Citroën har designmæssigt endnu en gang slået til – denne gang med den nye C4 Picasso Sportvan, med sin avancerede front og hæk med de spektakulære LED-lygter.

Der er dog ikke at nyeste udvikling, men diodeform med en masse små pærer i steder for en hel lysstribe, som kendes fra bl.a. Audi og Mercedes.

Inden døre er den avanceret med sin instrumentering: En 7-tommer touch-screen til styring af de vigtigste funktioner som ventilation, telefon , navigation og radio – samt er 12 tommer skærm med information om kørslen. Testbilen var med højeste udstyrsniveau Intensive – så her er skærmene i HD kvalitet, hvor de lavere niveauer har LCD.

Tilvænning til instrumenter
Her kan nævnes de forprogrammerede fartgrænser, som virker sammen med fartpiloten – så kommer farttavler frem på skærmen, så man kan vælge bilens topfart.

Det tager dog lidt tid at lære betjeningen at kende – og her må man køre lidt forsigtigt, for man har meget øjnene rettet mod skærmene i begyndelsen. Det gælder også de mange knapper på rattet, som man må lære at finde ud af.

Nu som tidligere tilbydes bilen som gulpladebil, og VOTY.dk har prøvekørt bilen – og den er helt forandret i forhold til forgængeren, som sædvanen tro var ret blødt sat op i undervognen. Nu er den langt fastere affjedret – og det betyder stærkt forbedrede køreegenskaber.

Suveræne køreegenskaber
Vi skal nævne sænkningen af tyngdepunktet samt optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og ophæng til bagvognen.

Vi har prøvet den med og uden trailer – og den er lige suveræn på vejen. Ikke at den har tyske dyder med stenhård opsætning. Den er fortsat super-komfortabel.

Testbilen havde det særlige ETG6 automatgear, som ved rolig kørsel er uhyre afstressende og behageligt – men skal der køres mere sporty, kan man vælge selv at foretage skiftebevægelserne a la Formel 1 med skiftekontakter ved rattet.

Skabt til langture
Bilen er som skabt til langture, og her bliver man rigtig glad for at være bag rattet. Både rat og sæde kan indstilles i højden, så man har en god kørestilling i de velformede og nærmest sporty sæder – med armlæn. Testbilen havde desuden 17 tommer aluminiumsfælge med lavprofildæk.

Man skal dog vænne sig til, at alle informationer hentes midt i instrumentbrættet, fordi man må slippe vejbanen af syne i nogle sekunder – men det er jo også et spørgsmål om design.
Bilens 115 hestes dieselmotor er ganske kvik og tilpas afdæmpet med hensyn til støjniveau. Bilen har stop/start system, så den går i stå ved f.eks. rødt lys – og dermed sparer på dråberne

Helt ny konstruktion
Grundlæggende er bilen helt ny med en ny platform – Efficient Modular Platform2 eller bareEMP2, som bilen er bygget op på, som især har betydet, at man har udviklet en bil, der er stor indvendig og mindre udvendig. Prototypen Technospace blev vist på udstillingen i Genève, så det er hurtigt, at produktions-modellerne er klar.

Der er lykkedes for de gode franskmænd fra PSA-koncernen (Peugeot-Citroën) at lykkedes at slanke bilen med 140 kg – også selv om sporvidden er blevet en del større – 82mm fortil og 31 mm bagtil – og så er akselafstanden øget med knap 6 cm. På grund af kortere overhæng er bilen dog samlet blevet kortere.

Stort varerum
Varerummet er virkeligt stort – med 1,7 kubikmeter nærmer vi os målene på en mindre kassevogn. Varerummet måler 1.565 mm i længden og op mod 1.355 mm i bredden Plus 1.095 mm mellem hjulkasserne, så man kan få plads til en Europalle. Et plus er her også de brede bagdøre, så man let kan komme til godset fra siden.

Nævne skal vi også de mange aflæggemuligheder i kabinen, bl.a. under sæderne, i midterkonsollen og i handskerummet – samt i dørene. Passagersersædets ryglæn kan tillige vippes frem.Under varerumsgulvet er der også aflæggeplads.

Læssehøjden er rimelig med sine 67 cm – og med en indvendig læssehøjde på syv cm, er det let af arbejde med bilen som Van.

Topklasse-udstyr
Testbilen var udstyret med Parc Drive Assist med afstandsregulering (aktiv fartpilot), linjevogter (lane departure warning), automatisk op og nedblænding af det lange lys – og Parc Assist – en system, der betyder at bilen selv kan parkere i længderetningen når systemet har opdaget, at der er plads gennem sin p-plads opmåling og p-sensorer med lyd, LED baglygter samt Blind Spot Warning (med lys i spejlene), der opdager medtrafikanter, der gemmer sig i bilens blinde vinkler.

Topmodellen Intensive har også den særlige benstøtte for forsædepassageren, så der kan slappes af på langturen. Bilen fås også med ryg-massage i forsæderne.

Kæmpe forrude
Som forgængeren har bilen en meget stor forrude, hvor solskærmene dog kan trækkes ned for at skærme mod solen. Bi-zone klimaanlæg er dog standard. Fabrikken har gjort meget ud af at forbedre materialevalget, så det fremstår mere lækkert.

Bilen kan også parkere selv, og bilen bremser selv ned, hvis man kommer for tæt på bilen foran. Dertil kommer lane-departure advarsel, hvis man krydser midterstriberne, der er automatisk styring af det lange lys – så man ikke blænder – der er Blind-Spot advarsel, så man opdager, hvis der en trafikant gemt i bilens blinde vinkel, og der er antispin system. Nævnes sal også bilens bakkehjælp (hill-holder), der bremser bilen nogle sekunder, når der f.eks.skal sættes i gang på en bakke.

Fakta Citroën C4 Picasso Sportvan:
Motor: 4 cyl. turbodiesel, common-rail.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 114 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Gearkasse: Manuelt, elektrisk styret.
Topfart: 189 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,3 sek.
Brændstoføkonomi g/s: 25 km/l.
CO2: 105 g/km.
Årlig grøn ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti fabrik og rust: 2 og 12 år:
Påhæng m. bremser: 1.600 kg.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.940/1.555 kg.
Lasteevne: 385 kg.
Læssehøjde indv og udv: 70 og 620 mm.
Bagklap: 1.040 x 970 mm.
Sidedøre: 650 x 910 mm.
Varerum: 1.565 x 1.355 x 900 mm.
Varerum: 1,7 kubikmeter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent skiver for/skiber bag.
Sikkerhed: Antispin, ABS og ESP (esc).
Dæk: Michelin Primacy HP 205/55 R 17.
Fælge: 17 tommer aluminium.
Pris: 166.661 kr. plus moms.
Serviceaftaler (m. moms) fra 102,43 kr/md.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk