Fransk bilindustri har altid fået os til at spærre øjnene op for nye bilprojekter – bilprojekter, som ofte kommer for dagens lys – selv om de kan være nok så futuristiske.
Blandt de allermest opfindsomme bilprojekter gennem tiderne er kommet fra Citroën. Bare tænk på biler som Berline 11, 2CV, strandbilen Méhari, Ami, ID 19, XM og varebilen HY (kendt fra Olsen Banden).
Flere trumfkort i ærmet
Måske er det lettere at nævne nyere Citroën biler, der er mere almindelige – som C1, C3, C4 og C5. For selv familiebiler som Citroën GS og BX var noget ud over det sædvanlige – når man så på konkurrenterne.
Méhari og Ami er de senere år blevet genfortolket som spøjse elbiler – men Stellantis, der står bag bl.a. Citroën, har flere trumfkort i ærmet.
“oli” – til byen i fremtiden
Senest Citroën ‘oli’ [all-ë] – en bybil for fremtiden, som ifølge de gode franskmænd er et koncept, som udfordrer status quo og nytænker elektrisk mobilitet.
Som medie først og fremmest med fokus på distribution af varer, er ”oli” genial. For der er både tænkt på transport af fører og passager samt gods – da det bageste af bilen er formet som en pick-up med et bagagerum nedenunder.
Altså en elektrisk bybil, der kan have ”Last Mile” forsendelser på ladet. Dertil
paneler, som man kan gå på. Alt sammen udviklet i genanvendt pap, som nedsætter vægten betragteligt. Og så med vaskbart gulv – som i enhver ægte arbejdsbil.
Udtalelse fra chefen
“Forbrugerne kan mærke, at overflodens æra kan være forbi, og stigende reguleringer samt stigende omkostninger kan begrænse vores evne til at bevæge sig frit rundt. Samtidig gør en voksende bevidsthed om behovet for at fremskynde indsatsen for at forhindre klimaændringer os mere miljøbevidste og kræsne,” siger adm. direktør for Citroën, Vincent Cobée .”
Citroëns hovedpunkter
Citroën har ridset intensionen med ”oli” op i en række hovedpunkter.
FREMDRIFT:
Citroën mener, at de biler, som de fleste taler om – nemlig elbiler – efterhånden er blevet for tunge og indviklede.
Det går fabrikken imod med ”oli” – som er baseret på den fundamentalistiske, men innovative Ami.Citroën siger, at ”oli” er funderet i tanken om at gøre mobilitet tilgængelig, ansvarlig, anvendelig og sjov.
AMBITION:
Målet er ‘best-in-class’ livscyklusvurdering gennem reduceret vægt, kompleksitet, genbrugte og genanvendelige materialer, tilgængelighed, holdbarhed og lang levetid. Det er et optimistisk “laboratorium på hjul” og et koncentrat af morgendagens idéer.
Forventet vægt på 1.000 kg og en rækkevidde på 400 km, en tophastighed på 110 km/t, et energiforbrug på 10 kWh pr. 100 km og 20- til 80 pct. opladning på 23 minutter.
Giver anledning til en ny tilgang til ejerskab af biler, kundeservice og partnerskaber.
OPFINDSOMHED:
Det er ikke en bil, men en multifunktionel tilføjelse til hverdagslivet, der er ligeså nyttig, når man ikke kører
Giver nye muligheder med smart V2G (Vehicle to grid) og V2L (Vehicle to load) kapacitet.
I betragtning af dets 40 kWh batteri og en stikkontakt på 3,6 kW (svarende til en 230v 16amp hjemmekontakt), kan oli teoretisk levere strøm til en 3000 w elektrisk enhed i omkring 12 timer – det vil sige alt fra en kaffemaskine til en boremaskine.
Ukonventionelt design, der pryder “oli,” hylder en ærlig æstetik, drevet af funktionalitet, effektivitet og holdbarhed.
Stærk pensonlighed
Stærk personlighed, der virkeliggør en smart industriel produkttilgang med udgangspunkt i fleksibilitet
Effektiv med identiske fordøre (som den nye Ami) , kofangere og beskyttelsels-elementer samt letvægtsmaterialer.
Lodret forrude, stærk flad motorhjelm, pick-up lad og paneler, som man kan stå på, der er udformet i genanvendt pap i honeycomb struktur. Desuden unikke hjul i stål/aluminium kombination med Goodyear Eagle GO konceptdæk.
Rummelig og innovativt interiør med, ‘Smartband’ HMI projektor og ‘bring your own device’ infotainment
Komfortable sæder i trådnet, vaskbart gulv og genanvendelige letvægtsmaterialer.
Og når det gælder livscyklus – så kan den renoveres, opgraderes og repareres med genbrugsdele og sælges videre til flere ejere.
MISSION:
Demonstrerer Citroëns mission om at tilbyde ligetil elektrisk mobilitet for alle for at forbedre folks hverdag med den lavest mulige indvirkning på miljøet.
Forvent at se idéer, desigdetaljer og nytænkning fra ”oli” på fremtidige produktionsmodeller.