MÜNCHEN
Renault er på førstepladsen I Europa, når det gælder varebiler – og det er en position, som chef og CEO for Renaults-fabrikkens varebiler, Heinz Jürgen Löw vil fastholde fremover.
Men konkurrencen er hård – med nyheder på vej fra både Europa og fjernøsten. Han har dog gange mange spændende varebiler på vej.
”Vi er klar med vores elektriske udgave af Trafic modellen og på Solutransmessen i Lyon i november vil vi vise vores helt nye Renault Master, der vil have en ekstra lang rækkevidde, men også være mere ”connected” end nogensinde.”
Det siger Heinz Jürgen Löw i et interview med VOTY.dk på IAA Mobility messen i München.
Rock the boat
Med det mener han, at bilens computer kan opsamle oplysninger af teknisk art fra bilen – og disse informationer kan så hentes på værkstedet eller af kundens flådechef.
Bilen vil så det er naturligt i dag have større skærme – bl.a. touchscreen og en helt anderledes komfort end Master i dag. Bilen ventes til Danmark næste år.
Men næste år vil også være året, hvor Renault kan fremvise en helt ny varebil, som ifølge Heinz Jürgen Löw vil ”Rock the boat.” Men mere vil han ikke fortælle lige nu. Kun at den kan købes i 2025.
El-varebiler – især for Europa
I forvejen har man sidste år lanceret den mindre Kangoo og eludgaven E-TECH – som også sælges som Nissan Townstar og Mercedes-Benz Citan – men der kan også være en mindre elektrisk varebil til ”Last Mile” transport på tegnebrættet.
Men Renault-chefen understreger, at når man taler om elektrificering af varebiler, så er det ikke mindst i Europa, der foregår over de nærmeste år.
Langt med brint-varebiler
Her kommer brintdrevne varebiler også ind i billedet, hvor Renault er langt i joint venture selskabet HYVIA. Her er de første flådeforsøg i Holland i gang
”Vi er hos Renault store på elektrificerede varebiler i Europa – men ikke udenfor Europa, hvor vi har et stort marked i f.eks. Mellemamerika, hvor valget er traditionelle forbrændingsmotorer,” siger Heinz Jürgen Löw.
Usikker fremtid
Han ved endnu ikke, hvad der kommer til at ske med hensyn til miljøbestemmelser for erhvervsbiler fremover. Der er spørgsmål om produktion, sikkerhed og kunderne.
Branchen skal også forholde sig til Euro 7 bestemmelser, som trækker ud – måske længere end til 2026, der er meldt ud.
Men forbedringer i forhold til den nuværende Euro 6 norm vil være begrænset. Der tales i den europæiske bilindustri om kun fire procent.