Ford Transit Custom har været Danmarks mest solgte varebil i flere år, men hele tiden dukker nye udgaver op af bilen – bl.a. en 185 hk Sport model, som kendes på sine mørke alufælge og fartstriber på kølerhjælmen.
Den specielle Transit er ganske hurtig med et overbevisende drejningsmoment på 415 Nm. Vi har prøvet bilen i udgaven med 6-trins automatgear, som koster ca. 8.000 kroner mere end med seks trins manuelt gear.
Ikke med trailer
Automatgearet er en stor behagelighed – eneste minus er, at Sportudstyr og automatgear ikke kan bestilles sammen med anhængertræk ifølge prislisten. Men via et særligt kit fra fabrikken, kan forhandleren i Danmark eftermontere et træk, der giver en trailervægt på et par tons. Med manuelt gear må bilen trække 2,8 tons på krogen.
Men er man i en branche, hvor der ikke er behov for trailer, så giver automatgearet en lettere kørsel i bytrafik. Skiftebevægelserne er super-bløde, men vil man hurtigt af sted, så kan man skifte gearene manuelt.
Masser af udstyr
Testbilen, som vi lånte hos Andersen Biler i Ballerup, havde nærmest fået alt det ekstraudstyr, man kan tænke sig – og her vil vi især pege på adaptiv fartpilot til godt 3.000 kroner. Det betyder en meget komfortabel kørsel på motorvej, hvor bilen selv holder afstanden til bilen foran.
Til kørsel inde i byen havde vi glæde af nødbremsesystemet, så bilen bremser for bløde trafikanter. Her kan man også glæde sig over, at man slipper for mange buler, som let opstår, når man kører tæt på bilen foran. Det omfatter også en lydalarm inden bilen bremser (Pre Collission Alarm).
Styling-sæt
Udstyrsniveauet på Sport omfatter desuden et styling-sæt, som omfatter sideskørter, sidespejle og dørhåndtag samt kraftigere skærmkanter samt karosserifarvet kofanger. Dertil linjevogter. Testbilen havde 17 tommer alufælge og interiør i dellæder samt læderrat.
Transit Custom Sport kommer med FordPass Connect som standard, der gør bilen til et mobilt wifi-hotspot med tilkobling af op til 10 enheder.
Xenon-forlygter
Testbilen havde også otte tommer touchscreen med navigation, tågelygter for og bag, LED signatur kørelys, xenon-forlygter, parkerings-advarsel, hill holder, stop/start system, passager-airbag, air-condition, fartpilot, tågelygter for og bag, bakkamera, sædevarme samt SYNC 2,5 assistance (ekstra fås SYNC 3).
Nævnes skal også udendørs temperaturmåler, antispin og regnsensor. På ekstraudstyrslisten findes parkeringsassistent og blindvinkelassistance (BLIS).
Pas på bagdørene
Varerummet var beklædt – med LED lys, der var ekstra to skydedøre og otte fastgørelseskroge i bunden. Dørene kan åbne 180 grader, men man kan ikke låse dørene. Så i blæsevejr skal man passe på ikke at få dørene i ryggen.
Nævnes skal også låsen på handskerummet – samt masser af aflæggeplads. Bl.a. under passagersædet. Ryglænet på midtersædet kan i øvrigt vippes frem, så man får glæde af et lille bord med skriveunderlag og kopholdere. Bilen har også en lem i adskillelsen, så man kan fragte længere genstande.
Fine køreegenskaber
På vejen har man i Custom Sport en både hurtig og letkørt varebil. Den har af en kassevogn at være gode køreegenskaber. Man sidder måske lidt vel lodret, men det gælder mest i passagersædet. Sidevindsstabilisering er standard og modvirker sidevindspåvirkning.
Men er hurtigt dus med bilen – ikke mindst med automatgear. Så slipper man også for koblingspedalen, og det betyder, at man kan strække venstre ben under kørslen. Et armlæn på førersædet giver også en mere komfortabel kørsel.
–
Fakta Ford Transit Custom Sport aut. L2H1:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 185 hk.
Moment: 415 Nm.
Forbrug WLTP: 11,2-12,7 km/l.
CO2 udslip: 206-245 g/km.
Dæk: Michelin Pilot Alpin 235/55 R17.
Bremser: Skivebremser. Esc. ABS. ASR.
Varerum: 6,8 kubikmeter.
Akselafstand: 3.300 mm.
Vendediameter: 13 m.
Varerumsmål: 2.922 x 1.775 x 1.406 mm.
Mellem hjulkasser: 1.390 mm.
Længde med luge: 3.452 mm.
Læssehøjde: 451 mm.
Sidedørsmål: 1.030 x 1.324 mm.
Bagdørsmål: 1.404 x 1.347 mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 273.210 kr.