“EVIG” hedder en avanceret 3-hjulet svensk ladcykel – kaldet tricykel – der blev vist på eComExpo i København for nylig.

Det er firmaet Clean Motion – med hovedkontor i den svenske by Jonsered nær Göteborg – der står bag EVIG.

Det er en kraftig batteri- og solcelledrevet ladcykel, der er målrettet last mile distribution i byer – hvor især det øgede nethandel gør den velegnet.

Kendte underleverandører

Hos Clean Motion fortalte firmaets øverste chef og CEO, Ulf Rask, at EVIG er fem gange mere effektiv end en mindre elektrisk varebil. Vægten er holdt på 700 kg – bl.a. fordi den kører på tre hjul.

”Mange chauffører føler sig ikke trygge, når de kører i tæt bytrafik – de klarer situationen bedre på en ladcykel som vores. Risikoen for bøder, når de skal parkere, er også langt mindre – og det er et bedre grønt signal, man udsender på ladcyklen – derfor er der en fremtid for vores ladcykler.”

Det er tyske AL-KO, der står får chassiset og franske Valeo, der står får drivlinen.

Både knallert og motorcykel

EVIG fås med batterier på enten fem eller 10 kWh. Dertil kommer solcellerne på taget af varekassen, der giver 570w.

Ydelsen er henholdsvis fire eller 9,7 kW – og alt efter batteristørrelse er rækkevidden 100- eller 200 km. Ladetid to til otte timer. Ladcyklen kan lades via et type 2-stik – og firmaet hævder, at forbruget pr. kWh er knap 25 km.

Topfarten opgives til henholdsvis 45- og 60 km/t. Det vil sige, at den både kan køres som motorcykel og som 45-knallert.

Nyttelast på 350 kg

EVIG er 3140 mm lang, 1400 mm bred og 1700 mm høj og tilbydes med varekasse – evt. med køl -samt med lad.

Den vejer 250 kg. og kan laste 350 kg. Varekassen er på 2,5 kubikmeter og rummer en europalle.

Der kan vælges mellem to typer af sæder – med armlæn, nakkestøtte og integreret sikkerhedssele – og på udstyrslisten finder man bl.a. bakkamera og usb-stik.

105.000 kroner

Prisen er ifølge hjemmesiden i dag cirka 105.000 kroner. Væsentligt under en lille elvarebil, men andre små elektriske varecykler er også på markedet. Hos Clean Motion mener man selv ca. 150 konkurrenter.

”Men modsat de elektriske varebiler ser vi ikke den samme udvikling af ladcykler i Kina. Langt den største andel af ladcykler er europæiske,” sagde Ulf Rask.

Lave totalomkostninger

Hos Clean Motion pegede Ulf Rask dog på de lave totalomkostninger (TCO) på EVIG – takket været lav vægt, få komponenter og lille vedligeholdelse (en tolvtedel af en lille elvarebil) som vigtige parametre.

Han nævnte tillige, at man benytter de samme underleverandører som anerkendte bilfabrikker – og testarbejde foretages bl.a. hos Valeo.

”Gennemsnitlig er ladcykler for svage i deres konstruktion – vores EVIG er godt konstrueret og stærkt opbygget,” sagde Ulf Rask.