Med en pris på ca. 250.000 kroner plus moms for den her testede Ford Kuga plug-in hybrid med ST-Line sports udstyr, får man en rummelig Van – til en fordelagtig pris. Prisen er godt 125.000 mindre eksklusive moms, end hvis man vælger samme bil på hvide plader.

Ved introduktionen af Kuga for et par år siden var det kun dieseludgaven af Kuga, der blev udbudt som Van. Det var på grund af stor efterspørgsel af bilen som personbil, lød begrundelsen fra Ford – men i dag er plug-in udgaven også prissat som Van.

Naturlig  udvikling

Det er en naturlig udvikling i forhold til den grønne omstilling – for hvis alle biler skal være elektrificerede i nær fremtid, gælder det jo også alle typer af vare- og lastbiler.

Virksomheder, der bl.a. arbejder for kommunerne, vil jo ofte have behov for el- og PHEV-modeller – og andre biler med lavt (eller intet) lokalt CO2 udslip – for at beholde deres kontrakter.

1.500 kg. trailervægt

Cirka 1.480 liter rummer varerummet i Kuga, så der er masser af plads til godset – endda med lidt ekstra aflæggeplads under gulvet. Der mangler dog handskerumslås, men der er dog midterboks.

Læssehøjden har vi målt til 710 mm. Batteriet stjæler dog lidt af pladsen i varerummet. Et stort plus er trailervægten på 1.500 kg. Desuden var der forberedelse for anhængertræk samt el-bagklap.

Masser af ekstraudstyr

Testbilen havde dog ganske meget ekstraudstyr – bl.a. førerassistentpakke med bl.a. adaptiv fartpilot, Blind Spot information (der opdager trafikanter i den blinde vinkel), træthedsregistrering, front- og bakkamera og parkerings-assistent.

Typisk Ford er der mange pakker at vælge imellem. Her også en vinterpakke og teknologipakke.

X-pakke

Bilen havde ifølge Ford også en X-pakke, hvor man også får LED lygter og Head Up Display – samt officielt 20 tommer fælge. Men de var i testbilen – uvist af hvilken grund – skiftet ud med 19 tommer alufælge. ST modellen kører dog standard på 18 tommer alufælge.

Takket været det nævnte Head Up Display, kan man let følge med farten i øjenhøjde. Navigation var også standard i testbilen. Nævnes skal også bilens lækre el-vippe/skyde glas soltag, som er ekstraudstyr. Dertil 2-zone klimaanlæg, elektrisk håndbremse og parkerings-assistent, hvor bilen næsten parkerer selv.

Godt vejgreb

Kuga er let at køre – og sammen med et præcist styretøj og en fast affjedring har bilen i øvrigt et rigtig godt vejgreb. Det er også lækkert at holde på det tykke læderrat, der er fladt i bunden. I øvrigt med varme.

Sædebetrækket var læder/alcantara – og de skålformede sæder (elektriske og med varme) og fodhvileren i bunden gav sammen en super fin kørestilling.

64 km på ren el

Bilen har en rækkevidde på ren el på 64 km, som er nok for transport i by og i nærområde, men hurtigt brugt op på en langtur. Der opgives et forbrug (WLTP) på 100 km/l og et udslip på 23 g/km CO2, som dog er tæt på ønsketænkning.

Man skal i hvert fald være mester i økonomikørsel for at nærme sig tallet – til gengæld giver forbrugstallet en lav halvårlig afgift.

Fire køre-måder med el

Det er let at vælge køremåde, som hedder EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge. Med EV later kan man køre med benzinmotoren på landevej og slå EV Now til i bytrafikken. Batteriet på 14,4 kWh tilføres strøm på vejen – bl.a. gennem rekuperation og opbremsning.

Den helt store fordel ved den prøvede Kuga er basismotoren (Atkinson circle), der er 4-cylindret og på 2,5 liter uden turbo – med et moment på 200 Nm.

Uden strøm er ydelsen 152 hk. Sammen med elmotoren på 131 hk yder den 225 hk. 9,2 sekunder er den om at nå 100 km/t. Samlet giver det en smidig og komfortabel kørsel med lavt støjniveau.

Man bliver glad for bilen

Gearskiftet er trinløst af CVT typen, som høres, når der skal overhales i motorvejsfart, men ved jævn kørsel virker det afdæmpet.

Vi kørte med bilen over en lang strækning – mellem landsdelene – og her bliver man glad for bilen. Når vi kørte i mørke, blev vi især glade for LED forlygterne.

Let at betjene bilen

Det var heller ikke så svært at betjene bilen – og bl.a. finde rundt i bilens touchscreen – for der var mange normale kontakter. Nogle vil kalde det ”old school” i forhold til helt nye konkurrenter, men det er nu rart i dagligdagen.

De første Kuga-phev modeller havde lidt problemer med højvolts-batteriet – men det er løst nu, så indtil videre er bilen den mest solgte bil i sin SUV plug-in-hybrid klasse og nummer tre samlet (første halvår).

Faktaboks Ford Kuga 2,5 PHEV:
Slagvolumen: 2.488 ccm. 16V.
Motor: 4 cyl. benzin uden turbo.
Ydelse: 225 hk v. 6.100 omdr.
Benzinmotor: 152 hk. v. 5.500 omdr.
El-motor:  131 hk.
Moment: 200 Nm v. 4.500 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Topfart: 200 km/t.
Forbrug officielt WLTP: 100 km/l.
Rækkevidde på ren el: 64 km.
CO2-udledning: 23 g/km.
Batteri: 14 kWh.
Gear: Trinløst CVT.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ACC (testbil). Aut. nødbremse. Esc. ABS.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Continental Premium Contact 6 – 225/55 R19 V.
Læssehøjde: 710 mm.
Køreklar vægt: 1.844 kg.
Totalvægt: 2.320 kg.
Trailer: 1.500 kg.
Varerum ca.: 1.480 liter.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris Van ST Line PHEV fra: 249.374 kr. plus moms.
Pris ST-Line hvide plader fra:  377.060 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk