Da Citroën præsenterede deres 2 CV lige efter anden verdenskrig, var den en succes fra begyndelsen.

Gyngehesten eller studenterjaguaren. Den havde mange tilnavnet herhjemme.

Den er udviklet før krigen – i 1936 – med tilnavnet TPV, ”Toute Petite Voiture,” med krigen udsatte lanceringen til 1948.

Bilen til vinbonden

André Citroën mente, at bilen skulle være simpel og billig – men også komfortabel. Selv når vinbonden skulle ud og tilse markerne.

Men hos Citroën ville man gerne tilbyde en bil for håndværkere og andre med behov for plads. Derfor kom tre år senere varebilsudgaven af 2 CV til, og den har i de 26 år, den blev bygget været kendt med betegnelser som Au, AZU, AK og AKS.

Den lille forhjulstrækker blev bygget i 1.246.335 enheder, hvor 2 CV nåede op på 5.114.969 enheder.

250 kg last

Camionette, som den hed på fransk, kunne laste 250 kg. Varerummet målte 1.420 x 1.450 x 890 mm. Bilens mål var 3.600 x 1.500 x 1.720 mm.

Den kørte kun 50 km/t med sin 2-cylindrede motor på 375 ccm. Til gengæld nåede den op mod 20 km/l. Den var kendt for sin sjove paraplygear – med den havde også hydrauliske bremser.

Acadiane

I 1977 blev 2 CV varebilen erstattet af Acadiane – baseret på Dyane modellen. Men stadig simpel – om end klap-sideruden var erstattet af rullevindue.

Nu kørte bilen 89 km/t. Acadiane blev bygget til 1987 og blev erstattet af C15 modellen, er var bygget med design fra personbilen Visa.

Méhari og AMI 6

Også strandbilen Méhari blev udstyret med teknikken fra 2 CV med 28,5 hk og 602 ccm. Den var baseret på Dyane – ikke 2 CV. Den var bygget af gennemfarvet ABS-plast

I Danmark blev den solgt såvel på sorte som gule nummerplader. Bilen blev bygget i 144.953 eksemplarer fra 1968 til 1988 – i en periode også med firehjulstræk.

2 cylindre fandt man senere også i AMI 6 modeller med 602 ccm og 34 hk – som også kom som Break (stationcar) og Van.

Destruerede prototyper

Den første prototype så dagens lys allerede i 1937. Den havde en vægt på kun 370 kg, én forlygte (lovgivningen krævede ikke to forlygter på det tidspunkt) og den meget komfortable bil kunne transportere op til fire personer samt 50 kg bagage.

Det var planlagt, at 250 præproduktionsmodeller skulle afsløres på Paris Motor show i 1939, men det satte udbruddet af anden verdenskrig en stopper for.

Modellerne blev destruerede for at sikre, at de ikke faldt i hænderne på den tyske hær med undtagelse af fire biler, som blev skjult på Citroëns testcenter i La Ferté-Vidame.

Italiensk designer

Pierre-Jules Boulanger, direktør for Citroën Automobiles og ophavsmand til 2 CV, beskrev sin ide som ‘en paraply på hjul’.

Den geniale ingeniør André Lefèbre gav ideen liv, og den italienske kunstner og skulptør Flaminio Bertoni skabte den enkle og funktionelle form.

Da personbilen gik i produktion i juli 1949, var 2 CV en lille bil med en 9 hk motor og luftkølet 2-cylindret boxermotor.

Seks års ventetid

I 1950 var 2 CV så populær blandt kunderne, at ordrerne strømmede ind med sådan en hastighed, at leveringstiderne blev skubbet til op til seks år.

Måske har franskmændene ret, når de siger, at 2 CV ikke er en bil, men en sindstilstand. Den ses ofte på vejene, hvor den bringer et smil frem på læberne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk