Efter en problematisk opstart med elbilen bz4X er japanske Toyota nu på vej i den rigtige retning – med mange åbne løsninger for fremtiden.

Ved et pressemøde i Toyotas danske hovedkontor i Søborg blev klædet bogstaveligt talt trukket af to velformede concept-elbiler, der er klar indenfor de næste par år – en ”Compact SUV Concept” og ”Urban SUV Concept.”

To prototyper, der var blevet fragtet pr. lastbil fra Toyotas europæiske hovedkontor i Belgien til Danmark – unikke biler, der hver repræsenterer en værdi i omegnen af 20 mio. kroner.

Luksus overbygning

Førstnævnte er et stil-ikon – en luksus-overbygning til bz4X. Formentlig vises prototypen i helt færdig form sidst på året.

Den anden kan man sige er fremtidens elektriske Yaris Cross, der kommer på gaden måske som 2026 udgave.

Yaris Cross er iøvrigt voldsom populær i hele Europa. Herhjemme både på hvide og gule nummerplader.

Flere teknologier

Med Dual batteriteknologi med mulighed for både for- og firehjulstræk. Platformen for begge biler dedikeret elbiler.

”Hos Toyota tror vi, at der globalt kommer til at være flere teknologier til at løse opgaverne om at fjerne CO2 med en ”Multi Tek” løsning,” siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.

Toyota har været helt fremme i forskningen, når det gælder hybrid- og brintteknologier – og de bliver også en del af fremtiden for verdens største bilproducent.

Langt i Danmark

Vi vil ad indenfor de nærmeste år se løsninger på e-fuels, hybrid, brændselsceller, brint, plug-in hybrid og batterielektriske biler, var meldingen fra den danske pressechef.

I 2023 repræsenterede såkaldte 0-emissions køretøjer 36 pct. af totalsalget – men ude i Europa kun 15 pct. I 2035 er alle Toyotas biler elektriske af en eller anden art – el eller med brint, som vi kender fra Toyota Mirai-modellen.

I 2022 var 66 pct. af Toyotas europæiske salg elektrificerede køretøjer – i fjor var det 71 pct – og i år er målet 75 pct.

Otte elbiler i dag

Otte af koncernens biler herhjemme (Toyota og Lexus) er 0-emissionsbiler på el og brint. De fire får man dog fra Stellantis gruppen i form af varebiler og minibusser (Proace).

Toyota har gang i batterifabrikker – bl.a. i USA – men køber også hos underleverandører. Målet er rækkevidder op mod 1.000 km – og lynhurtig opladning på 10 minutter for 10- til 80 pct. Samtidig vil udviklingsomkostningerne falde drastisk. Også batterivægten og -størrelsen vil falde.

Men det vil alt sammen være generationen af elbiler efter de to prototyper, som vi blev præsenteret for. For de er jo allerede tæt på lancering.

Nikkel og Solid State batterier

Man har også et navn til fremtidens elbil: FT-3 – som er tredje generation elbil fra Toyota. Med nyeste metoder og batteriteknik med bipolær struktur.

Fremtiden vil bl.a. handle om nikkel- og Solid State batterier – allerede i 2027-2028 – og i den billigere ende litium-ion fosfat batterier til de mere folkelige modeller – takket været reduktion i omkostninger på op mod 40 pct.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk