Rækkevidde. Det er det vigtigste parameter for de fleste brugere af elbiler. Derefter hvor man kan finde en ladestander på farten – og hvor der kan lades op.

Det er ikke mindst vigtigt for erhvervsbilister, der hurtigt skal nå fra opgave til opgave.

Efterhånden er der mange bilproducenter, der lover meget lang rækkevidde – men endnu ikke til ret mange varebiler.

Ingen trailer

Så mange (bl.a. til servicebiler) vælger en personbil og får den bygget om – hvor Volkswagen med deres ID.3 og ID.4 har haft stor succes.

Vores MG4 testbil har et varerum på cirka 1.200 liter, og det passer fint til en servicebil. Desværre kan bilen ikke trække en trailer – som mange elbiler efterhånden kan.

Med lang rækkevidde koster bilen ca. 300.000 kroner på hvide plader – med på gule plader sparer man momsen, så prisen lander på cirka 240.000 kroner.

520 km rækkevide

Mange kinesiske producenter – hvor mange i årevis har bygget deres egne batterier – er nu på banen med lang rækkevidde til deres biler.

Et af de ældste kinesiske mærker herhjemme – der er præsenteret af Nellemann gruppen – er MG. Det britiske sportsvognmærke fra 1924, der i dag er kinesisk.

Deres model MG 4 med ”Extended Range” – forlænget rækkevidde – kan nå 520 km med 77 kWh batteri. Bilen kan hurtiglade med 144 kW.

Test i sne

Vi har prøvet bilen, som også tilbydes som Van – og som bl.a. er solgt til kommuner. Da vi hentede bilen, var den opladet 92 procent – og det omsatte bilens system til 333 km. De  520 km kan man nok kun forvente til sommer.

Men testperioden i januar var, som billedet viser i en kold periode med snevejr – og så vises en rækkevidde, der viser, hvad den hidtil har præsteret.

Vi vælger at køre bilen, som vi altid kører – med blandet kørestil. Man kan vælge både ECO, normal og sport-mode – og efter eget valg efter chaufførens ønske.

Baghjulstræk

Bilen samler også strøm op i tre tempi – lav, standard og høj. Sidstnævnte betyder, at man kan køre uden at benytte bremsepedalen ret meget.

Bilen er baghjulstrukken – så i glat føre kan man køre bredt, også selv om det er er hensigten. Så man skal køre forsigtigt.

For langsom er den heller ikke – og den når på 6,5 sekunder til 100 km/t – og har en topfart på 180 km/t. Men tager man sydpå og vil prøve det af – så forsvinder strømmen hurtigt.

Kør i ugevis uden at lade

MG4 serien er én af de mest kompakte biler fra Kina herhjemme – så den er let at håndtere. Også i storbyen, hvor den har det allerbedst.

Men opsamling af strøm kan man køre i ugevis uden at fylde strøm på – selv med et svinkeærinde til omegnen.

Testbilen har tillige en masse udstyr – og her skal vi nævne varmepumpe (så man sparer på strømmen), klimaanlæg, 18 tommer alufælge, 10,25 tommer touchscreen, 360 graders bird view kamera, et godt bakkamera, varme i sæderne og i rattet (af læder) samt tofarvet lakering.

Adaptiv fartpilot

På sikkerhedssiden kan vi nævne adaptiv fartpilot, linjevogter, nødbremse, bagrudevisker og LED forlygter. Og så er der syv års fabriksgaranti oven i købet.

Bilen kører godt, men lidt bedre støtte i fører ville bedre matche de gode præstationer, for den inspirerer til lidt frisk kørsel. Der er ét gear at gøre godt med.

Udfordret ved start

Vi havde flere gange en udfordring ved start, hvor vi måtte prøve om og om igen – før der blev meldt ud med ”ready,” så bilen kunne komme i gang.

Et stort plus er bilens syv års fabriksgaranti – og ligeledes syv års garanti for batteiret (eller 150.000 km).

Fakta MG 4 Extended Range:
Motor: 1 elmotor.
Ydelse: 245 hk.
Moment: 350 Nm.
Batteri: 77 kWh.
Rækkevidde WLTP: 520 km.
Rækkevidde test: 365 km.
Forbrug v. test iflg. instrumenter: 27,6 kWh/100 km.
Opladning hurtiglader: 144 kW.
Energiforbrug: 16,5 Wh/100 km.
Træk: Baghjulstræk.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,5 sek.
Køreklar vægt: 1.751 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Læssehøjde: 710 mm.
Frihøjde: 16 cm.
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Akselafstand: 271 cm.
Dæk: Continental Winter Contact 235/45 R 18.
Fabriksgaranti: 7 år.
Batterigaranti: 7 år/150.000 km.
Pris hvide plader: 300.000 kr.
Pris Van u/ moms: Ca. 240.000 kr. – plus opbygning.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk