rækkevidden. Man kan indstille bremseeffekten med skifteplader bag rattet.

Der er mange former for opladning – bl.a. hurtigopladning, hvor man på en halv time kan lade 80 pct. Ellers tager det mellem fem og 25 timer at lade biler 100 procent.

Faktaboks Honda e Advance:
Motor: El-motor.
Ydelse: 154 hk.
Moment: 315 Nm.
Topfart: 145 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Batteripakke: 35,5 kWh litium-ion.
Energiforbrug: 17,8 kWh/100 km.
Rækkevidde: 220 km.
Længde: 3,89 m.
Træk: baghjustræk.
Vendediameter: 8,6 m.
Egenvægt: 1.542 kg.
Nyttelast: 350 kg.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc, hill start.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Michelin Pilot Sport 245/45 ZR 17.
Varerum: 861 liter.
Læssehøjde: 730 mm.
Trailervægt: 0 kg.
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris hvide plader (Advance): 400.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: Ca. 240.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk