(PARIS)

Det er ikke i Danmark, at Renaults kommende pick up med navnet Alaskan i stor stil skal slå sine folder – for i fjor blev der kun solgt samlet 493 pick-up biler herhjemme.

Det er derimod i Mellem- og Sydamerika, i Østen samt i Mellemøsten, at den skal have sin succes.

Hver tredje varebil i verden er en pick up – så derfor er den nye Alaskan en bil, der skal sælges globalt. USA’s pick up salg er med 18 procentaf verdens varebilssalg  verdens største, men det er såkaldte full-size pick up’s så som Dodge Ram, Fords F-serie og Chevrolet Silverado.

Ikke sælges i USA
Men trods navnet skal Alaskan slet ikke sælges i Nordamerika – den skal derimod gøre indhug i de 17 pct. af varebilssalget, der udgør verdensmarkedet for 1 tons pick up biler. De sælges i 45 lande i verden. Halv-tons markedet udgør kun tre procent af varebilsmarkedet.

I sin stræben efter at blive blandt de største spillere på pick-up markedet har man for nylig lanceret en Renault Duster Oroch (herhjemme Dacia) som første SUV pick up med normal kabine plus lad. Og den er allerede populær i Sydamerika, som er eneste område, hvor den sælges.

Show Truck med solceller
Der går, som vi skrev i går, to år, før Alaskan kommer til Danmark. Bilen er lige nu en show-truck, som er trinnet efter prototypen og trinnet inden den færdige model, der vises næste år – men den vil have de samme mål. Udstyret med solceller på taget og 21 tommer alufælge er dog ikke med i den færdige bil – men det er bl.a. LED lys.

Alaskan skal, som vi skrev i går, bygges i Barcelona – sammen med Nissan Navara – til de europæiske markeder – mens bilen også skal bygges i Mexico og Argentina. Netop Mexico og Sydamerika er de første områder, der får bilen til salg.

Fra Europa til hele verden
Med den nye pick up vil Renault gå fra at være regional varevogn nu gå hele vejen og blive global spiller. Man mener hos Renault, at det ikke er nok at være nummer et i Europa på varebilsmarkedet, som man har været i 17 år i træk.

Alaskans teknik er hentet ”in house” – nemlig den samme 2,3 liters twin turbo dieselmotor, som anvendes i Renault Master og Opel Movano. Det er en overordentlig smidig, hurtig og økonomisk motor, som yder op til 165 hk.

Alaskan er bygget på basis af Nissan, som også benytter motorer fra Master serien. Renault og Nissan er i samme alliance med samme topledelse, så det er naturligt – så det er naturligt at dele både udvikling og komponenter, som man også gør på personbilssiden.

Øget samarbejde
Koncernens øverste globale varebilschef, Ashwani Gupta, talte ved verdenspremieren i dag i Paris,  meget varmt om nye samarbejder fremover. Han var ikke afvisende over ideen, at andre producenter kan bruge erfaringerne fra Navara og Alaskan – et spørgsmål fra en journalist var bl.a., om Mercedes-Benz kunne bruge konceptet.

I forvejen arbejder man tæt sammen med den tyske Daimler koncern – og bygger bl.a. Mercedes Citan modellen på Renault Kangoo basis i franske Meubeuge – samt leverer dieselmotorer til Mercedes-modellen Vito, mens Merceds til gengæld bygger Renault Twingo på basis af Smart-modellen.

Samarbejde på varebiler har man også med Genetral Motors og Nissan. Ny kunde fra 2016 er Fiat, hvor Renault skal bygge en afløser for varebilen Scudo – på samme fabrik, hvor Renault Trafic  bygges. Samarbejde er vigtig på den samlede økonomi.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk