Mercedes-Benz Trucks har netop indledt en 1.300 kilometer lang test af to af deres nye elektriske e 600 4×2 lastbiler.
Lastbilerne blev sendt afsted fra fabrikken i Wörth an Rhein ved Karlsruhe af topchef og CEO for Mercedes-Benz Trucks, svenske Karin Rådström.
Ét af de første stop på ”European Testing Tour 2024” – var på den københavnske vestegn.
e’ons megawatt ladestandere
Nærmere bestemt Estlands Allé i Høje Taastrup, hvor Energiselskabet e’on netop har åbnet Danmarks kraftigste ladepark til lastbiler med MCS megawatt ladestandere på 400 Kw.
København er én af de første byer på ruten – med stop i samlet 20 byer i Europa – hvor skiftende chauffører skal stifte bekendtskab med den nye eksportrækker.
Ruten gennem Europa
Turen rundt i Europa når længst mod nord til norske Nordkap og sydligst til Tanifa i Spanien.
Lastbilerne passerer gennem Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Litauen, Letland, Polen, Tjekkiet, Østrig, Slovakiet, Kroatien, Slovenien, Italien, Monaco, Frankrig, Spanien, Portugal, Belgien, Holland og Luxembourg – og tilbage til Tyskland.
Bilen med 40 tons totalvægt skal bevise, at tunge lastbiler er klar til fremtidig eksportkørsel – det sker inden serieproduktionen går i gang i slutningen af året.
Kun offentlige ladestandere
Den lange test gennemføres også for at samle såkaldte data i realtid – og kun offentlige ladestandere skal efter planen benyttes.
Ved første opladning i Høje Taastrup blev opladningen på én af de to lastbiler i konvojen kortvarigt afbrudt, men kom hurtigt i gang igen – og på ladestanderne kunne man læse, at der faktisk blev ladet med de lovede 400 Kw.
Her ladede bilerne så til den videre færd – fra 20- til 80 pct. opladning på 30 minutter.
1.000 km pr dag
Der er lagt en rute, som bl.a. skal bevise, at e600 bilerne klarer en rækkevidde på de lovede 500 km – og der er planlagt 1.000 km kørsel pr. dag med ét stop undervejs.
Lastbilen benytter tre batteripakker á 207 kWh – med en total kapacitet på 621 kWh. Efter 1,2 millioner kilometer loves det, at 80 pct. af batteriernes kapacitet være intakte – svarende til 10 års kørsel.
To 800 volt motorer
Den elektriske aksel på e600 er forsynet med to 800 volt elmotorer, som sikrer en konstant effekt på 400 kW eller 544 hk med en max ydelse på 600 kW eller 816 hk.
Lastbilen på de 40 tons totalvægt har en nyttelast på 22 tons på en standard trailer. Der er i øvrigt allerede indgået 1.000 ordrer fra kunder i Europa på den nye ellastbil.
Turen skal også være et signal til Europas politikere, at der er behov for en bedre lade-infrastruktur i hele Europa – for den er ikke så god allevegne som i de nordiske lande.
Dansk chauffør
Èn af de første chauffører på e600 turneen var danske Rasmus Haargaard, der er medlem af Truck of the Year juryen – og redaktør af Lastbilmagasinet under Nordiske Medier.
Han kørte den ene af bilerne fra Rødby Færge til Høje Taastrup – og var ganske tilfreds med den nye elektriske lastbil, som han tidligere kun har været ombord i som passager.
Kørte næsten af sig selv
Han pegede på, at den helt støjsvage lastbil nærmest kørte af sig selv takket været fartpiloten – for bilens linjevogter (lane keeping system) holdt køretøjet på sporet hele vejen.
Førerhuset er i udformning helt som i alle andre nye, tunge Mercedes lastbiler – bortset fra en masse specielle instrumenter og ledninger, som ingeniørerne brugte til at indsamle oplysninger om lastbilerne.