Så bliver det nok ikke billigere. Dacia Sandero på gule plader koster kun 93.673 kroner plus moms i basisudgaven Essential.

Lægger man ca. 6.200 kroner ekstra får man udstyrsniveau Expression, hvor man så kan tilkøbe CVT trinløst automatgear for yderligere 5.300 kroner.

Automatgear burde gøre bilen endnu mere populær – for automatgear vil betyde billigere totalomkostninger – og gladere chauffører.

Service- og budbiler

I fjor blev der solgt 90 Sandero Van – i år til og med marts 35 enheder.

Det er ikke mindst som servicebiler og budbiler, den er populær på gule plader – i den klasse, som mange spøgefuldt kalder pizzabiler.

Vi har kørt i 1-liter basisudgaven med manuelt gear samt Renaults 90 hestes turbo-benzinmotor med kun tre cylindre, som bl.a. også findes i Renault Clio.

Rent overgear

Den er lidt støjende, hvis man kører bilen hårdt – men i adstadigt tempo tænker man ikke på det. Der var også en del banke- og resonanslyde fra opbygningen. Det må kunne gøres pænere.

Bilen er rimelig kvik – især i de lave gear, mens de højeste gear er overgear. Der er dog trækkraft i fjerde gear fra 50 km/t – eller 1.500 omdrejninger.

Femtegearet trækker først rent fra ca. 70 km/t. Det er et landevejs- og motorvejsgear.

Ikke adaptiv fartpilot

Udstyret er ikke imponerede, men der er 2-trins sædevarme, læderrat og usb-stik (a-type) mellem instrumentbræt og skærm. Der er tillige stof på dørsider og instrumentbord.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. nødbremse, men der er ikke adaptiv fartpilot – kun fartpilot. Navigation kan heller ikke fås.

Stof-sæderne er blevet bedre i seneste årgang – med bedre støtte. Sæderne kan dog ikke indstilles trinløst (med rulle). Bilen kører godt – med fint vejgreb i hurtige sving.

Høj indvendig læssekant

Sandero er en høj SUV type – men ubehagelige krængninger observerede vi ikke. Til gengæld er det let at komme ind og ud af bilen.

Som varebil har man et pænt stort varerum på 1,45 kubikmeter – dog med høj indvendig læssekant på 220 mm, hvor læssehøjden udvendigt er 800 mm.

Renault-forhandlerne har solgt Sandero siden 2017 – og fra begyndelsen også som Van.


Fakta Dacia Sandero Essential Van:
Motor: 3-cylindret turbo-benzin.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 4.600/5000 omdr.
Gear: 5 trins manuel.
Moment: 160 Nm v. 2.100-3.750 omdr.
Forbrugsnit: 19,2 km/l.
CO2-udslip: 119 g/km.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,2 sek.
Trækkraft 4.- og 5. gear: Fra 1.500 omdr/50- og 70 km/t.
Akselafstand: 2.600 mm.
Køreklar vægt: 1.050 kg.
Totalvægt: 1.535 kg.
Trailervægt: 1.100 kg (m/ bremser).
Nyttelast: 411 kg.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Dæk: Continental Conto EcoContact 6 – 195/55 R 16.
Læssehøjde: Udvendigt: 800 mm/indvendigt 220 mm.
Mål bagdør max: 930 x 680 mm.
Mål sidedøre max: 630 x 800 mm
Varerum mål: 1.390 x 1.260 x 940 mm.
Varerum: 1,45 kubikmeter.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris Sandero Essential – inkl. moms: 118.481 kr.
Pris Sandero Essential – ekskl. moms: 93.673 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk