Lavere pris, bedre mekanikere, beliggenhed og mere tillid. Der er mange forskellige årsager til den måde vi vælger værksted til bilen og varebilen.

Det viser en undersøgelse, FDM har foretaget af danskernes værkstedsvaner, når bilen skal til service eller repareres.

Dermed overseer vi en vigtig ting. Nemlig at sikre os det bedste tilbud.

69 pct. bruger samme værksted
Ifølge undersøgelsen svarer syv ud af ti (69 procent) således, at de bruger det samme værksted og ikke indhenter flere tilbud. Dermed risikerer de at gå glip af en besparelse. Kun godt 10 procent indhenter flere tilbud, inden bilen skal en tur på liften.

”Der er mange faktorer, som spiller ind i forhold til valg af værksted. Men at så mange ikke henter flere tilbud, overrasker os. Ikke mindst fordi de bilejere, der bruger frie værksteder, i undersøgelsen begrunder deres valg med lavere priser. Men at frie værksteder altid er billigst er ikke nødvendigvis korrekt. Derfor bør man som forbruger også indhente flere tilbud, for vi ved, at det ofte godt kan betale sig,” siger seniortekniker i FDM, Jørgen Jørgensen.  

55 pct. bruger mærkeværksted
Undersøgelsen viser også, at lidt over halvdelen (55 procent) af de adspurgte bilejere kører på et såkaldt mærkeværksted, mens 38 procent foretrækker et frit værksted. Der er også forskellige årsager til, at man vælger det ene eller andet type værksted.

De, der kører bilen på mærkeværksted, gør det, fordi de har mere tillid til værkstedet, oplever bedre kvalitet og vil opretholde bilens garanti. Omvendt er det hovedsagligt lavere priser, ligeledes en stor grad af tillid og beliggenhed tæt på hjem eller arbejde, der får bilejere til at vælge et frit værksted.

Værksted er en tillidssag
Det er en tillidssag at sende sin bil på værksted, men også et område, hvor der trives flere myter. Eksempelvis at garantien kun gælder, hvis man benytter et mærkeværksted.

”Det er ikke tilfældet, ligesom man ikke generelt kan fremhæve kvaliteten på den ene type værksteder frem for andre. Derfor anbefaler FDM som udgangspunkt heller ikke bestemte værksteder. Vil man være helt sikker på, at bilen bliver serviceret efter producentens forskrifter, taler det dog til mærkeværkstedernes fordel, at de kender deres egne modeller i detaljer og har nemmere adgang til de seneste opdateringer af bilens elektronik,” siger Jørgen Jørgensen.

Undersøgelsen er udarbejdet af Voxmeter for FDM blandt 1.110 bilister.

Leave A Reply