Rader Hochbrücke over Kielerkanalen på motorvej A7 i Tyskland genåbner for lastbiler op til 44 ton på fredag. Det melder tyske myndigheder.

Det betyder, at lastbiler op til 44 tons atter kan forcere broen, som er en vigtig forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

”Med den uvarslede lukning i juli var hovedpulsåren til og fra Danmark pludselig skåret over. Omkørslerne har betydet ekstra udgifter for vognmænd og dermed også for danske virksomheder. Vi er meget tilfredse med, at lastbiler igen kan køre over broen fra fredag, siger chefkonsulent Anders Jessen fra vejgodstransportens brancheorganisation, ITD.

Tre uger før planlagt
Åbningen af Rader Hochbrücke sker tre uger før planlagt. Reparationerne har kostet 2,7 mio. euro. I juli opdagede de tyske myndigheder, at broen var så nedslidt, at man ikke turde lade tunge lastbiler køre over den.

Anders Jessen roser de tyske myndigheder og transportorganisationer for at have forstået situationens alvor for transporten af gods ind og ud af Danmark. Han understreger samtidig, at sikkerheden er det vigtigste, og reparationen var uundgåelig.

Broen er dog stadig lukket land for særtransporter over 44 ton som eksempelvis vindmølletransporter. Her er tyske myndigheder i gang med en grundig analyse af broens konstruktion og kigger på forstærkning, inden der gives grønt lys for de tunge særtransporter.

I Dialog med ambassaden
”Vi er i dialog med den danske ambassade i Berlin, tyske organisationer og vores medlemmer for at give tyske myndigheder den nødvendige information fra vognmandssiden. Målet er, at også særtransporter kan komme tilbage på broen så hurtigt som muligt, fortæller Anders Jessen.

Kielerkanalen er en 98 kilometer lang vigtig skibsfartforbindelse mellem Nordsøen og Østersøen, og tidligere i år var kanelen lukket for større skibe på grund af fejl ved sluserne ved Brunsbüttel ved indsejlingen fra Nordsøen.
 
Fakta Motorvej A7:
 
Motorvej A7 er en hovedfærdselsåre til og fra Danmark. Motorvejen går over Kielerkanalen, og et rutinetjek af broen Rader Hochbrücke afslørede i slutningen af juli problemer med bropillernes beton. Derfor traf tyske myndigheder en hurtig beslutning om at lukke broen for lastbiler pga. sikkerhedshensyn. Broen er nu blevet renoveret.

Over 5.000 lastbiler kører hver dag ind i Danmark. 58 pct. af dem kommer over den sønderjyske grænse, og af disse kører over 90 pct. normalt via broen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk