MÜNCHEN

Bus- og lastbilsproducenten VDL Groep fra Holland har netop introduceret sin første brintdrevne lastbil, der benytter brændselsceller fra Toyota. Rækkevidden er 400 km.

Den nye brintlastbil fejrede premiere på VDL’s stand på IAA Mobility Show i München for nylig.

VDL Groep er kendt for sin busproduktion – og har bl.a. leveret elektriske busser til busoperatører i Danmark.

Fra batterier til brændselsceller

Virksomheden har deres produktion i Eindhoven, hvor også DAF Trucks har hovedsæde – og VDL producerer da også elektriske lastbiler for DAF, der er en del af den amerikanske PACCAR lastbilskoncern – også kendt for Kenworth og Peterbilt lastbiler.

Og det er netop en DAF – i dette tilfælde CF Electric – der er udgangspunkt for den nye brintudgave.

VDL erstatter her fire af ellastbilens 10 batterier med brændselsceller. Sammenlagt 200 kW. Dertil kommer selve brinttankene og køleelementerne, der er monteret bag på førerhuset.

Standardisering

Brintlastbilen skal i første omgang bruges til at teste og evaluere, hvordan teknologien kan forbedres yderligere til flere fremtidige køretøjer.

”Vi arbejder på en standardisering af brændselscellerne – men det kan godt tage lang tid,” fortalte Ruud Bouwman, der er ansvarlig for bl.a. strategisk udvikling af nul-emissions køretøjer samt letvægts- og selvkørende køretøjer for VDL.

Fra Toyota Mirai

Han fortalte også, at man kan bruge alle typer brændselsceller, man de skal designes, så de passer til i dette tilfælde DAF lastbilen. Brændselscellerne er i dette tilfælde hentet fra personbilen Toyota Mirai.

VDL Groep gør nu klar til at levere yderligere fire brintlastbiler, der skal understøtte Toyotas logistik i Europa. Brintlastbilerne udgør formentlig en meget lille del af det samlede transportbehov fra bl.a. Toyotas fabrikker.

Toyotas europæiske hovedkontor, Toyota Motor Europe, samt VDL Groep indgik for godt et år siden samarbejde om udviklingen af en brintlastbil.

Fjerne CO2 udledning

Ved at integrere Toyotas brintteknologi i VDL Groeps lastbiler sigter den japanske mobilitetskoncern efter at fjerne CO2-udledningen helt fra sin logistik i Europa.

Den første brintlastbil skal bruges som kørende testplatform på almindelig vej, og undervejs vil teknologiens ydeevne og pålidelighed blive evalueret.

Som en del af samarbejdet har VDL Groep yderligere fire brintlastbiler i støbeskeen. Det er planen, at de skal køre for Toyotas logistikpartnere, VOS Transport Group, CEVA, Groupe Cat og Yusen.

Fem-årig testperiode

Brintlastbilerne skal over en femårig periode integreres i transportvirksomheders daglige ruter mellem Antwerpen i Belgien, Lille i Frankrig, Köln i Tyskland og Amsterdam og Rotterdam i Holland.

Der ligger mindst én brinttankstation på hver af de fire ruter samt back up løsninger, såfremt det skulle blive nødvendigt.

Logistik-problem

”Men det er logistikdelen – altså at få brinten ud gennem enten ledningsnet eller med tankvogn – der p.t. er den største udfordring med brintlastbiler. Men med sidstnævnte løsning forsvinder en del af miljøfordelene ved brint,” sagde Ruud Bouwman.

Samarbejdet mellem alle parter forventes at øge forståelsen for, hvordan brintlastbiler kan integreres på de europæiske veje og derved bidrage til Europas energiomstilling.

Den femårige forsøgsperiode forventes at accelerere udviklingen af en bæredygtig brintinfrastruktur i hele Europa i overensstemmelse med EU’s krav for infrastruktur for alternative drivmidler – også kaldet AFIR.

Energineutral i 2040

Projektet med brintlastbiler supplerer Toyotas initiativer for at eliminere CO2 fra sin logistik og understøtter samtidig mobilitetsgigantens langsigtede mål om blive fuldstændig CO2-neutral i Europa inden 2040.

Udover elektrificeringen af personbiler ser Toyota stor værdi i at samarbejde med flere partnere for at fremskynde omstillingen til en bæredygtig fremtid.

Toyota samarbejder derfor med virksomheder fra alle mobilitetssektorer med forskellige kompetencer for at teste og levere effektive løsninger.

E-power teknologi

Toyotas hovedfokus er reduktion af CO2 – og man mener, at det sker både hurtigst og mest optimalt gennem et samspil af flere teknologier. Derfor udvikler og markedsfører koncernen flere forskellige teknologier som hybrid, plug-in hybrid, el og brint.

Ruud Bouwman fortalte på IAA Mobility messen også, at man hos VDL sideløbende arbejder med flere projekter i forbindelse med den grønne omstilling.

”Vi arbejder med e-power teknologi – bl.a. at indsamle CO2 i atmosfæren og blande med brint – som så bliver til e-metan til drivmiddel i transportindustrien. På sigt handler det også om en cirkulær omstilling,” sagde Bouwman.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk