Nissan Qashqai, nok verdens første crossover bilmodel, er tæt på at blive lanceret i en helt ny udgave. Fabrikken i Sunderland, hvor bilen bygges, har haft den nye bilmodel testet under de hårdeste konditioner.

Nissan, som er i samme koncern som franske Renault, er et hestehoved foran, hvad angår denne specielle biltype, som oprindeligt erstattede Primera bilmodellen, som var en mere klassisk bilmodel.

Succes som firmabil
Qashqai har bl.a. haft langt større succes for firmabil end sin forgænger. Mange europæiske bilkøbere er faldet for den lidt høje bil med det gode udsyn og med masser af plads – især i den lange Qashqai+2 udgave.

Anden generation Qashqai er nødt til at være det som englænderne kalder ”State of the Art”, altså det ypperste på sit felt – ikke mindst hvad angår sikkerhedssystemer og kørekomfort.

Fakta om Nissan:
Bilen bygges i Nordengland, men udviklingen foregår delvis i Nissans Technical Centre Europe i Cranfield, Bedfordshire.

Fabrikken i Sunderland producerer i dag ud over Qashqai og den kompakte crossover Juke og familiebilen Note samt den elektriske Leaf. Dertil kommer produktion af litium-ion batterier, som blev indledt i fjor.

Fabrikken har bygget Nissan biler siden 1986. 80 pct. af produktionen eksporteres til 97 lande. I 2012 blev der bygges næsten 511.000 biler på fabrikken, og 6.100 personer arbejder der.

Desuden har Nissan sit europæiske designcenter i Paddington i London området med 65 ansatte samt det tekniske center i Cranfield med 1.000 ansatte.

Foruden i Storbritannien har Nissan fabrikker i Spanien og Rusland. Total produktion på de europæiske fabrikker nåede i fjor op på 695.000 biler. Samlet produceres 24 forskellige modeller.

Leave A Reply