(BARCELONA)
Det er mest virksomheder, der vil købe den nye RAV4 fra Toyota. RAV4, der var blandt de første SUV biler i Verden i 1994, er vokset sig større og større lige siden, så den nu i sin fjerde udgave passer fint som både firmabil på hvide plader og arbejdshest på gule plader.

Bilen er 21 cm længere og 3 cm bredere – men 2,5 cm. lavere.

Nyt er den tophængslede bagdør. Før var den sidehængslet – og man kunne vælge imellem at have reservehjulet monteret udenpå bilen på Jeep-manér eller indenfor.

”Vi skal tilbage på førstepladsen med den nye RAV4, som er velegnet som firmabil og gulpladebil til håndværkeren, som sætter kvalitet højt. Her får de bedre plads i kabine og varerum. Bilen er med sin høje trailervægt god til både transport af campingvogn, hestetrailer og båd, siger informationschef Anders Tystrup fra Toyota Danmark.

Conchi Genbutsu
Fabio Capano, chef for Toyotas produkt-kommunikation, brugte det japanske ordsprog Gonchi Genbutsu til at forklare, at man vil få succes – ordsproget betyder ”Gå selv hen og se”, og det vil overbevise kunderne om RAV4’s fortræffeligheder. 4,5 mio. kunder har siden 1994 købt RAV4.

Nu er konkurrencen i SUV segmentet vokset meget siden 1994 – og i dag er konkurrenterne mange. 19 regner man med, der er i alt ifølge den danske importør.

Konkurrenterne
Selv anser man hos Toyota, at VW Tiguan er nærmeste konkurrent – men kunderne kan også kikke på biler som Subaru Forester, Mazda CX-5, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Nissan Grand VItara og (nu som diesel) Honda CR-V – og så mangler vi stadig en håndfuld.

Toyota har modsat mange af de nævnte konkurrenter valgt at have en noget blød affjedring – men hvor mange taler om at have en så sporty bil at køre i, så er SUV-biler altså ikke til race.

Sikkerheden er jo også i orden med esc-stabilitets system.

Test mellem vinstokke
RAV4 er en ret høj bil, hvor man sidder komfortabelt på de lange stræk. Jeg prøvede den over 150 kilometer i omegnen syd for Barcelona, og den er yderst komfortabel på selv ringe veje.

Jeg prøvede den også ujævne grusveje mellem vinmarkederne i Penèdes regionen  – og her optog den ujævnheder fornemt – men off road udfordringer var der dog ikke.

Jeg kørte i den kraftigste 2,2 liter turbodiesel, som har et drejningsmoment ved høje omdrejninger.

Knap til bedre vejgreb
Trykker man på en Sport-knap, flyttes 50 pct. af momentet til hver aksel for at forbedre trækkraften i situationer, hvor man behøver mere greb i underlaget.

Vælger man 2-liter diesel udgaven er momentet bedst ved lavere omdrejninger – også altså bedst i bykørsel. Den fås kun med forhjulstræk – og herhjemme bliver to tredje del af RAV4 modellerne solgt med 4×4.

Det hænger måske sammen med, at den store 2,2 liters udgave må trække op mod 2.700 kg ved opvejning – ellers 2.00 kg.

4×2 mest økonomisk
Vælger med 2,0 Valvematic benzinudgaven, kan den trække det samme som 2,2 diesel – mens 2-liter udgaven med forhjulstræk må trække 1.600 kg. – eller 2.300 kg. efter opvejning.

Derimod er sidstnævnte den mest økonomiske med 20,4 km/l, mens den prøvede 2,2-liter når et snit på 17,9 km/l ifølge fabrikkens målinger. Med automatgear dog kun 14,9 km/l – og med benzinmotor 13,9 km/l.

Fabrikken har nok ikke tænkt på danske varebiler, da de udviklede den nye RAV4 – men to tredjedele forventes at blive VAN’s.

Salget stoppede i 2009
Efter afgiftsomlægningen, der blev varslet i 2007 (fra 30- til 50 pct. afgift) faldt salget fra 2.052 RAV4 i 2006 til 51 i 2009. Det steg til 92 biler året efter og 211 biler i 2011 – men faldt igen i 2012 til 131 RAV4. Målet i år er 230.

Salget begynder i weekenden 13.- og 14. april hos 26 forhandlere, der har 67 forretninger. Priserne kendes ikke – men importøren mener ikke, at forskellen bliver meget anderledes end tidligere.

Den nuværende model med største 2,2 liters diesel koster 330.000 kr. plus moms. Nogenlunde som VW Tiguan med 2-liter TDI teknik.
Man har dog fastlagt beskatningsgrundlaget, der er fastsat til 299.999 kroner – eller 3.530 kroner om måneden. Det svarer til bl.a. en VW Passat Variant.

Flere udstyrs-niveauer
Som i andre Toyotaer er der flere udstyrsniveauer – T2, T2+, T3 og T4.

Mindste T2 fås kun i mindste diesel – og har bl.a. stålfælge, men dog aircondition, LED lys og tågeforlygter.

T2+ (eneste til benzinudgave men også de øvrige udgaver undtagen topmodellen) giver læderrat og fartpilot (alle modeller undtagen 2,2 automatic).

De mest solgte i Danmark
T3 er den bil, der sammen med T2+ skal sælges mest i Danmark (alle undtagen benzinmodellen) – og her er der alufælge, 2 zone klimaanlæg, Touch Screen med bluetooth, bakkamera, regnsonsor, kantsyet læder på instrumentbrættet, elektrisk bagklap og foldbare sidespejle.

T4 (kun 2,2 automatic) betyder ekstra el-justerbart førersæde, Lane Change Assist (advarsel mod utilsigtet vejbaneskift), Blind Spot monitor (fanger andre biler i den blinde vinkel) samt parkeringssensorer.

Touch-systemet kan tilkøbes til T2 og T2+ for 6.000 kr. Fabrikken tilbyder ikke RAV4 med glastag som mange af konkurrenterne – men fås med almindeligt vippe-skyde glas-soltag. Det er dog ikke på de danske modeller.

Teknik RAV4 2,2 4×4:

Motor: 2-liter turbodiesel /4 cyl.
Ydelse: 150 hk.
Moment: 340 Nm. v. 2.000-2.800 omdr.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,3 sek.
Forbrug g/s: 17,9 km/l
CO2: 147 g/km.
Årlig ejerafgift: 5.020 kr.
Bremser: ABS/esc (VSC), TRC.
Sikkerhed: 7 airbags. Hill start assist.
Frihøjde: 187 mm.
Til- og frakørselvinkel:28/24 grader
Rampe-vinkel: 20 grader.
Vadedybde max. 500 mm.
Trailervægt: 2.000 kg (max. 2.700 kg.)
Køreklar vægt/totalvægt: 1.720/2.200 kg.
Varerum: 2,13 kubikmeter.
Mpl: 1.730 x 1.335 x 940 mm.
Mellem hjulkasser: 1.100 mm.
Læssehøjde: 670 mm.
Bredde/bagklap: 1.130 mm.
Garanti fabrik/lak: 3 år.
Garanti rustgennemtæring: 12 år.
Service 15.000/30.000 km.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk