(PARIS)

Renault vil i 2017 lancere en pick-up model på det europæiske marked – men allerede torsdag kl. 12 vil den franske koncern løfte sløret for den nye arbejdshest ved et stort anlagt pressemøde i Paris.

Bilen vil næste år blive lanceret i Mexico og derefter i Sydamerika, hvor Renault i mange år har været et stort mærke. Her sælger man allerede en halv tons pick-up baseret på Dacia Duster – men kaldet Renault – og her forventer fabrikken sig meget af en den nye pick-up.

Europa er ikke det store pick-up marked, men globalt ser man en stigning i salget af pick-up biler, hvilket forklarer, at også Fiat nu kommer med en 1-tons pick-up baseret på Mitsubishi L200. I forvejen sælger man en halvt tons pick-up model med navnet Strada. Den bygges i Brasilien, men sælges også i Europa.

Bygges i Barcelona
Den nye Renault pick-up skal i Europa bygges i Barcelona sideløbende med den nye Nissan Navara, som den vil dele en del ny teknik med. Renault har dog også valgt at bruge deres 1,6-liters twin-turbo motor, som anvendes i seneste Renault Trafic.

Renault forventer at sælge den nye bil som fritidskøretøj for hele familien, hvor den i bl.a. Sydamerika kører som arbejdshest om dagen og familiebil om aftenen. I Skandinavien vil den mest blive solgt som erhvervskøretøj.

Ashwani Gupta, øverste chef for Renaults globale varebilsdivision,  fortalte ved et møde med den internationale Van of the Year jury, at Renault har arbejdet på den nye pick-up i to år.

Forskellige typer markeder
”Der er store forskelle på markederne rundt om i Verden – og hvordan man vil benytte det nye køretøj. I Europa er pris den store faktor – men hele spørgsmålet pm eftermarkedet er meget vigtigt. Vi bruger professionelle varebils-sælgere, der er dedikerede til opgaven – og det gælder eftermarkedet generelt,” siger Ashwani Gupta.

At Renault i forbindelse med den nye pick-up benytter sig af alliancepartner Nissans know er naturligt – det samme er eksempelvis tilfældet med den nye Renault Kadjar, som deler teknik – men ikke design – med Nissan Qashqai.

Øget samarbejde
Der ses et øget samarbejde mellem bilfabrikker – ikke mindst fordi det sparer mange udviklingsomkostninger. Renault samarbejder med Mercedes både på Van’s og personbiler – og arbejder tæt sammen med General Motor på Van-siden – og snart også med Fiat.

Vi vil vende tilbage med flere informationer om den nye pick-up – og vise billeder af prototypen – i morgen.

Leave A Reply