Et mere markant design, forbedret teknologi, øget dynamik og forbedret brændstofforbrug med emissioner ned til 99 gram CO2/km er kendetegnende for den nye Nissan Qashqai, som afløser en vaskeægte succes – en bil, der blev byget i to mio. eksemplarer siden 2007 – som afløser for den mere traditionelle Nissan Primera.
Den nye Qashqai, der kommer til salg i februar næste år, er en milepæl for Nissan, som fra at være producenten af meget klassiske biler i dag står for nogle af de mest innovative bilmodeler på markedet.
I Danmark har den som i de fleste europæiske lande været en succes – og også gulpladeudgaverne Qashqai Van har været meget populære – ikke mindst i erhvervslivet.
Med slogan’et “innovation and excitement” som omdrejningspunkt, er den nye Qashqai blevet præsenteret i dag torsdag den 7. november i London.
5.000 kunder har sendt ideer
En lille, men alligevel anseelig andel af Qashqai-ejere fra hele verden – over 5.000 personer i alt – har indsendt billeder med deres bud på de bedste teknologiske innovationer. Disse billeder har været medvirkende ved udformningen af den helt nye Qashqai.
Nissan Qashqai har for længst etableret sig som den førende model i crossover-segmentet med de over to millioner producerede eksemplarer. En bil, der der henvender sig til både ejere af biler i det typiske firmabilsegment, C-segmentet – og en bil med et mere avanceret design og gode køreegenskaber end den gængse firmabil.
Men Qashqai var også populær blandt ejere af de større luksusbil – i D-segmentet, der gerne vil gå en klasse op i motorstørrelse og udstyr uden at gå for meget på kompromis med pladsen.
49 mm længere
Den nye Qashqai er 49 mm længere og en smule lavere og bredere end den nuværende model. Det giver den et slankt og frækt udseende – men fortsat tro mod crossover-stilen med de kompakte dimensioner og den høje komfortable køreposition.
Bilen har markante linjer, der omfatter en motorhjelm i muslingeskaldesign, giver bilen et luksuriøst udseende. Men Qashqais stærke visuelle DNA – udstråling – er der stadig.
Som det er tilfældet med alle nye biler fra Nissan, er Qashqai spækket med teknologi, der forbedrer alle aspekter af køreoplevelsen.
Sikkerhedssystemer
Nissan Safety Shield-teknologierne omfatter udover førerassistentsystemerne nu også automatisk nødopbremsning, træthedsregistrering og vejskilteassistent. Og intelligent parkeringshjælp gør manøvrer i byens trafik til en leg.
Den nye Qashqai er konstrueret til at gøre teknologi, der normalt er forbeholdt biler i premiumklassen, mere tilgængelig end nogensinde før.
En vigtig del af crossover-modellernes har været kombinationen af kørekomfort fra en almindelig personbil og følelsen af eventyr som i en SUV.
To diesel og to benzin
Ved lanceringen består udvalget af de følgende fire motorer: to benzinmotorer og to dieselmotorer. Og der kan vælges mellem forhjulstræk og firehjulstræk: DIG-T 115 HK (85 kW), 1.6 DIG-T 150 HK (110 kW),1.5 dCi 110 HK (81 kW) og 1.6 dCi 130 HK (96 kW).
Man kan vælge mellem en manuel gearkasse og en ny automatisk Xtronic gearkasse. Den nye gearkasse, som er udviklet specielt til den nye generation af Qashqai, er tilgængelig i forbindelse med 1.6 dCi-motoren.
Den avancerede gearkasse er baseret på princippet fra CVT-gearkassen. Men den er udviklet til at give en blødere, mere naturlig køreoplevelse. I modsætning til CVT-gearkasser efterligner Xtronic-gearkassen funktionen i en traditionel automatisk gearkasse med flere gearskifte i trin i forbindelse med kraftig acceleration.
Ved mere rolig kørsel er gearudvekslingsforholdene mere diskrete, så føreren oplever følelsen af et jævnt gearskifte. Det betyder, at Xtronic giver førerne det bedste fra begge gearkasseudgaver med jævnt gearskift ved lav belastning og direkte præstationsorienteret gearskift ved kørsel med kraftige accelerationer.
Miljørigtig crossover
Antallet af motorer er øget, og de er alle mere effektive. Alle motorerne har turbolader, så det har været muligt at begrænse slagvolumenen, emissionerne og brændstofforbruget uden at gå på kompromis med præstationerne. Og CO2-emissionerne er blandt de bedste i segmentet – fra kun 99 g/km.
Effektiviteten optimeres endnu mere takket være en omfattende reducering af vægten. I visse modeller er reducering af vægten på 40 kg på trods af meget nyt udstyr.
Indvendigt tilfører en markant forbedring af materiale- og designkvalitet meget større appeal til det samlede billede af Qashqai.
Alsidighed er også en vigtig crossover-egenskab. Qashqai er mere rummelig med et større varerum/bagagerum med variabel bund. Og der er stadig plads nok til at opbevare gardin-afdækningen, når den ikke er i brug.
Helt nyt platform
Den nye Qashqai bliver den første model, der benytter den nye CMF-platform (Common Module Family) fra Renault-Nissan alliancen.
Den nye Qashqai er designet og konstrueret i Europa af Nissan eksperterne hos Nissan Design Europe i London og Nissan Technical Centre Europe i Cranfield, Storbritannien og Barcelona – og den vil blive produceret i britiske Sunderland. Der er også kommet ideer fra Nissans designere og ingeniører i Atsugi, Japan.