Den nye D17 motor i Volvos flagskib FH16 har efter flere landevejstests opnået fem procent bedre brændstoføkonomi end sin forgænger.
Der er tale om landevejstest af motoren i 780 hk-version i forhold til D16-motoren på 750 hk i vogntog på 55 tons vogntogsvægt
Samtidig med brændstofbesparelsen udledes færre emissioner – men alligevel præsteres et drejningsmoment, der er syv procent højere.
Højere produktivitet
Motoren fås til Volvo FH16 – Europas mest kraftfulde lastbil – og til den nye Volvo FH16 Aero, der takket været sit aerodynamiske førerhus opnår en forbedret brændstoføkonomi.
D17-motoren er konstrueret til de hårdeste og mest krævende transportopgaver takket være enestående ydeevne og holdbarhed.
“Det betyder, at vores kunder kan udføre deres transportopgaver mere effektivt og med højere produktivitet”, siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.
Kan snart bestilles
Volvos nye 17-liters Euro 6-motor leveres med tre forskellige effektniveauer, henholdsvis 600-, 700- og 780 hk. Momentniveauerne er øget til henholdsvis 3.000-, 3.400- samt 3.800 Nm i topversionen.
Den nye D17-motor er certificeret til at køre på ren HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alle effektklasser, og 700 hk-versionen er desuden certificeret til at køre på 100 procent biodiesel (B100).
Volvo FH16 og FH16 Aero med 17-motor vil kunne bestilles fra midten af 2024, og produktionen begynder i anden halvdel af 2024.