Scania udvider nu sit batterielektriske produktprogram. Det sker ved at introducere flere elektriske motorer, akselkonfigurationer og førerhusalternativer plus en række kraftudtags-løsninger.
De komponenter og løsninger, som Scania introducerer denne gang, er særligt til vognmænd og transportører inden for distribution eller anlægskørsel.
Tandembogie
”Med en tandembogie til el-lastbiler kan tipbiler, kroghejsbiler, betonmiksere og en række andre opbygningstyper specificeres uden at gå på kompromis med funktionalitet eller lasteevne,” oplyser man hos Scania.
Dette går hånd i hånd med, at Scania også introducerer en række forskellige kraftudtags-løsninger til at drive hydraulik eller anden opbygning.
To versioner
En ny elektrisk motor, EM C1-2, leveres i to versioner på henholdsvis 210 kW (285 hk) og 240 kW (326 hk) -hvilket passer perfekt til de fleste solobiler.
EM C1-2 er fysisk kortere end sine kraftigere søskende, hvilket giver mere plads til batterier og/eller udstyr såsom støtteben, ligesom det kan muliggøre kortere akselafstand.
All-round-motor
Det er den perfekte all-round-motor til lettere opgaver, der kombinerer lav vægt med høj effekt, masser af drejningsmoment og jævn kraftlevering med to gear.
Den er ideel til distributionskørsel, men er ligeledes egnet til mange andre anvendelsesområder, som f.eks. kommunale servicekøretøjer.
Svarer til 9-liters motor
Ved en typisk distributionslastbil vil betegnelsen være Scania 24 P (hvis det er 240 kW-versionen).
”El-motorens præstationer svarer til den velkendte 9-liters motor, hvis jeg skulle lave en dieselsammenligning,” siger Fredrik Allard, Senior Vice President og Head of E-mobility, Scania Group.
Let og fleksibel
Han peger på, at det er den slags elektriske motor, der passer på et uendeligt antal opgaver ved at være let og fleksibel, men også kraftfuld.
”Den har en enkelt permanent magnet, to gear og er virkelig momentstærk for sin størrelse. Det giver køreegenskaber og en smidighed, som chauffører kommer til at værdsætte,” siger Allard.
1,3 mio. kilometer
Et område, der i begyndelsen har budt på visse udfordringer, når man går elektrisk, er kraftudtaget (PTO). Effektive og robuste PTO’er er afgørende for mange anvendelsesområder, og derfor tilføjer Scania nu også en række forskellige PTO- løsninger.
Scanias batteri-elektriske lastbiler kommer også med fine tal på batterisiden. Batterierne har en typisk levetid svarende til 1,3 millioner kilometer, hvilket passer godt med lastbilens normale levetid.
State-of-charge
Udgangspunktet er her en 2-akslet trækker med en standard trailer og den store batteripakke på 624 kWh med et SOC-vindue på 75 pct.
SOC står for state-of-charge og er udtryk for den brugbare energi i batteriet (SOC-vinduet). Det vil sige den mængde energi, der “må” bruges for at give batteriet den længst mulige levetid.
Der vil være mulighed for at vælge imellem 75- eller 83 pct SOC. Med 83pct SOC giver det tæt på 500 km rækkevidde inden, der skal lades igen. Ved valg af 75 pct. SOC får man til gengæld en smule længere levetid.
Fossilfri elektricitet
Det er præcis valg som disse, som Scania står klar til at kunne vejlede vores kunder om med brug af vores beregningsværktøj.
Og batteriernes CO2-aftryk i forbindelse med fremstillingen er cirka en tredjedel af sammenlignelig industrireference blandt andet takket været, at de produceres med fossilfri elektricitet i det nordlige Sverige.
10 tons forakseltryk
Scania anvender en særlig type lithium-ion-batterier tilpasset lastbilanvendelse og batterierne er samlet i Södertälje til batteripakker på 416 eller 624 kWh, med et SOC-vindue på cirka 83 pct tilgængelig energi.
Den nye teknik vil blandt andet finde anvendelse i Danmarks pt. mest udbredte BEV lastbil: Scanias L-serie – og kraftudtagsløsninger med op til 60 kW vil være yderst attraktiv til mange anvendelser.
”Samtidig vil Scanias mulighed for at kunne specificere 10 tons forakseltryk bidrage til at kunne løse komplicerede opbygninger f.eks. med kran bag førerhus,” udtaler salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.