Mercedes-Benz Trucks og Volvo Trucks arbejder tæt sammen for at udvikle fremtidens brintdrevne lastbil, men selv om el og brint har hver deres fordele, er det lige nu ellastbilen, der vinder terræn.
Batteriteknologien bliver hele tiden forbedret – og infrastrukturen udbygges hurtigt.
Brint har sine fordele, men energitabet er stort, og med den nuværende pris er det tvivlsomt, om brint kan blive et rentabelt alternativ i Europa.
Det er meldingen fra Mercedes-Benz Trucks.
300 milliarder kilometer
Ifølge Mercedes-Benz Trucks er der omkring seks millioner lastbiler i Europa, der årligt tilbagelægger 300 milliarder kilometer på Europas veje.
Diesel, som stadig er den primære energikilde, udgør cirka syv procent af Europas samlede CO2-udledning.
Lastbilsproducenter i hele Verden arbejder intenst på at gøre el-lastbiler rentable – om end ellastbilen er en stor udskrivning for vognmanden.
EU øger krav
Mercedes-Benz Trucks, der er en del af Daimler Trucks, og alle andre større producenter investerer som nævnt massivt i Zero Emission Vehicles – og omstillingen er i fuld gang.
Men sammenlignet med hvor samfundet skal hen, så er antallet af disse lastbiler i den daglige drift lige nu forsvindende lille – samtidig med, at CO2-reduktionsmålene i EU bliver mere og mere ambitiøse.
”Kravet fra EU er nu ikke længere at reducere det samlede CO2-aftryk for nye lastbiler med 30 procent, men derimod hele 45 procent i 2030 i forhold til 2019,” fortæller Mikael Voigt, e-mobility & PR Manager hos Hessel Trucks A/S, der importerer Mercedes-Benz lastbiler til Danmark.
e-Actros 600
Mercedes-Benz Trucks har udviklet e-Actros 600 med en rækkevidde på 500-600 km. samt 20- til 80 procent opladning på under en halv time – og en holdbarhed som en diesellastbil – også på batterierne.
På brintsiden har Mercedes-Benz udviklet GenH2 lastbilen, hvor brint omdannes til el i en brintcelle.
Rækkevidden er her op til 1.000 km, og tankning sker lige så hurtigt som med diesel ved brug af flydende brint.
Tre faktorer
Tre faktorer er afgørende for valget af fremtidigt drivmiddel. Teknologien, infrastrukturen og Total Cost of Ownership (TCO), er meldingen fra Voigt.
”En beregning med udgangspunkt I 2025, fem års drift og 120.000 km om året viser, at de eldrevne lastbiler har den klart laveste TCO. Diesel er på andenpladsen – mens den noget dyrere brintlastbil har en væsentlig højere TCO på tredjepladsen,” siger Mikael Voigt.
Men teknologien har sine udfordringer.
Stort energitab
Alene elektrolysen, hvor brinten fremstilles ved hjælp af grøn strøm fra f.eks. vindmøller, er forbundet med et energitab på 20-30 procent.
Det samme tab ses, når brinten så skal omdannes til el i lastbilens brintcelle.
Dertil kommer, at prisen for brint stadig er langt højere end el – og for øjeblikket endda stigende, hvor el er stabil eller i Danmark faktisk faldende.
Lysere fremtid
”Brint har sine fordele på rækkevidde og optankningstid, men de elektriske lastbiler vil vinde i de fleste scenarier,” siger Voigt.
Han peger på, at langt de fleste transportopgaver i Europa kan løses med elektriske lastbiler.
”Med stadig hurtigere opladningstider ved hjælp af Megawatt ladning, bedre batteriteknologi og en voksende lade-infrastruktur ser fremtiden lysere ud for el-lastbiler, og vil desuden give den billigst kørte grønne kilometer for de fleste vognmænd,” siger Mikael Voigt.
Op til politikere
I sidste ende vil det være politikerne, der bestemmer, hvilken teknologi der bliver fremtidens standard, påpeger han.
Skiftende politiske vinde skaber usikkerhed i markedet, hvilket fører til, at mange store transportører i øjeblikket tøver med at investere i nye teknologier.
Og i flere lande i EU er elprisen så høj, at omstillingen til elektriske lastbiler stort set ikke er kommet i gang.
Nicheområder
“Det er politikerne, der kommer til at styre, hvad vi kører med. Hvis brint får politisk opbakning og subsidier, kan det ændre landskabet, men lige nu ser det helt klart ud til, at el vinder kapløbet,” er meldingen fra Mercedes-chefen.
Med lavere driftsomkostninger, bedre infrastruktur og en teknologi, der hele tiden udvikler sig, ser el-lastbiler ud til at ville dominere markedet.
”Brint kan få en rolle i nicheområder som off-road lastbiler og sværgods-transporter, hvor der ikke er plads til batterier – og man derfor bruger brinten direkte i en forbrændingsmotor,” siger Mikael Voigt.
Testforsøg
Men han understreger, at for for den brede transportsektor er el vejen frem i vores del af verden.
Brint nævnes i lastbilbranchen ofte som fremtidens drivmiddel til bl.a. lastbiler, der skal køre de lange strækninger – samt i øde områder i verden.
Og det er da også nærmest alle producenter, der har udviklet brint-lastbiler og gennemfører testforsøg.
De arbejder med brint
Ud over Mercedes-Benz- og Volvo Trucks gælder det i Europa også Iveco, Renault (Volvo Group), Ford, MAN/Scania (Volkswagen Group) og DAF (Paccar Group).
Bortset fra køretøjer fra Paccar Group (Kenworth og PeterBilt) samt Tesla er hovedparten af tunge (Class 8) lastbiler i USA produceret af europæiske lastbilproducenter.
F.eks. er amerikanske Navistar ejet af Volkswagen Group, Freightliner af Daimler og Mack af Volvo Group. Volvo sælger også lastbiler i USA med sit eget brand.
Slår pjalterne sammen
Blandt de førende producenter af erhvervskøretøjer på brint er tillige Hyundai og Toyota (i samarbejde med BMW). Det gælder også Stellantis og Renault Group.
Vi skal også nævne Honda, der har forsket i brint i mange år – og som snart slår pjalterne sammen med Nissan og Mitsubishi.
Vi skal også nævne, at kinesiske lastbilproducenter arbejder med brintteknologi.