Mercedes-Benz Danmark nåede op på at sælge 4.767 varebiler i 2019 – og det er ny rekord. Og succesen blev både opnået for den nye Sprinter model og for den mindre Vito.

Mercedes-Benz indtager en andenplads på tværs af producenterne målt på antallet af indregistrerede biler sidste år. Det svarer til en totalfremgang på 11 pct. i et marked, som ellers kun viste en vækst på to pct. samlet set.

Stærke kampagner

”Jeg er utrolig stolt af det, vi har formået at skabe sammen her hos Mercedes-Benz Vans i Danmark. Vi viser flot vækst i antallet af solgte biler samtidig med, at vi også formår at holde det høje serviceniveau for vores kunder, når de besøger værkstederne. Vi har søsat stærke kampagner i løbet af 2019, som virkelig tiltalte kunderne, og så har vi et stærkt forhandlernetværk, som hver eneste dag skaber gode oplevelser for kunderne,” siger salgschef Louise Klink-Raaschou.

Hele 2.608 Mercedes-Benz Sprintere fik nummerplader på, hvilket svarer til en vækst på 25 pct. i segmentet, som modellen selv lægger navn til.

Komforten i højsædet

En af de kampagner, som Louise Klink-Raaschou selv fremhæver, er en Vito-kampagne, som satte fokus på den nye Vito-standard i Danmark, hvor importøren inkluderede et væld af ekstraudstyr, herunder også automatgear.

”Selvom en varebil adskiller sig fra en personbil ved hovedsageligt at være et stykke værktøj, så skal man kunne mærke, at man sidder i en Mercedes-Benz. Derfor valgte vi også at sætte komforten i højsæde med vores Vito-kampagne, og det gik ikke ubemærket hen hos kunderne,” siger Louise Klink-Raaschou.

35 e-Vito på to måneder

Hun peger på elektrificering som et fokusområde for producenten fremadrettet.

”Elektrificering er en af nutidens helt store tendenser i bilbranchen, og vi tror lige så meget på el-løsningen i varebiler,” siger hun.

Mange kunder efterspørger elektriske varianter af Mercedes-Benz varebiler, og allerede sidste år lancerede og solgte man de første 35 eksemplarer af eVito på bare to måneder.

El-varebiler i hvert segment

Den første elektriske Vito kom i 2010 – men markedet var endnu ikke modent, selv om det danske postvæsen købte 50 enheder.

”I 2020 tager vi yderligere skridt mod ambitionen om at tilbyde et elektrisk alternativ i hvert segment. eVito Tourer long range med op til 400 km rækkevidde, EQV og eSprinter lanceres alle inden for de næste 12 måneder, og her ser vi et kæmpe potentiale,” siger Louise Klink-Raaschou.

EQV er den fuldt elektriske variant af V-Klassen, mens eSprinter – som navnet antyder – er den elektriske variant af Sprinter-varebilen, som delvist deler teknik med eVito. Spørgsmålet er, om en elektrisk Citan også når til Danmark – den er søstermodel til Renault Kangoo Z.E.

Forskel på rækkevidde

I eVito er rækkevidden begrænset til 150 km, hvor eSprinter med det største batteri når 168 km. EQV når 400 km, men da karosseriet er det samme som Vito, må det være muligt at indregistrere EQV uden sæder og så nå lidt længere som Van.

Daimler koncernen, som Mercedes-Benz er en del af, har allerede markedsført deres Fuso eCanter og snart er det tid til at lancere den elektriske eActros lastbil.

Men Daimler spiller også på andre heste – og har allerede vist prototypen på en brint-udgave af Sprinter. Med 530 km rækkevidde – hvor de 30 km er kørsel med ren el. Daimler tror selv på brint til fremtidens Van.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk