Danmarks billigste el-bil hedder Dacia Spring. Den lanceres herhjemme til september – til 129.000 kroner på hvide plader i Comfortudgave. Det er 100.000 kroner under prisen på Renaults elbil Zoe.

For 11.000 kr. mere får man en mere veludstyret Comfort Plus udgave. Leasingprisen er på 2.095 kr.

Bilen bygges i Kina – og der er tre måneders leveringstid, men der er forlods bestilt 500 biler, hvor de 36 allerede er bestilt på nettet af interesserede kunder.

Varebilsudgave til Last Mile

Samtidig satser importøren at kunne tilbyde en varebilsudgave, der bliver ombygget herhjemme i stil med Van-udgaver af f.eks. Clio og Zoe.

Det bliver måske til en pris på lige over 100.000 kroner – som gør Spring til en meget interessant varebil for det, som kaldes ”Last Mile” delivery.

Typisk en bil for udbringning af varer fra nethandel og som pizzabil, hvor eksempelvis Van-udgaven af Dacia Sandero er populær i dag.

Fabriksudgave Cargo 2022

Renault Groupp/Dacia vil først være klar med deres egen varebilsudgave Cargo i januar 2022, men Nikolaj Elgaard, der er produktspecialist for Dacia, og for varebiler hos Renault i Danmark, er p.t. ikke sikker på, at denne udgave holder de danske ombygningskrav for varerummet på 120 cm x 60 cm.

Som varevogn er der plads til op mod 800 liter i varerummet og i alt 325 kilo last.

Test i dag

VOTY.dk fik tidligere i dag mulighed for at prøve den nye Spring i den Commercial-udgave, som ligger til grund for Cargo-udgaven.

Det vil sige en basisudgave, hvor der bl.a. ikke er baksensor, bakkamera, 7 tommer skærm med navigation og metallak.

LED lygter standard

På komfortsiden er der elspejle og tagrails med i pakken i billigste version. Der er kun én visker – plus plastrat og hård sort plast på dørsider og instrumentbræt.

Men der er seks airbags, LED lygter – og fartbegrænser (til at undgå fartbøderne i byen).Til gengæld er der ikke brug for fartpilot – for det er jo en bybil.

Der bliver også mulige for at bruge Dacia app’en – så man kan planlægge ture og indstille opvarmning.

Præsterer ok i byen

Med sin elmotor på 33 kW (44 hk) er den ingen racer – men den klarer sig glimrende midt i byen. Den skal jo også kun slæbe rundt på mindre et tons.

Men med et drejningsmoment på 125 Nm er det tæt på det samme som man kan få ud af Renaults 0.9 TCe motor på 90 hk.

Styretøjet er måske ikke så præcist, men ok i byen – og med en lille vendediameter smutter man let rundt i stræderne.

80 pct. på én time med lynlader

Batteriet yder 27,4 kWh. For 5.000 kr. ekstra kan man få bilen til 30 kW hurtigladning – og så kan man lade på halvanden time. 80 pct. opladning klares på en time.

Med wallbox hjemme tager det fem timer – og med mormorlader 14 timer.

70 kilometer gennem byen

Vi tog bilen fra event-stedet i Nordhavnen gennem centrum af København til Rungsted og retur til Nordhavnen – og det kostede 70 km af rækkevidden, der er opgivet til 230 kilometer (WLTP) svarende nogenlunde til kørte kilometer.

En ECO knap øger rækkevidden med 10 pct. I ren bykørsel kan man nå op på 305 km. Topfarten opgives til 125 km/t – og den når 100 km/t på 19 sekunder.

Ingen B-pedal

Vi skal påpege, at der ikke er hverken skiltegenkendelse eller automatisk stand-bremse –  som går i indgreb, når bilen forlades. Her skal man huske at trække håndbremsen som i gamle dage.

Mange elbiler har en B-pedal, som samler strøm op og bremser bilen op – så man kan undgå at bruge bremsepedalen så meget – det har bilen heller ikke.

En simpel bil

Fordi det ikke er væsentligt – som Dacia produktchef Lionel Jaillet kunne fortælle via en skype-forbindelse fra Paris. Den lever ifølge ham præcis op til Dacias politik om en simpel bil uden ret meget udstyr – til en meget lav pris.

Fabrikken mener,  det seriøst, når de siger, at prisen er vigtigste parameter. Og man har derfor ikke brug for fartpilot i en by.

Ikke varmepumpe

Der er heller ikke varmepumpe, men 4 kW tilskudsvarmer, men manuel aircondition – som fik fjernet duggen i det regnfulde København og omegn.

Derfor sælges bilen ikke i de øvrige nordiske lande – man er ikke særlig med at udvikle bilen med vinter-kit.

Men til gengæld er der heller ikke aktive assistentsystemer som cyklist- og fodgængersikkerhed. Men dog nødbremse.

Ikke EuroNCAP stil

Af samme årsag fik Sandero ved nyeste EuroNCAP måling kun to stjerner – om end at bilen får fire stjerner for passager-beskyttelse. Dacia Spring kan måske heller ikke opnå meget bedre bedømmelse.

Bilen er bygget på en allianceplatform – udviklet af Nissan – og findes på bl.a. en kinesisk minibil.

Bilen bygges som nævnt også i Kina, men teknikken med elmotoren og batterierne er udviklet af Renault i Paris.

Som delebil

For Dacia er Spring bilen, som ud over jobbet som varebil også er udtænkt som delebil (i stil med Renaults eget Green Mobility, der har 9.000 biler og 320.000 kunder) og endelig som familiebil i udgaverne Comfort og Comfort Plus.

I Frankrig er der indgået aftale med supermarkedskæden Leclerc, som skulle leje den ud på daglig basis fra fem euro. Med diverse tilskud.

Herhjemme nævnes leasingprisen på 2.100 kr. for at være i den dyre ende – men det er måske Renaults finansieringsafdeling, der regner med høj afskrivning.

Betaler sig bedst at købe

Pressechef Søren Hyltoft, Renault Group Danmark, pegede på, at det bedst kunne betale sig at købe bilen.

Dacia kunder plejer at beholde deres bil i mange år – og så er det økonomisk en rimelig bil. Man forventer, at både unge og ældre kunder vil købe den som personbil.

Den kunne også være perfekt til f.eks. hjemmeplejen i kommunerne – og den får helt sikkert succes som Van.

Enkel at betjene

Og bilen er udviklet som en A-SUV model – hvor man sidder ret højt med let ind- og udstigning.

Instrumenteringen er simpel og let at betjene – rattet kan ikke indstilles og det ret hårde sæde kan kun indstilles i længderetningen.

Min kollega i testbilen er 1,98 meter høj – og havde svært ved at få plads uden at fælde ryglænet noget tilbage. Bagsædet er heller ikke til høje personer.

8 års batteri-garanti

Så er det godt, at man ifølge fabrikken ikke skal køre så langt – og derfor er bilen også fin som delebil og Last Mile distributionsbil.

Dacia Spring er – som Renault udtrykker det – en no nonsens elbil, der er gennemtestet med mere end én million kilometers testforløb under alle forhold.

Som alle andre Dacia er der tre års/100.000 km garanti, mens batteriet er omfattet af en otte års garanti – og 120.000 km.

Kompakt bil

Dacia Spring bygger på den fælles CMF-A platform fra Nissan og Renault. Bilen er en kompakt bil. Den er 3.7 meter lang, knap 1.8 meter bred og 1.5 meter høj. Den har en vendediameter på 9,6 meter og vejer 970 kilo.

Dacia Spring har gennemgået mere end én mio. testkilometer inden lanceringen.

For den danske importør er bilen lidt af en gamechanger. Mens der er mange om buddet i premium-segmentet, så er billige elbiler en mangelvare.

Folkeligt gennembrud

”Det ændrer Dacia Spring på. Teknologisk bruger den en helt ny platform, og der er mere sikkerhedsudstyr i den end i for eksempel fjerde udgave af Renault Clio,” fortæller Søren Hyltoft.

Han synes det er årets største nyhed.

”Vi er meget tilfredse med prisen. Spring kan være det folkelige gennembrud, som elbilen har ventet på,” siger Søren Hyltoft.

Faktaboks Dacia Spring:
El-motor: 33 kW (44 hk) mellem 3.300- og 8.200 omdr.
Batteri: Litium-ion 27,4 kWh.
Batterivægt: 186 kg.
Egenvægt: 970 kg.
Gearkasse: 1 trin aut.
Topfart: 125 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 19 sek.
Acc. 0-50 km/t: 5,8 sek.
Rækkevidde g/s-WLTP: 230 km.
Forbrug blandet kørsel: 139 kHh/km.
Opladningstid wallbox 7 kW-16A 3 faser: 4,2 timer.
Opladningstid hurtiglader 30 kW: 1-1½ time.
Mormorlader: 13 ½ timer.
Nyttelast: 363 kg.
Varerum: 1.100 liter.
Vægt varerum: 325 kg.
Trailer: ikke muligt.
Dæk: 165/70 R14.
Bremser: Vent. skiver/skiver. ABS, esc.
Vendediameter: 9,5 m.
Pris personbil: 129.000- 140.000 kr.
Pris Van: Ca. 105.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk