Dacia i Danmark fortæller nu åbenlyst om noget, mange allerede ved – at man kan købe Dacia personbilsmodeller på gule plader – også kaldet Vans.

Faktisk vil importøren (RN Danmark) nu satse ekstra på Van udgaverne, der har op mod 1,8 kubikmeter varerum.

”Der er en langt række erhvervsdrivende, der med fordel kan konvertere til en personbil ombygget til van. Til dem har vi de bedste bud på rummelige, driftssikre og ikke mindst billige biler,” fortæller Søren Hyltoft, kommunikationschef hos RN Danmark.

Vans i 10 år

Dacia forhandlerne har faktisk solgt Van udgaver af de prisbillige biler siden de første Dacia biler af nyere generationer så dagens lys i Danmark.

Det var Dacia Duster, der kom først for 10 år siden i 2014 – fire år efter Europa-premieren – mens Dacia Sandero fulgte trop i 2017.

Ind imellem har der været andre Dacia biler på gule plader – bl.a. Lodgy og Logan – der i dag er smeltet sammen til modellen Jogger, som også kan købes som Van.

Sandero Van er billigst

Dertil kommer naturligvis den fabriksbyggede varebil Dokker, som i dag er døbt om til Renault Express af de franske ejere af Dacia.

”Der kører cirka 6000 Dacia på det danske marked med gule plader. Langt de fleste sidder på Dacia Dokker,” siger Søren Hyltoft.

Men Express kan med 161.000 kroner plus moms ikke matche prisen på billigste Sandero Van med 90 hk turbo-benzin motor (udviklet af Renault) til 93.500 kroner plus moms.

1.100 kg. trailervægt

Ombygget har Dacia Sandero et varerum på 1.45 kubikmeter og en last længde på 1.4 meter. Samtidig kan den trække en trailer på 1.100 kilo og som med alle andre Dacia er der tre års garanti eller 100.000 km.

Dacia Duster har en 90 hk benzinmotor og fås fra 137.551 kroner eksklusiv moms. Dens varerum er på 1.6 kubikmeter og 1.6 meters lastlængde. Bilen har en frihøjde på 216 mm. og fås både med to- og firehjulstræk.

Jogger byder på et 1,8 kubikmeters varerum og har en lastlængde på 1.8 meter. Den indvendige varerumshøjde er 86 cm. Prisen for den billigste Jogger på gule plader er 149.053 kroner. Her får man en 110 hk benzinmotor.

Kun en enkelt Dacia diesel

De fleste Dacia modeller sælges i dag med 3-cylindrede benzinmotorer. Vil man have diesel, må man vælge Dacia Duster 4×4. Dacia fås også med en spændende hybridmotor – kombineret med automatgear i bl.a. Jogger, men den markedsføres p.t. ikke herhjemme.

”Markedet for de ombyggede personbiler til vans ligger på omkring 3.000 enheder i Danmark. Det marked skal vi have en større del af. Dacias udvalg af både billige, rummelige og pålidelige biler går deres sejrsgang rundt om i Europa, så det er meget efterspurgte modeller, som vi nu har bygget om”, siger Søren Hyltoft.

Mindre erhvervsdrivende

Som kundegrupper til Van udgaverne af Dacia er der ofte tale om mindre erhvervsdrivende så som hjemmepleje og rengøringsfirmaer. Men også som service- og budfirmaer, Mange kalder i øvrigt bilerne for pizzabiler.

I Europa hamrer salget af Dacia afsted. Et samlet salg på 658.321 personbiler i 2023 var en stigning på ikke mindre end 14,7 pct. i forhold til året før.

Dacia sælges i dag kun som varebil i meget få lande – foruden Danmark bl.a. Storbritannien og Holland.