(MÜNCHEN)

Momentet på 550 Nm ved 1.500 omdrejninger er som i en lastbil – og det er nok det mest spændende med den nye VW Amarok pick-up, som VOTY.dk netop har prøvet i Sydtyskland.

De 550 Nm er 130 Nm mere end i den nuværende topmodel. Den nye top-motorisering er på 224 hk med boostfunktion på 244 hk, men bilen fås også med mere beskedne 163 hk og 204 hk. 163 hk modellen kommer dog først herhjemme næste efterår – de andre formentlig i oktober.

På landevejsturene fandt vi 224 hk motoren helt lydløs – også ved acceleration. Vi kunne ikke komme til at teste de andre motorer.

Standard Servotronic
Nyt er Servotronic styretøj, som bliver standard i Europa. Det var virkelig et meget præcist og hurtigt styretøj, som både gør oplevelsen i terræn og på landevej mere komfortabelt. Dette gearskift er standard i alle versioner. I princippet er 4×4-systemet bevaret – men er blevet opdateret.

Testen var lagt an på en ny topmodel Aventura, der er en overbygning til highline udstyrsudgaven. Aventura er en særlig sportsdesignet udgave med karosserifarvet spoiler, som går ind over ladfladen. Ladet, der er oplyst, er på 2,52 kubikmeter i Double Cab udgaven.

Bilen fås også med en række hard-tops og overdækninger. Desuden er der 20 tommer alufælge. Udstyret tæller også bakkamera, bi-xenon lygter, LED kørelys og LED belysning ved trinbræt og nummerplade.

Udfordrende testbane
Der var anlagt en udfordrende testbane, hvor de mange kræfter kom til sin ret – der var ikke den stigning, som bilen ikke kunne klare efter tilkobling af reduktionsgear og spærredifferentialet på bagakslen.

Bilen har til- og frakørselsvinkel på 29 grader for og 24 grader bag samt rampevinkel på 23 grader. Den klarer med fuld last en stigning på 45 grader. Vadedybden er i øvrigt en halv meter.

På offroad banen var det dog ikke topmodellen Aventura, der blev sendt i felten – men ”bare” Highline udgaver.

Dansk salg af topmodel
Herhjemme mener den danske varebilschef Nicolai Farganis, at der vil blive solgt en del Aventura udgaver – men til hard core jobs vælges nok mindre udstyr.

Der kan vælges Trendline, Comforline og Highline foruden Aventura. Trendline har fartpilot. Start/stop system, dæktrykkontrol, servotronic styretøj og infotainment som Bluetooth.

Comfortline har multifunktionsrat, kørecomputer, 17 tommer alufælge og mørktonede ruder. Highline har desuden Xenon lygter med LED, p-sensorer for og bag, bakkamera og 18 tommer alufælge.

Ledelsens mening
VW har ikke som Nissan med Navara valgt en uafhængig affjedring på bagakslen til deres pick-up, som kunne give mere stabil kørsel på ujævn vej  – for, som øverste chef for VW’s varebiler, Dr. Eckhard Scholz, udtrykte det ved præsentationen i Tyskland for den internationale Pick-Up of the Year jury:

”Amarok er ikke en Mickey Mouse off-road’er. Den er en ægte pick-up, der kan klare de værste udfordringer i terrænet – så ikke noget med luftaffjedring eller uafhængig affjedring. Så må man købe en SUV-model. Med en pick-up er det robusthed, der tæller,” som Scholz udtrykte det.

Bladfjedrene, som er standard, fås dog i en normal konfiguration med to- plus ét lag – plus et heavy duty version med tre- plus to lag. Skal man på safari eller andet, vil det måske være en idé at bestille bilen med særlige Ergo-comfort sæder.

EU krav giver forandringer
I bund og grund er det EU’s krav om Euro 6 miljømotorer i varebiler fra 1. september i år, der i øjeblikket får alle bilfabrikker til at løfte sløret for deres løsninger – og hos VW har man for Amaroks vedkommende valgt at finde en V6-motor i koncernens store motor-bank – en motor, der også anvendes af Audi. Ingen andre pick-up producenter tilbyder en 3-liters V6 diesel. Man skjuler det heller ikke – et stort V6 skilt pryder kølergrill’en.

I stedet for en 2-liter motor, bygger V6’eren på en 90 graders 3-liter motor (2.967 ccm). Samtidig sikrer lavere omdrejningstal en bedre brændstoføkonomi på 13,2 km/l i snit. Det svarer til 199 gram CO2 pr. km. Til at klare rensningen af udstødningsgasser anvendes SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) og tilsætning af AdBlue.

Tre udgaver af Amarok
Der bliver desuden tre versioner af Amarok – en baghjulstrukken udgave samt to 4Motion udgaver: dels en baghjulstrukken, hvor man tilkobler forakslen i kombination med en manuel gearkasse – og dels med permanent firehjulstræk i kombination med et Torsen differentiale med 8-trins automatgearkasse.

Til de ekstra kræfter følger 17 tommer skivebremser for- og 16 tommer skivebremser bag til de nye udgaver.

Standard er også sikkerhedssystemet ”Post-Collission Braking” – hvor systemet ved et uheld sørger for at bilen er bremset, så den ikke løber løbsk, hvis chaufføren er bevidstløs eller opmærksom.

Nyeste VW design
Samtidig har VW strammet op på designet – så det følger nyeste VW trend. Nyt er også instrumenteringen og nye ergonomisk velformede sæder. Bilen måler 5,25 meter i længden og 2,23 meter i bredden inklusive spejle.

Nyttelasten er over et tons – og hjulkassernes udformning sikrer, at man kan laste bilen med en Euro-palle på den brede led. Trailervægten på den nye Amarok er op til 3,5 tons.

Amarok blev lanceret i 2009 – først med produktion i Argentina og siden også i Hannover i Tyskland. I alt er der solgt 455.000 enheder – mest til kunder på den sydlige halvkugle og i Europa. Amarok blev tildelt prisen Pick-Up of the Year 2012.

I gang med samarbejde
Eckhard Scholz fortalte, at man arbejdede på en mindre pick-up udgave til visse markeder – og at man helt sikkert ville indlede samarbejde med andre producenter i Verden – som man har set det hos andre producenter.

Tidligere solgte VW faktisk en udgave af Hilux kaldet VW Taro – inde man selv havde en pick-up.

Pick-up segmentet er et af de største i bilverdenen med 2,2 millioner producerede enheder om året. Kun de 200.000 enheder sælges i Europa. I årets første fem måneder blev der solgt 31 nye Amarok mod 45 i samme periode året før. Det vil den nye model nok råde bod på.

Klar med priser
Den danske importør har offentliggjort priserne på en række af de nye Amarok modeller. En 3,0 V6 Comfortline med 204 hk og 4Motion og automatgear skal koste 301.655 kr. plus moms. Med 224 hk og Highline udstyr stiger prisen til 333.800 kr. plus moms.

Der er ingen Aventura priser – men ved præsentationen i Tyskland lå fabriksprisen på fra 26.000 euro (195.000 kr.) for basisudgaven med baghjulstræk til 47.000 euro (352.500 kr.) for Aventura udgaven – plus lokale afgifter.

Faktabox Amarok 224 hk:
Motor: V6 TDI.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 224 hk v.
Moment: 550 Nm v. 1.400-2.700 omdr.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Forbrug-snit: 13,2 km/l.
Gearkasse: 8 trins aut.
Trailervægt: op til 3,5 tons.
Ladflade: 2,52 kvm.
Mål længde x bredde: 5.250 x 2.230 mm.
Træk: 4Motion m. Torsen differentiale.
Skivebremser: 17 tommer for/18 tommer bag.
Nyttelast: Over en ton.
Styretøj: Servotronic.
Pris i DK/Highline: 333.800 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk