(FRANKFURT)

Den koreanske bilkoncern Kia har ikke beskæftiget sig med fabriksbyggede varebiler på det europæiske marked siden modellerne Pregio og K2700, som blev lanceret i slutningen af 90’erne.

Men nu satser Kia hele butikken med et stort varebilsprojekt, PBV, som omfatter en række varebiler, som kommer på markedet fra næste år og frem til 2030.

Fabrikken til bilerne bygges i Korea og er 60 procent klar. Den åbner i august 2025.

Skalérbar platform

PBV står for ”Platform Beyond Vehcle” – men blev først nævnt som ”Purpose Built Vehicle.”

Platformen er skalérbar og bruges til flere køretøjer. Der arbejdes med højstyrkestålrør, som reducerer vægten med 55 pct. – uden at miste stivhed.

Der er tale om varebiler efter en helt ny idé – med god plads i varerummet, lille vendediameter, lav læssehøjde og et avanceret design. Elmotoren sidder fortil og batterierne er placeret under varevognsgulvet. Senere kommer 4×4-udgaver.

Flere størrelser

Projektet blev først fremlagt på den store CES messe i Las Vegas tidligere i år, og VOTY.dk har nu været i Kias europæiske hovedkontor i Frankfurt for at se den en mock-up model i fuld størrelse af flagskibet – kaldet PV7, der kommer i 2027.

Den bliver en el-varebil i størrelse med Mercedes-Benz Vito. Men først – i 2025 – kommer den mindre PV5, som i størrelse minder om Peugeot Partner. Varerum bliver på 4-6 kubikmeter – og med plads til to europaller.

Senere kommer PV9 i stil med Mercedes-Benz Sprinter – og en PV3 i stil med Fiat Fiorino – mens en ”Last Mile” PV1 kun er på idé-stadie.

PV5 er her om et år

”PV5 skulle vi kunne få til danske kunder om et år fra nu. Den kommer bl.a. i to længder og to højder som varebil – men også som ladvogn og minibus,” siger Chris Mathiesen, der bliver chef for Kia varebiler i Danmark.

Kia sælges i dag – udover ombyggede personbiler – kun på hvide plader, men i Danmark er der en del Kia forhandlere, som også sælger de etablerede varebilsmærker så som Ford, Mercedes-Benz og Renault.

Når det handler om eftermarkedet, så er Kias værksteder helt fremme, når det gælder reparation af elbiler, da der bl.a. sælges modeller som Kia Niro EV, EV6 og EV9 – med den kompakte EV3 tæt på lancering.

Dansk erfaring

Importøren af Kia – Nellemann Group – har også importen af pick-up mærket Isuzu, så man han kontakten til erhvervskunder.

Hos moderselskabet Hyundai har man mange års erfaring med modeller som H1 og H350, som dog ikke sælges i vores del af Europa mere. Og Kia tror ikke på varebiler med f.eks. dieselteknologi.

Når det gælder Kia i Europa vil man dels benytte samme netværk som personbilerne – dog adskilt i forretningerne.

Gammel kending

Chefen for Kias PBV varebil-program er i øvrigt en kending herhjemme – nemlig Pierre-Martin Bos – tidligere chef for Fiat og Fiat Professional i Danmark. Senere har han være tilknyttet bl.a. Stellantis i flere lande.

For Kia har det været væsentligt at etablere partnerskaber med både kunder og opbyggere i forbindelse med udviklingen af den nye PBV-serie – de har været med i processen, som på sigt også skal blive til selvkørende enheder.

Bl.a. såkaldte ROBO-Taxis, hvor man bl.a. samarbejder med UBER. Projektet har dog også moderselskabet Hyundai inde over.

Easy Swab

Et helt specielt projekt i forbindelse med PBV er ”Easy Swab” teknologi – i stil med LEGO klodser, hvor man via et elektromagnetisk og mekanisk system kan skifte fra at være en varebil om natten, en taxi og dagen og måske en camper i weekenden.

Det skulle kunne give bilen en mulighed for 10 år på vejen, og her spiller også bæredygtighed ind – med øget genanvendelighed bla. på batteridelen.

En god forretning

Kia tror fuldt og fast på, at elektriske varebiler er fremtiden – ikke mindst fordi de totaløkonomisk er en god forretning for kunderne (TCO).

Der vil være udbredt OTA (Over The Air) vedligeholdelse – og såkaldt ”Predictive” vedligeholdelse, hvor bilen indkaldes til service i god tid.

Man forventer, at 45 pct. af varebiler i 2030 i Europa er elektrificerede – hvor tallet i år forventes at lande på 17 pct. Antallet af solgte kompakte elvarebiler i 2030 ventes at ligge på 400.000 enheder.

Ikke kun fokus på rækkevidde

Men hvor man for de store PV7 og PV9 modeller arbejder på lang rækkevidde, så er det ikke målet for den første EV5 kun 400 volt batterier.

Hurtigladning skulle sikre 10- 80 kW opladning på 30 minutter. En rækkevidde blev dog nævnt til 400 km. PV7 vil arbejde med 800 volt batterier.

300.000 varebiler i 2030

Her er der større fokus på optimal nyttelast – for gennemsnitsvarebilen kører ikke længere end 170 km om dagen. Dertil arbejder der så på V2G ladesystemer (Vehicle to Grid).

Kia vil trods sin nye status som varebilproducent have et mål, der svarer til produktionskapaciteten på fabrikken – som er 150.000 enheder næste år og 300.000 enheder i 2023.

SMV-virksomheder

Kia tror ikke på, at pakketransport og Last Mile distribution kommer til at udgøre den største kundegruppe.

Det er i første række små og mellemstore virksomheder (SMV), der aftager bilerne – med 55 pct. af salget – mens store logistikvirksomheder aftager 20 pct. – og taxi/passagertransport-firmaer 25 pct.

Kia viser for første gang de nye PBV varebiler på IAA transportmessen i Hannover i september måned.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk