Man skal have været i de amerikanske prærie-stater for at forstå baggrunden for en bil som Fords firehjulstrækker Bronco.

For det er her, hvor ideen til bilen er fostret tilbage i 1965. En geografi med uvejsomt terræn og langt til naboerne.

Bronco har være ude af Fords modelprogram i 25 år – og kom tilbage i 2021. Amerikanerne elsker jo nostalgi.

Regler er regler

Og så skal man tænke på, at kørekortregler i USA ikke er som i lille Danmark. Herhjemme hedder det 3,5 tons for B-kørekortet – i USA må man køre små lastbiler på almindeligt kørekort.

I USA – hvor bilen er en landeplage – reklameres der med, at Bronco må trække en trailer på op mod 4,5 tons – herhjemme oplyses, at trailervægten er på ét tons.

Men der er nok ikke meget at gøre, hvis Ford fastholder – for uanset kørekorttype, må man jo aldrig køre med en trailer, der er tungere, end bilen er godkendt til at trække.

Afskrevet som arbejdshest

Til sammenligning må en konkurrent som Land-Rover Defender trække 3,5 tons på krogen.

Var vægten i orden, kunne kunder (der kun har B-kort) alliere sig med en kørelærer og få en BE-kort, hvis man skal afsted med to heste i traileren. Men ændrede vægte melder man ikke ud med hos Ford, når det gælder Bronco.

Med et tons på krogen har man stort set afskrevet bilen som arbejdshest for entreprenører, skov- og forstfolk, håndværkere og landbrug med behov for en stor maskintrailer.

Ingen gulpladepris

Nu er der en forvokset havetrailer tilbage at gøre godt med. Selv hestetrailere og bådtrailere er for tunge.
Og med en hvidpladepris på halvanden million kroner, er det de færreste beskåret at køre Bronco – især når man kun kan bruge den for sjov.

Lige nu har Ford desværre ikke udregnet en gulpladepris – som man mindst kunne spare en halv million kroner.

Men en van-opbygning kunne man jo lade professionelle opbyggere klare. Så ville man også få et varerum på over 2.400 liter.

Symbol på arbejdshest

For det er synd, at den ikke er klar som Van, så den kunne begå sig som – som bilens sparkende hingst symboliserer – en arbejdshest.

Der er allerede kraftige fastgørelsesøjer i kofangeren – så man kan blive trukket fri af sandet eller hjælpe en anden bil fri. En drejeknap ved gearvælgeren er stedet, hvor man vælger off road status – 4H, 4A og 4L. Der er indbygget reduktionsgear og spær på begge differentialer.

Vi har tidligere haft konkurrenten Jeep Wrangler her i landet – med mulighed for trailer på mindst 2,5 tons.
Den er ikke på programmet mere.

Voldsomt moment

Bilen er måske ikke på øverste hylde, når det gælder miljø – men den er ikke værre end andre store benzindrevne forhjulstrækkere.

Ford har fundet en 2,7 liter biturbo-benzin maskine med 335 hk og et voldsomt drejningsmoment på 563 Nm og dertil en 10 trins automatkasse.

Så apropos trailere – så ville den uden at kny trække afsted med en 3,5 tons tung trailer uden at kny. Trods en køreklar vægt på over 2,4 tons.

Støjende dæk på asfalt

Den klarer en topfart på 161 km/t og når 100 km/t på 7,2 sekunder – og et forbrug på 7,9 km/l i snit (WLTP).

Den kører faktisk også ganske stabilt på landevej og motorvej. De meget grovkornede B.F. Goodrich dæk er bare meget hårde og støjende – ligesom vindmodstanden i den firkantede bil er stor.

Tager man plexiglas-taget og dørene af bilen, mindsker det nok ikke vindstøjen – men så kan man have en masse morskab. Det kræver bare godt vejr – men det er det jo altid i Arizonas ørken. Til gengæld passer den ikke til storbyen, hvor den fylder for meget. Og sender lidt forkerte signaler.

Klar til ørkenen

Vi har fået en forsmag på Fords off road tankegang før – i form af ”Raptor” udgaven af Ranger, hvor det mere handler om, hvor højt man kan flyve – end hvor meget, man kan trække – med affjedringselementer fra rallybiler.

I Ford Bronco i udstyrsudgaven Badlands, som vi har stiftet bekendtskab med, finder man de samme off road egenskaber – og helt speciel undervogn med bl.a. særlige Bilstein dæmpere.

Man kan så vælge forskellige programmer for opsætning – hvor ”Baja” er det vildeste – opkaldt efter ørkenen i Mexico af samme navn. Man kan også slå krængningsstabilisatorerne fra, så der er mere vandring i hjulene.

G.O.A.T. og H.O.S.S.

Ford har som grønspætterne i ”Anders And & Co.” en evne til at opfinde nye forkortelser på bilernes tekniske formåen – f.eks. G.O.A.T., som betyder ”Goes Over Any Type of Terrain – og H.O.S.S. – High Performance Off Road Stability Suspension.”

Men forklaringen er jo, at både Disney- og Ford koncernen er dybt forankret i USA.

Vi tog bilen med ud i en sjællandsk grusgrav, hvor den passer bedre – og satte alle spær i indgreb.
Så klarede den de udfordringer, som vi turde udsætte den for. Men alle har jo ikke adgang til grusgrave – så det kan jo være svært at finde et sted at boltre sig lovligt med sin Bronco

Trail Turn Assist

Vendediameteren er kæmpestor – men Ford har fundet en løsning med deres Trail Turn Assist. Med det i indgreb bliver det meget lettere at manøvrere – når akslerne er låste.

Ranger Raptor har det samme – men hvor det findes frem ved at bladre på skærmen i Raptor, har Bronco en særskilt knap til formålet. Alle 4×4-relaterede knapper sidder sammen øverst på instrumentbrættet.

Kabinen er nærmest drænet for luksus – bortset fra læderstuen, læderrattet og bilens 12-tommer touchscreen. Men sider godt bag rattet – mens bagsædepassagererne sidder knap så godt.

Fakta Ford Bronco Badlands:
Motor: V6 Biturbo benzin.
Slagvolumen: 2.694 ccm.
Ydelse: 235 hk v. 5.250 omdr.
Moment: 563 Nm v. 3.100 omdr.
Gear: 10 trins aut.
Topfart: 161 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,2 sek.
Forbrug i snit: 8,8 km/l.
Godkendt trailervægt: 1 tons.
Trailervægt i USA: Op til 4,5 tons
Køreklar vægt: ca. 2.418 kg.
Akselafstand: 295 cm.
Læssehøjde: 830 mm.
Frihøjde: 261 mm.
Vadedybde: 800 mm.
Dæk: B. F. Goodrich All Terrain T/A 255/70 R 18.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: ventilerede skiver for og skiver bag.
Varerum: ca. 2.400 liter.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: ca. 1,5 mio. kr.
Cirka-pris Van: ca. 1 mio. kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk