Salget af varebiler går fortsat tilbage – om end i mindre grad i august end i juli måned.

”Og det er positivt – samtidig med at andelen af nulemissionsvarebiler er stigende,” er meldingen fra adm. direktør Mads Rørvig, DBI – De Danske Bilimportører.

Et egentligt bud på, hvorfor det fortsat kniber med salget af varebiler, har DBI-chefen dog ikke en forklaring på – men en afventende holdning fra kunderne til skift fra diesel til el kan godt være en årsag.

Længere rækkevidde

For de næste nye præsentationer af el-varebiler – som har længere rækkevidde – kan give et skub i varebil-salget.

Måneden bød på 2.203 nye varebiler, hvilket er 405 færre varebiler end i samme måned sidste år, hvor der blev indregistreret 2.608 varebiler. Procentvis svarer dette til et fald på 15,5 procent sammenlignet med august sidste år.

For året er der indregistreret 16.079 nye varebiler mod 18.509 i samme periode i 2022, hvilket udgør et fald på 13,1 procent for perioden.

Færre diesel-varebiler

I august måned var der forskydninger i drivmidlernes markedsandele hos varebilerne. Der kunne spores tilbagegange hos drivmidlerne diesel, benzin og milde hybrider på hhv. 3,6, 1,1 og 0,2 procentpoint.

Faldet i drivmidlernes markedsandele blev primært erstattet af elektriske og genopladelige plug-in varebiler.

De elektriske varebiler gik frem med 4,2 procentpoint. Drivmidlet plug-in hybrid havde mindre fremgange i sin markedsandel og gik frem med 0,2 procentpoint.

Til sidst gik de almindelige hybrider 0,5 procentpoint frem i markedsandel og endte med en andel på 2,1 procent.  De elektriske varebiler udgjorde i august måned 9,9 procent af ny-registreringerne mod 5,7 i august 2022.

Stadig flest diesel

Mens de opladelige samt almindelige hybride varebiler opnåede en større markedsandel, gik de resterende kategorier tilbage i markedsandel.

Den største drivlinje i august var fortsat diesel, der udgjorde 81,1 procent af ny-registreringerne.

”Vi glæder os over, at faldet i antallet af nye varebiler var mindre i august, og at der kommer flere elektriske varebiler på vejene. Det stiller samtidig store krav til ladeinfrastrukturen, så der ligger en politisk opgave i at sikre de rette forudsætninger.” siger Mads Rørvig.

Kæmpe fremgang for lastbiler

Antallet af nyregistrerede lastbiler nåede i august til gengæld det højeste niveau i flere år.  Der blev indregistreret 838 lastbiler i august 2023, hvilket er det højeste antal i flere år.

Antallet af ny-registreringer i august 2023 er 118,2 procent højere end det var i august 2022, hvor der blev indregistreret 384 lastbiler.

Dermed kom der 454 flere lastbiler ud på de danske veje i august 2023.

Nye regler for tachografer

Fremgangen i antallet af lastbiler var den største år til dato, der generelt set har været i positiv udvikling, på nær månederne januar og april.

Det betyder, at indregistreringerne af lastbiler år til dato ligger 18 procent højere end samme periode sidste år.

”En mulig forklaring på, at der kom markant flere nye lastbiler på vejene i august, kan være, at der er et sammenfald mellem antallet af indregistreringer og ny lovgivning om krav til såkaldte intelligente tachografer i lastbiler, der anvendes til grænseoverkørsler,” er meldingen fra DBI-direktøren.

Indregistreret før 21. august

Den nye regel trådt i kraft den 21. august, hvilket illustreres i lastbilsalget. Således blev 758 ud af de 838, svarende til 90,05 procent, lastbiler indregistreret mellem den 1.- og 20. august.

Sammenlignet med de foregående måneder er det en usædvanlig stor procentdel af indregistreringerne, der er foretaget før den 21. i måneden.

En formodet forklaring kan være leveringsudfordringer hos tachograf-producenterne, hvorfor der har været mangel på antallet af fartskrivere i forhold til antallet af producerede lastbiler.

Øget totalvægt og slitage

I det nye finanslovsforslag lægges der henholdsvis 125 mio. kr. fra i 2024 og 272 mio. kr. i 2025 og frem til vedligeholdelse af det danske vejnet.

Dette er direkte forbundet med en lempeligere lovgivning om lastbilernes tilladte totalvægt, der fremover bliver større og dermed vil slide mere på vejene.

Helt konkret vil lovgivningen betyde for vognmændene, at lastbilerne kan læsses med mere og dermed at der kan forventes en større profit.

Øremærket grøn transport

Derudover er der også noget at spare i CO2 regnskabet, hvor færre ture med højere vægt betyder en formindskelse af klimaaftrykket. Derudover øremørkes 100 mio. kr. til grøn tung transport, hvilket lover positivt for at sætte skub i den tunge transports grønne omstilling.

Også blandt lastbilerne var der i juli forskydninger på drivmiddelfordelingen. Markedsandelen for diesellastbiler faldt med 7,1 procentpoint sammenlignet med august 2022.

Diesel var dog fortsat det drivmiddel med den markant største markedsandel, der udgør 90,8 procent blandt nyregistrerede lastbiler.

En vigtig rolle

Tilbagegangen i diesellastbilernes andel var til fordel for alle andre drivmidler, men primært de elektriske lastbiler, hvis markedsandel voksede med 4,6 procentpoint, hvilket resulterede i en markedsandel på 6,3 procent i august måned.

De resterende tre drivmidler gas, benzin og ukendt gik frem med hhv. 0,6, 0,03 og 1,9 procentpoint.

”Den tunge transport spiller en vigtig rolle både i vores handel og i den grønne omstilling, men samtidig er teknificeringen meget bekostelig at omstille sig til, hvilket gør branchen let påvirkelig overfor eksempelvis lovgivning om nye tekniske krav.” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Flere busser

I august måned blev der indregistreret 65 busser, hvilket var 30 enheder mere end samme måned sidste år, hvor der blev solgt 35 enheder. Antallet af nye busser gik derfor frem i august med 85,7 procent, hvilket er den største procentvise fremgang i busregistreringerne i indeværende år.

Dog skal der, som altid, tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder og at salg ofte sker i større partier, hvorfor der kan være store månedlige udsving.

Top 10 varebilsalg januar-august 2023:
Ford Transit Custom – 2.162 enheder.
Mercedes-Benz Sprinter – 1.290 –
Mercedes-Benz Vito – 1.176 –
Volkswagen Transporter – 1.156 –
Renault Trafic – 89 –
Volkswagen Crafter – 567 –
Iveco Daily – 544 –
Mercedes-Benz Citan – 526 –
Ford Transit 2 tons – 509 –
Renault Master – 424 –

Top 10 varebilsalg august 2023:
Ford Transit Custom – 364 enheder.
Volkswagen Transporter – 210 –
Mercedes-Benz Sprinter – 183 –
Mercedes-Benz Vito – 131 –
Toyota Proace – 92 –
Renault Trafic – 89 –
Volkswagen Crafter – 76 –
Ford Transit 2 tons – 67 –
Mercedes-Benz Citan – 65 –
Peugeot Expert – 60 –

Top 10 el-varebiler januar-august 2023:
Volkswagen ID.Buzz Cargo – 274 enheder.
Volkswagen ID.4 Van – 135 –
Opel Vivaro-e – 120 –
Toyota Proace Electric – 108 –
Peugeot e-Partner – 85 –
Peugeot e-Expert – 77 –
Mercedes-Benz E-Vito – 70 –
Renault Kangoo E-TECH – 65 –
Ford E-Transit 2 tons – 63 –
Citroën ë-Jumpy – 62 –

Top 10 el-varebiler august 2023:
Mercedes-Benz E-Citan – 46 enheder.
Volkswagen ID.4 Van – 28 –
Volkswagen ID.Buzz Cargo – 24 –
Opel Vivaro-e – 21 –
Toyota Proace Electric – 19 –
Peugeot e-Partner – 18 –
Ford E-Transit 2 tons – 13 –
Mercedes-Benz E-Vito – 11 –
Citroën ë-Jumpy – 10 –
Cupra Bord Electric – 9 –

Alle el-lastbiler januar-august 2023:
Scania L – 73 enheder –
Ford E-Transit 2-tons – 63 –
Volvo – 44 –
Mercedes-Benz – 28 –
Maxus e-Deliver 9 – 17 –
Renault D-Wide E-TECH – 1 –

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk