Volkswagen ID.7 er for anden gang kåret til ”Årets Businessbil” – denne gang er det stationcarudgaven, der løber med sejren. Også kaldet ID.7 Tourer.

Bilen er en elektrisk udgave af Volkswagen Passat – og den vandt ifølge juryen på grund af en overbevisende kombination af lang rækkevidde, komfort og rummelighed.

Det er Business Danmark og Morgenavisen Jyllands-Posten, der står for kåringen, som skete efter to dages test af 12 jurymedlemmer – motorjournalister fra Jyllandsposten og firmabilbilister fra Business Danmark.

For 19. gang

Det er 19. gang, at organisationen Business Danmark og Jyllands-Posten kårer Årets Businessbil, og Volkswagen har nu vundet titlen to gange med ID.7 (for 2024 og 2025) og tre gange med Passat.

ID.7 Tourer Style S deltog i felt af 11 testbiler, der bestod af Audi Q4 e-tron, BYD Seal, Cupra Tavascan, Ford Explorer, Peugeot 5008, Polestar 4, Renault Scenic, Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Xpeng G6.

Bestseller

ID.7 blev introduceret på det danske marked i december 2023, og i foråret 2024 blev modelprogrammet suppleret med Tourer.

Volkswagen stillede til kåringen af Årets Businessbil med en ID.7 Tourer Style S, der har 286 hk, et 86 kWh-batteri og en rækkevidde på op til 680 km.

ID.7 har efter et år på markedet etableret sig som en af de bedst sælgende biler i den store mellemklasse.

Mest suveræne vinder

”Tilføjelsen af stationcar-versionen Tourer har løftet modellens popularitet yderligere og bevist, at en klassisk stationcar også har sin plads i den elektriske omstilling af erhvervslivets bilflåder,” siger direktør for Volkswagen personbiler i Danmark, Michael Ebeling.

Årets Businessbil 2025 er er den mest suveræne vinder i årevis, og det bedste bud på en klassisk firmabil – nu bare som elbil.

Overbevisende

”Volkswagen ID.7 Tourer er en overbevisende firmabil. Den er komfortabel, rummelig og praktisk. ID.7 er testens mest behagelige bil, og den jeg helst vil køre langt i, ” siger journalist Christian Schacht, som er mangeårig bilredaktør hos Jyllands-Posten.

ID.7 har aktuelt rundet cirka 1.500 solgte på det danske marked og er den mest solgte bil i segmentet for store fuldelektriske mellemklassebiler.

VOTY-test

På hvide plader koster ID.7 Tourer fra 447.000- til 587.000 kroner – og som Van på gule plader er prisen fra 388.232- til 440.332 kroner plus moms.

Som Van kan vi nævne et kæmpe varerum på 1.714 liter, en læssehøjde på 690 mm og svingbar trækkrog. Men vi savnede aflæggeplads under frontklappen – kaldet frunk.

Udstyret omfatter bl.a. head-up display, ergo-active forsæder med varme og ventilation, læderrat, skiltegenkendelse, blindvinkel-advarsel og vipbare sidespejle.

Fine køreegenskaber

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, som tilpasser farten efter fartbegrænsninger.
På vejen har man en bil, som har fine køreegenskaber – også på en snoet landevej.

Man sidder fantastisk godt bag rattet i det ergonomisk korrekte sæde – og man kan køre i timevis uden at blive træt.

Man skal dog vænne sig til betjeningen af bilen via den store touchscreen – og man skal her ofte tage øjnene fra vejbanen under kørslen – og det er knap så godt for sikkerheden.