Den franske Stellantis bilkoncern ændrer nu logoet for bilmærket Citroën – for tiende gang i Citroëns 103 år lange historie. Det skete senest for seks år siden.

Det nye logo minder meget om det allerførste logo, som prydede den første af bilpioneren André Citroëns bilmodeller fra 1919.

Retro-logoet bliver vist for første gang på en ny konceptbil, der præsenteres i slutningen af september og som vil pryde de kommende modeller fra midten af 2023.

Elektrisk mobilitet for alle

Samtidig med at skue tilbage ser fabrikken også fremad, for med det nye logo tager Citroën et skridt mod en ny æra for mærket, der har som mission at gøre elektrisk mobilitet tilgængelig for alle.

André Citroën var inspireret af succesen med hans første metal-bearbejdningsfirma, der producerede vinkelformede ”sildebens” (på fransk chevrons) gearsystemer.

De to vinkler har været kernen i Citroëns identitet lige siden.

Den ovale ramme

Centralt for den nye mærke-identitet er videreudviklingen af Citroëns verdensberømte vinkel-symbol.

Logoet består nu af bredere og mere fremstående vinkler, der er omkranset af en oval ramme. Det lodrette og mere fremtrædende ovale badge bliver et genkendelig signatur-element på fremtidige Citroën-modeller og varsler samtidig en ny designretning for Citroën.

Det nye emblem markerer Citroëns udvikling og debuterer i slutningen af september på en konceptudgave af en ny Citroën-familiebil.

En helt ny front

Logoet komplementeres af en ny farvepalet med to nye signaturfarver og en ny font, der tager udgangspunkt i Citroëns skrifttype.

Som en hyldest til historien betyder den nye brandidentitet også et gensyn med farven Monte Carlo blå, der er blevet brugt på ikoniske modeller som 2CV og DS, og den vil kunne ses på kommende modeller.

Som supplement til det nye logo introduceres et nyt brand slogan, der giver kunderne dette løfte: “Intet bevæger os som Citroën.”

Vovede køretøjer

“Når vi går i gang med et af de mest spændende kapitler i vores berømte 103-årige historie, så er tiden inde til, at Citroën får et moderne og nutidigt nyt look. Vores arv og løfte om at inspirere forbrugere med vovede køretøjer giver os modet til at følge en anderledes og mere inkluderende tilgang til fremtidig mobilitet,” siger Citroëns administrerende direktør, Vincent Cobée.

Citroën understreger, at man omfavner sine rødder og genfortolker sin identitet på en moderne måde.

Tingene ændrer sig dramatisk

Man sender hermed et klart budskab til omverdenen, at mens man forbliver tro mod mærkets DNA, så ændrer tingene sig dramatisk hos det franske bilmærke.

”Vi fortsætter med at se anderledes på tingene i vores mission om at skabe nye løsninger, der gør elektrisk mobilitet mere tilgængelig, og vi er fast besluttet på at bevise over for vores kunder og os selv, at ingen og intet bevæger os som Citroën,” siger Laurent Barria, chef for marketing og kommunikation hos Citroën.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk