Det må gerne være lidt sporty at køre bil, selv om vi har at gøre med en højbenet SUV med plug-in teknik. Vores testbil Toyota RAV4 i topudgaven GR Sport er et godt eksempel.

GR står for Gazoo Racing og er betegnelsen på Toyotas sportsvogns- og rallydivision – men betegnelsen bruges også til mere almindelige biler.

Men Gazoo Racing kræver respekt – bl.a. med flere Le Mans sejre og vinder af VM i rally de seneste tre år.

Ikke en racerbil

Testbilen er bare ikke en racerbil. I denne testbil indikerer betegnelsen især udstyret, som omfatter sorte alufælge og sportssæder med læder/alcantara betræk. I realiteten er bilen en opdatering af udgaven, som kom i 2019.

Teknikken er dog den samme som i andre RAV4 hybridbiler – med 2,5 liter benzinmotor kombineret med opladningsteknik, hvor batteriet yder 18 kWh.

Dog kun på én fase, som betyder opladningstid på fem timer.

71 km rækkevidde på el

Man loves af fabrikken dog en rækkevidde på 71 km, og det er vel i orden for så stor og tung en bil. Det betyder for nogle mennesker, at de i det daglige slet ikke behøver at starte benzinmotoren op.

Men optimalt er en ladestander i forretningen eller ved hjemmet for bedst at udnytte den grønne bil.

Endnu er der lidt rabat fra staten på plug-in hybrid biler, selv om der skrues langsomt op for afgifter de nærmeste år.

10 års Relax-garanti

Testbilen GR Sport lander på 745.000 på hvide plader og knap en halv million på gule plader. I  det prisleje er der mange fine konkurrenter. Men man skal ikke undervurdere bilens høje samlekvalitet og fornemme totaløkonomi – plus 10 år Relax-garanti plus 10 års tryghedsgaranti på batteriet.

Men vælger man den billigste Active udgave med samme teknik, er prisen eksklusive moms kun på knap 312.000 kroner og 385.000 kroner inklusive moms – ifølge importørens hjemmeside.

Så der er altid mange penge at spare for virksomheden, der vil have en smidig og stærkt arbejdshest.

30 år med RAV4

Og det er der mange virksomheder, der vil – faktisk siden den allerførste RAV 4 blev præsenteret tilbage i 1994.

Dengang var bilen mere et mindre fritids- og arbejdsredskab med lille salgstal – i dag er RAV4 verdens mest solgte SUV model.

Den nuværende RAV4 har nogle år på bagen – men der er ikke meldt ud om en egentlig afløser.

1,5 tons på krogen

Testbilen havde en trailervægt på 1,5 tons – som klarer mellemstørrelse maskintrailere. Vælger man RAV4 med to-liter maskine, kan man trække to tons på krogen.

Man har også en ganske hurtig bil – på 306 hk – og benytter man skiftepladerne bag rattet, kan det gøres endnu hurtigere.

Bag rattet oplever man godt udsyn fra alle sider – modsat mange SUV coupé udgaver. Bilen er også meget letkørt og en fin rejsebil. På ujævn vej virker affjedringen dog ret hård.

En masse GR-skilte

GR Sport er alene et ekstra udstyrsniveau og en sporty opsætning – og udstyr som f.eks. særlige sorte GR alufælge, særlige sort GR grill, piano-sorte detaljer bag på bilen – og en masse GR logoer.

Af andet udstyr fra RAV4 kan vi nævne head-up display, 360 grader bird view kamera, 10,5 tommer touchscreen med navigation, blindvinkel-advarsel, trådløs opladning af mobiltelefon, glassoltag, bakkamera, el-bagklap, el-justerbare forsæder med hukommelse, regnsensor og tagræling.

Fra det omfattende Safety Sense udstyr kan vi nævne nødbremse og adaptiv fartpilot – samt skiltegenkendelse og linjevogter.

Ikke hard core 4×4

I plug in hybrid udgaven yder benzinmotoren 185 hk, mens momentet er 227 Nm mellem 3.200- og 3.700 omdrejninger Elmotoren yder 182 hk foran og 54 hk på baghjulene. Selv om det er en  4×4 model, er den ikke til hård off road kørsel – som en Land-Cruiser.

Foruden 4×4 teknikken – opnået ved elmotorer både for og bag – har man antispinsystem (begrænset spærredifferentiale) . Sammen sikrer det et forbedret vejgreb – en fordel på løst underlag eller i glat føre.

Topfarten er begrænset til 180 km/t – men man når 100 km/t på seks sekunder. Vi endte med et slutforbrug på 18 km/l – og det er vel ok for en så stor bil.

Fakta Toyota RAV4 GR Sport:
Motor: 4 cyl. Benzin med plug-in hybrid og el..
Slagvolumen: 2.487 ccm.
Elmotor: 182 hk foran og 54 hk bag.
Ydelse: 182 hk.
Moment: 227 Nm v. 3.200-3.700 omdr.
Samlet: 306 hk.
Batteri: Litium – 18,1 kWh. – 355 V.
Forbrug: 100 km/l.
CO2 udslip: 22 g.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6 sek.
Rækkevidde på el 75 km.
Gear: automatisk e-CVT.
Køreklar vægt: 2.000 kg.
Totalvægt: 2.510 kg.
Læssehøjde: 72 cm.
Trailervægt: 1.500 kg.
Vadedybde: 50 cm.
Varerum: 1.355 liter.
Affjedring: Uafhængig affjedring for og bag.
Dæk: Bridgestone Alanza 235/55 R19.
Testbil pris hvide plader: ca. 745.000 kr.
RAV4 Van ekskl. moms: ca. 500.000 kr.
RAV4 Hybrid Van inkl. moms: fra 384.270 kr.
Rav4 Van ekskl. moms: fra 312.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk