Når man som jeg har testet Ivecos lastbiler siden begyndelsen af 80’erne, så er det som at komme fra asken til ilden at komm e bag rattet i den nye Stralis Hi-Way, der netop nu er på vej ind på det danske marked – med en dugfrisk titel som Truck of the Year for 2013.
 
Kvalitetsfornemmelsen er det, der allerførst slår én – faktisk allerede når man træder op ad de beklædte trin til kabinen. Og det overordnede kvalitets-indtryk har nok været den største anke tidligere – for teknisk har Iveco altid klaret sig godt. Nu er der bl.a. blødere plastkvalitet på instrumentbrættet i stedet for hård plast.

Derfor er det adm. direktør Gunni Mikkelsens klare overbevisning, at kunderne skal ud at køre i bilen for at blive overbevist om dens store forbedringer.

Opsøge Business to Business kunder
”Vi er blevet accepteret af storkunderne – det viser vores øgede markedsandel på 5,7 pct. også – men vi er nødt til at opsøge Business-to-Business kunderne. Det er ikke nok med med Truck of the Year titlen for 2013 – og ikke nok med brochuresalg. Der skal benarbejde til, siger Gunni Mikkelsen.

Men med den nye Stralis-serie, er det i hvert fald blevet nemmere. Iveco har virkelig præsteret en helt ny lastbil, selv om panelerne under bilens ydre er genbrug.

Designet er sprit-nyt med tre pct. bedre aerodynamik (luftmodstandskoefficient/Cw) . Dertil kommer brug af LED- og xenon-lygteteknik. Der er også sat større luftindtag på fronten – fordi de nye Euro 6 motorer kræver mere luft.

Euro 6 om nogle måneder
Testbilen var dog Euro 5 – der går tre-fire måneder, får de første Euro 6 lastbiler lander herhjemme.

Merprisen for Euro 6 er cirka 75.000 kr – så typisk vil man nok igen opleve, at biler, der kører på Norden vil køre de ”gamle” motorer så længe som muligt. Det var tilfældet, da kravene skiftede fra Euro 4 til Euro 5.

Men ny motorteknologi med Euro 6 teknik uden EGR og avancerede telematic systemer til at hjælpe chaufføren til at køre mere økonomisk er i hvert fald noget, som bør interessere vognmænd, der fokuserer på totaløkonomi – også kaldet TCO, Total Cost of Ownership.

Højere udnyttelsegrad
Ved at satse alene på SCR teknik og AdBlue tilsætning og glemmer EGR recirkulation er selve motoren renere, men NOx’erne heftigere. Derfor er der også en kraftig katalysator samt partikelfilter til at stoppe dem.

Uden EGR er der ikke brug for så meget motorkøling, og motoren er således lettere og de basale serviceomkostninger som regel lavere. Det betyder højere udnyttelsesgrad.

Jeg prøvede den nye Hi-Way med Euro 5 teknik på en runde fra Glostrup til Roskilde og ad mindre veje retur mod udgangspunktet. Her var det det lave støjniveau, der overraskede – og der er ingenting, der knirker og vibrerer. Og så er den meget letkørt. Positivt er også de store spejle.

To-akslet eksporttrækker
Bilen var en Curser 10 – 460 hk ECO model med enheds-injektorer modsat Euro 6, der kører med Common-Rail teknik (eller Compon Rail, som Iveco kalder deres indbyggede løsning).

De kraftigere 500 hk modeller mere er til kørsel i Norden med højere totalvægte. Der er i hvert fald masser af moment til stede i den testede 460’er.

Testbilen er en typisk international 2-akslet eksporttrækker – de 3-akslede udgaver kommer lidt senere.

Motorbremse og retarder samlet
Bilen havde automatiseret 12 trins gearkasse – og bilen skulle jo prøves både i automatic-mode og manuel-mode. Sidstnævnte styres via en stilk på ratstammen, hvor motorbremse og retarder er samlet.

Det er jo lettere at vælge automatik, som er fint på flade danske vejstrækninger – men ikke altid nok på kurverige strækninger, hvor bilen jo ikke som chaufføren kan holde øje med geografien og finde det rigtige gear.

Da jeg var tilbage i Glostrup havde jeg da også kørt nogenlunde med pæn brændstoføkonomi, men jeg havde ikke brugt motorbremse/retarder effektivt nok. Men efter et par dage vil der nok gå sport i at nå så gode præstationer, så karaktererne fra bilens elektronik-system ikke bliver for dårlige.

Klimasæder
Bag det multijusterbare læderrat og højdeindstillelige Isringhausen-sæde kan man få en fin kørestilling – og så var der endda luftaffjedrede klimasæder med læderbetræk i testbilen, men det er ikke standard. S-selebeslagene kan nu højdejusteres for øget sikkerhed. Der var dog ikke to armlæn på sædet i testbilen.

Det store buede instrumentbræt gør det let at betjene køretøjet. Der er også flere aflæggepladser i kabinen. Køjen er også blevet bredere end før – og man kan få den med opklappeligt ryglæn.

Standard 7-tommer skærm
Standard er en stor 7 tommer farveskærm, hvor it-systemet Iveconnect er koblet på. Dels er der den før nævnte fører-assistance tilkoblet, men man kan også tilkoble et flådestyrings-system – udviklet af amerikanske Qualcomm. Det er dog udviklet, så andre systemer kan kobles på det. Et lille SD-kort kan købes særskilt og sættes til – og så er der navigation.

Men man kan også koble sig op på brohøjder og tvangsruter, så navigationen altid sender én den rigtige vej. Vognmanden kan derhjemme også følge bilen.

Bevisets stilling
Desuden kan man med systemet nøjagtigt bevise, hvornår bilen er hos kunden, så man undgår ballade med speditøren om tidsforbruget på opgaven.

Man kan som chauffør bruge systemet til at tjekke køre-hviletiden. Alle disse informationet downloades – men chaufføren kan kun se sine egne tal – ikke andre chaufførers. Det kan dog vognmanden – og han kan også med en nøgle (EcoSwitch) begrænse topfarten ved at indstille bilen til ren eco-kørsel i stedet for semi-økonomisk kørsel, som jeg kørte med.

Driver Alert System
 Det hele er dog ikke gratis, men så kan man vælge det, man har brug for, måske vil mange have det særlige trætheds-advarsles-system kaldet Driver Alert System, hvor chaufføren advares akustisk, hvis man begynder at køre usikkert. Der er også mulighed for afstands-regulering og advarsel for vejbaneskift.

”Det er hårde tider i branchen. Derfor ser vi ikke så meget vognmænd, der kører i alt for kraftige og tørstige lastbiler. Før var bilerne måske også fyldt med udstyr – nu er de ofte spartansk udstyrede. Mange mindre vognmænd kører for de store transportselskaber – og så er der ikke penge til unødvendigt udstyr, siger Gunni Mikkelsen.

Iveco Hi-Way er langturs-udgaven. Stralis findes også som Hi-Road med mindre kabine og Hi-Street uden køje. Tidligere (fra 2007 til 2013) hed Stralis udgaverne Active Space, Active Time og Active Day.

Teknik Iveco Stralis Hi-Way 460 ECO EEV:

Model: AS 440S46T/P 2-akslet trækker.

Trailer: Krone.

Motor: 6 cyl. Euro 5. Enhedsinjektorer.
 
Ydelse: 460 hk v. 1.575-2.100 omdr.

Moment: 2.150 Nm v. 1.030-1.520 omdr.

Gearkasse: 12 trins automatiseret AS Tronic.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk