500 hk. Det er lidt af et magisk tal for mange danske vognmænd. Hos Scania har 500 hk indtil nu været forbundet med mindste V8 maskine, som har været meget populær, men nu er det også muligt at få de 500 hk med en 6-cylindret rækkemotor.

Den mindste V8 motor er på 520 hk – og største rækker-sekser hedder ikke længere 480 hk, men 500 hk. I øvrigt en helt ny version, der er lanceret i forbindelse med Scanias Next Generation lastbiler.

Scania har bl.a. forbedret forbrændingskammeret og der er nye indsprøjtningsdyser – som betyder brændstofbesparelser. Dertil kommer højere arbejdstemperatur og avanceret termostatisk oliekøling. De samlede forbedringer fra drivlinen repræsenterer tre procent brændstofbesparelse – og dertil kommer to procent fra forbedret aerodynamik.

Hvad er nødvendigt ?

Spørgsmålet er dog også, hvor mange hestekræfter, man behøver i en lastbil til at udføre sit transportarbejde.

I vores test fra Ishøj til Bårse runddel i Sydsjælland ad motorvejen og delvist retur ad landevejen indebærer et par kraftige og lange stigninger – men med 40 ton vogntogsvægt havde køretøjet ingen problemer med at klare udfordringerne. Men med 56 tons havde lastbilen været udsat for den arbejdsopgave som den i virkeligheden typisk udsættes for.

Vores test på knap 130 km gav et forbrug på 25 l/100 kilometer – altså 4 km/l. Pænt i en 500 hk model. På vejen fra fabrikken i Södertälje til København klarede Scania-chaufføren 24 l/100 km eller 4,2 km/l.

Mellem 3,1- og 5,4 km/l

På en 15,5 kilometer strækning kuperet landevej kørte vi 3,1 km/ – og på motorvejen hjem i medvind 5,4 km/l. Der er voldsom meget blæst på turen – især på turen ad motorvejen sydpå. Samlet kørte på 78 km/t i snit.

På den danske tur kørte vi cirka en tredjedel af turen i eco-roll funktionen – især ned ad bakkerne. Vi brugte så vidt muligt cruise control kombineret med retarder i sving, rundkørsler og til generel nedbremsning.

Hos Scania Danmark siger salgsdirektør Anton Freiesleben, at salget af de nye modeller viser, at en tredjedel leveres med den nye 500 række-sekser. Det er i hvert fald tilfældet efter de første 250 afsluttede handler.

V8 er bestsellere

”Vores V8 modeller har altid været bestsellere – og de udgør ligeledes en tredjedel af salget. Sidste tredjedel er de to økonomiske 410- og 450 modeller. Næsten alle 500-udgaver og V8-udgaver er tre-akslede biler, og det betyder, at bilerne bruges til tung indenrigstransport eller eksportkørsel i Norden,” siger Anton Freiesleben.

Udgaverne med 410 og 450 hk anvendes typisk til middeltunge regionale indenrigstransporter og eksportkøretøjer, der kører sydpå. Og de har før vundet utallige økonomitests i bl.a. tyske fagmedier.

At vælge den ny R6 motor på 500 hk i stedet for en V8-maskine handler typisk om fokus på brændstoføkonomien. Trækkræften i V8 er bedre og gør kørsel i et bakket terræn  ubesværet. Det hele er smidigere – selv om den nye 500 maskine har et moment på 2.550 Nm – allerede fra 1.000 omdrejninger og op til 1.300 omdrejninger.

150 Nm mere i moment

”I gamle dage klarede man transporterne med 300 hk – og siden er motorstørrelserne bare vokset. Det er nok også et spørgsmål om psykologi. Mange vil gerne betale for at få den ekstra trækkraft i en V8’er,” siger Anton Freiesleben.

Der er en moment-forøgelse på 150 Nm fra 500 modellen til 520 V8, der jo yder 20 hk mere. Den stærkere motor kan derfor levere mere trækkraft. Til sammenligning er er moment-forøgelsen 200 Nm fra 450-modeller til 500 modellen – og 50 hk. Det vil sige, at V8’eren leverer stor momentforøgelse i forhold til effektforøgelsen.

Scania har et fint afstemt motorprogram, som gør det muligt at specificere præcis den drivline, som kunden behøver.

Kikker på andre kunder

”I dag behøver man ikke papir og blyant for at finde den bedste bil til en kunde. Man kan sammenligne kundens tidligere bil eller finde en kunde, der har anvendt bilen til samme kørsel, som man nu skal vælge bil til. Scania’s servere logger nemlig data på den kørsel, som en Scania har været udsat for,” siger Anton Freiesleben.

Ved at anvende et tidligere chassisnummer kan Scania’s specifikationsprogram selv optimere den nye drivlinie ud fra den kørsel en tidligere Scania har udført.

”Dette giver et godt udgangspunkt, når kunden skal vælge ny bil. Desuden findes Scania Configurator på nettet, hvor man selv kan specificere en ny Scania bl.a. ud fra en række spørgsmål til hvordan bilen skal anvendes,” siger Anton Freiesleben.

Active Prediction

I den nye Scania er fartpilot-funktionen blevet finpudset – nu med såkaldt Active Prediction (CCAP). Der er tre nye funktioner: justering af CCAP fartafvigelse, fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction samt Pulse & Glide-funktion.

Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres op til otte procent, så der spares brændstof – men også skabes en mere glidende kørsel. Det vil betyde, at en chauffør vælger at blive i Cruise Control – i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ikke løber fra én ved kørsel ned ad bakke – og i for lang tid kommer for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øger forbruget.
Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania. Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere – f.eks. 84- i stedet for 82 km/t – så bilens bevægelsesenergi udnyttes som det opleves naturligt for chaufføren.

Kørt mange udgaver

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere Ecoroll fart fortsætte over et længere forløb (når der vælges Economy mode).

Vi har efterhånden kørt flere udgaver af Scanias Next Generation – herhjemme tidligere R450 udgaven – og i Norge og Sverige nærmest alle udgaver.

Det, som virkelig imponerer ved den nye generation Scania, er den stærkt forbedrede kørselskomfort med behageligere affjedring og lavere støjniveau – og så forbedrede sikkerhedssystemer samt den forbedrede samlekvalitet. Et stort plus er naturligvis den bedre totaløkonomi.

Man sidder først og fremmest længere fremme og længere til venstre, så udsynet er bedre fremad. En smallere A-søjle betyder bedre udsyn til siden. Eneste minus er placeringen af bl.a. fartpilot nederst på rattet – det kræver fortsat tilvænning.

Tekniske data Scania R500:
Motor: R6 13 liter. 24V. XPI indsprøjtning.
Miljø: Euro 6.
Ydelse: 500 hk ved 1.900 omdr.
Moment: 2.550 Nm mellem 1.000- og 1.300 omdr.
Gearkasse: Opticruise automatiseret.
Retarder: 4.100 Nm max.
Bagakseludveksling: 2.59.
Dæk: 315/70 R 22,5.
Affjedring: Fuld luft.
For/bagaksel: 7.500/11.500 kg.
Vægt/trækker: 7.493 kg.
Bremser: Skiver, esc, ABS.
Sikkerhed: AEB nødbremsesystem, linjevogter, adaptive cruisecontrol.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk