DTL-Danske Vognmænd roser nyt lovforslag, der skal komme AdBlue-manipulation til livs.
Et nyt forslag fra den danske regering skal ramme de, der forsøger at manipulere med AdBlue tilsætning i lastbiler- og varebiler.
”Forslaget vil give mulighed for at tilbageholde alle køretøjer, der bliver taget i fusk. Det rammer lige i plet,” siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL Danske Vognmænd.
Afsløret af razziaer
Flere razziaer i forår og forsommer har afsløret omfattende manipulation med det NOx-begrænsende SCR-system og chiptuning. Nu er regeringen klar med et kontant lovforslag, der skal slå hårdt ned på synderne.
”Det er et fremragende forslag, regeringen her fremlægger. Der er grund til at rose politikere og myndigheder for hurtig reaktionstid og sanktioner, der matcher problemets omfang,” siger Erik Østergaard.
Han hæfter sig især ved, at forslaget lægger op til, at man skal kunne tilbageholde alle kørertøjer, der bliver taget i manipulation og fusk med AdBlue.
Flest udenlandske syndere
”Selv om praktisk talt alle de biler der var manipuleret med i forsommerens razziaer, var udenlandske, så er det jo klart, at gevinsten er så betydelig – og dermed er et konkurrenceparameter – at svage sjæle kunne blive fristet også i Danmark. Nu sendes der med forslaget et klart signal om, at der er nul-tolerance over for manipulation og fusk, uanset hvem man er, og hvor man kommer fra,” siger DTL-direktøren.
Som DTL igen og igen har påpeget, er der en ikke ubetydelig økonomisk fordel ved at manipulere med NOx-reduktionen.
Derfor er det naturligvis også attraktivt for nogle. Men dermed bliver AdBlue-spørgsmålet også endnu et element i det utal af forskellige virkemidler, der tages i anvendelse, for at presse transportpriserne i bund på ulovlig vis.
Relevant på mange punkter
Derfor er regeringsforslaget både relevant for så vidt angår miljøspørgsmålet, men også i forhold til social dumping og unfair konkurrence.
”Forurenings- og miljøaspektet er naturligvis helt centralt, når vi taler NOx-udledning. Det kunne i sig selv sagtens retfærdiggøre lovindgrebet. Men som vognmandsorganisation for danske vognmænd hæfter vi os ved, at ikke mindst udenlandske biler, der i forvejen alt for ofte gebærder sig på måder, der er stærkt konkurrenceforvridende på de danske veje, får stukket en kæp i hjulet også med dette forslag,” siger Erik Østergaard.
Forventer flertal i Folketinget
Særligt social dumping-ordfører hos Dansk Folkeparti Claus Kvist Hansen og transportordfører hos Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, har presset på for en hurtig løsning.
”Jeg forventer, at forslaget kan samle alle Folketingets partier, uanset om man er mest optaget af miljøaspektet eller af social dumping-aspektet eller begge dele. Uanset, så rammer forslaget plet, og forslaget kommer hurtigt efter at problemet er blevet afsløret”, siger Erik Østergaard.