(PARIS)

Renault Group har de senere år vil mange løsninger på bytransport af passagerer og gods – små elkøretøjer, der er praktiske til ”Last Mile Delivery.”

På biludstillingen i Paris sidst på måneden har Renault præmiere på afløseren for den lille Twizy, som har fået navnet Mobilize Duo – for at understrege Renault Groups nye brand Mobilize, der skal udvikle nye former for mobilitet og services.

20 pct. af koncernens indtjening skal komme fra Mobilize i fremtiden,” var meldingen fra franskmændene, da VOTY forleden var i Paris for at se på nyhederne forud for bilmessen.

Varebilsudgave i 2024

Som i Twizy er der plads til to personer bag hinanden – men ikke plads til bagage. Det gælder dog kun personbilsudgaven, som kommer næste år – for i 2024 kommer en varebilsudgave til én person og 700 liter gods – takket været en udbygning bag på bilen.

Batteriet er vokset fra 6,7- til 10,4 kWt , der giver en rækkevidde på 125 km, hvor den gamle Twizy nåede 80 km.

Den nye Mobilize Duo kommer også i en udgave med 45 km/t, hvor man ikke behøver kørekort.

Bedre udstyret end Twizy

I forhold til Twizy er Mobilize Duo 1,3 meter bred og perfekt til bykørsel. Hvor der før var plaststykker i stedet for døre, har den nye udgave rigtige døre.

Der er varme i rat, sæder og forruden – og instrumenteringen er digital – og der er nøglefri start. Der er også airbag i rattet og skivebremser på alle fire hjul.

Mobilize Duo er bygget er 50 pct. genbrugsmaterialer – men på 95 pct. af bilen kan genbruges, og bilens dele kan også genbruges.

Finansierings-muligheder

Personbilen er tænkt som delebil, men private kan få en abonnementsordning. Erhvervskunder vil mere få en leasingordning.

Renault Group har arbejdet på deres nye Mobility Solutions siden januar 2021 – og det kommer også til at omfatter totalfinansiering af køretøjer for private og virksomheder.

Én personers scooter

De små elkøretøjer, som også omfatter en 1-personers concept-elscooter til en delebilsordning – kaldet ”Solo.” Den kører kun 25 km/t.

Den er helt lukket – med udgang kun i venstre side. Altså sikrere end elektriske cykler og løbehjul. Små by-køretøjer kommer til at betyde mere i fremtiden – ikke mindst med stigende priser for parkering.

Ikke så langt som Norden

Sydeuropa er ikke så langt med el-køretøjer som Nordeuropa og især Norden. Så derfor lyder det lidt oldscool, når 200 Renault-forhandlere nær motorveje i udvalgte lande får en lade-park med kun seks hurtig-ladepunkter.

Her bliver der også toiletter, arbejdspladser og forplejning. Det er ikke kun ejere af elektriske Renault’er, der må benytte ladeparkerne, der tillige har døgnåbent.

”Tager man lande som Spanien og Portugal vil der gå en rum tid, før elbilerne får samme opmærksomhed som i Norden – og derfor stadig sværger til biler med forbrændingsmotorer,” fortalte Nicolas Schottey, der er CEO for Mobilize Solutions.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk