GLS – kendt pakkedistributionsvirksomhed – vil indenfor de næste godt 10 år skifte helt fra diesel til nul- eller lavemissions-køretøjer og etablere en omfattende lade-infrastruktur.

Med 1.300 varebiler på tværs af Danmark og daglige pakkeleveringer fra ni depoter er elektrificering af flåden afgørende for GLS og den grønne omstilling.

Det reducerer udledningen af CO2, og imødekommer også efterspørgslen efter emissionsfrie leveringsløsninger fra erhvervskunder og private kunder.

Ikke hvordan, men hvornår

”Med næste generations elektriske varebiler og en robust ladeinfrastruktur er vores omstilling til elbiler ikke længere et spørgsmål om hvordan, men hvornår,” siger Jacob Fischer, der er ”Head of Technology and International Operations” hos GLS Denmark.

Som en del af omstillingen har GLS Denmark indgået et samarbejde med Norlys, der kan levere en komplet ladeløsning til både elektriske varebiler, firmabiler og fremtidige lastbiler.

Den skalerbare løsning omfatter alt fra projektering til installation og vedligeholdelse. Det sikrer en stabil og effektiv ladeinfrastruktur.

Fra 90 til 900 ladestandere

Ambitionen for samarbejdet med Norlys er, at GLS allerede i 2025 har skaleret antallet af ladeudtag fra 90 til 250 – og i 2035 skal antallet være vokset til 900 på tværs af virksomhedens danske lokationer.

Dermed kan GLS indfri målet om nulemission i 2045. Den omfattende lade-infrastruktur sikrer, at chaufførerne møder ind til en fuldt opladet bil hver morgen.

En del af løsningen indebærer, at GLS’ distributionspartnere igennem avanceret software får mulighed for at lade deres el-varebiler om natten, hvor strømmen er billigst og grønnest.

Udnytte rækkevidden

GLS investerer i en komplet ladeløsning for at sikre, at elbilerne kan udnytte deres fulde rækkevidde.

”Dermed kan vi så opretholde dag-til-dag leveringskvaliteten på 99 pct. i takt med, at flåden omstilles til el.

“Med samarbejdet med Norlys får vi sparring og rådgivning fra specialister til at sikre de bedste løsninger af det setup,” siger Jacob Fischer.

Stærk position

Norlys driver i dag mere end 2.500 aktive ladeudtag hos virksomheder over hele landet.

”Skal vi i mål med den grønne omstilling, er det afgørende, at vi får transportsektoren med. GLS har en stærk position på det danske marked – og vi er glade for at medvirke til, at GLS kan levere danskernes pakker på el,” siger Ellen Trolle, der er direktør for Norlys’ ladestanderforretning.

Størstedelen af GLS’ eksisterende ladestandere befinder sig i øjeblikket på GLS’ distributionscenter på Venusvej i Kolding.

Her sørger 32 ladeudtag og to hurtigladere for, at pakkedistributøren kan levere pakker med 100 pct. el til modtagere i 12 postnumre i Sydjylland.